Babyallergie: wat te doen als het kind allergisch is

Baby’s kunnen, net als volwassenen en peuters, allergieën en intoleranties ontwikkelen. Eén op de drie baby’s wordt geboren met een verhoogd risico op allergieën. Koemelkallergie is de meest voorkomende allergie bij baby’s Een allergietest kan …

Babyallergie: wat te doen als het kind allergisch is

Allergien bei Babys
  5. Kinderziekten
  7. Babyallergie: wat te doen als het kind allergisch is
  • Baby’s kunnen, net als volwassenen en peuters, allergieën en intoleranties ontwikkelen.
  • Eén op de drie baby’s wordt geboren met een verhoogd risico op allergieën.
  • Koemelkallergie is de meest voorkomende allergie bij baby’s
  • Een allergietest kan snel de belangrijkste allergieën aan het licht brengen

Allergieën kunnen ons op elke leeftijd treffen. Zelfs baby’s hebben vaak te maken met allergieën, want intoleranties zijn niet ongewoon bij een baby. Het is niet zeker of dit de hele leeftijd zal aanhouden.

Wetenschappers hebben ontdekt dat kinderen die last hebben van allergieën vaak ook ouders hebben met een sterke aanleg voor deze allergieën. Alleen de aanleg wordt geërfd. Of het kind na de geboorte deze specifieke allergieën ontwikkelt, is onduidelijk.

In deze gids leert u wat allergieën zijn en hoe u een allergie bij uw baby kunt herkennen. Daarnaast informeren wij u over de behandelingsmogelijkheden van allergieën en in hoeverre medicijnen tegen intoleranties geschikt zijn voor baby’s.

Allergieën kunnen worden veroorzaakt door contact met of inademing van stoffen

Een allergie is een intolerantie voor bepaalde stoffen of voedingsmiddelen. Bij een allergie reageert het lichaam van het kind overgevoelig op omgevingsinvloeden of voedingsmiddelen. Het maakt niet uit of de allergische reactie wordt uitgelokt door het inademen van de uitlokkende stoffen of door huidcontact of orale inname.
Bij een baby zijn zelfs kleine hoeveelheden van de stof voldoende om een reactie uit te lokken, omdat het immuunsysteem van pasgeborenen in de eerste weken en maanden van hun leven nog niet volledig ontwikkeld is.

Huisstofmijt kan de aanleiding zijn voor een allergie

Baby’s kunnen evenveel allergieën ontwikkelen als volwassenen en kinderen. Zij ontwikkelen echter meestal andere allergieën dan kinderen en volwassenen. Er zijn echter bepaalde triggers die de ontwikkeling van een babyallergie kunnen veroorzaken.

Deze triggers zijn onder andere:

• Bestrijdingsmiddelen op voedsel
  • Huisstofmijten
  • Wasverzachters en wasmiddelen
  • Schimmels
  • Ingrediënten in babyvoeding of voedsel
  • Bloemenpollen
  • Dierlijk haar
  • Insectengif

Een baby kan de volgende allergieën krijgen:

Naam Beschrijving
Allergie voor insectengif Muggenbeten en andere insecten kunnen ook bij een peuter of baby een allergie veroorzaken. Kinderen zijn zeer gevoelig en vertonen snel een huidreactie, bijvoorbeeld in de vorm van uitslag.
Huisstofallergie Het stof zelf kan geen allergie veroorzaken, alleen de uitwerpselen van de huisstofmijt. Dit vermengt zich met het stof, verspreidt zich en veroorzaakt zo een allergische reactie.
Voedselintolerantie Veel baby’s lijden aan een allergie voor koemelk of melkeiwit. Daarom moeten ouders aandacht besteden aan de voeding van de baby. Borstvoeding is nog steeds de beste voeding. Als borstvoeding niet mogelijk is, zorg er dan voor dat de baby voedsel eet dat geen zoete aardappelen, aardbeien of tomaten bevat. Voedsel met zo weinig mogelijk allergie is het beste voor baby’s.
Allergie voor dierlijk haar Baby’s kunnen al allergisch zijn voor dierenhaar. Vooral allergie voor katten komt vaak voor. Het uit zich onder andere in veelvuldig niezen.
Stuifmeelallergie Hooikoorts komt ook veel voor bij de jongste kinderen. Kinderen zijn erg gevoelig voor stuifmeel en bloeiende grassen, wat snel kan leiden tot uitslag of verkoudheidsverschijnselen.

Symptomen van een babyallergie voor u samengevat:

• Kortademigheid
  • Jeukende ogen
  • tranende ogen
  • Uitslag op het gezicht van de baby
  • Jeukende huid
  • Rhinitis
  • Uitslag op andere delen van het lichaam

Preventieve maatregelen zijn essentieel

muttermilch hilf gegen allergien
Rhinitis kan een symptoom van allergie zijn.

Sterke medicatie of desensibilisatie is voor kinderen op jonge leeftijd nog niet mogelijk. Ook een allergietest is pas mogelijk op de leeftijd van 6 maanden. Vraag uw kinderarts hiernaar – hij of zij zal u in detail helpen en de individuele behandelingsmogelijkheden uitleggen. Daarom moet u preventieve maatregelen nemen. Dat kan op verschillende manieren.

U kunt tijdens de zwangerschap de volgende preventieve maatregelen nemen:

Maatregel Beschrijving
Roken Tijdens en na de zwangerschap moeten er rookvrije ruimtes in huis komen. De rook van een sigaret verhoogt de uitbreiding en de kans op allergie. Zelfs als uw kind niet aan allergieën lijdt, moet u niet roken in zijn aanwezigheid.
Borstvoeding Kinderen moeten tijdens de eerste levensmaanden borstvoeding krijgen, indien mogelijk tot ze 6 maanden oud zijn. Tijdens de borstvoedingsfase moet de moeder ervoor zorgen dat zij een zo gezond en evenwichtig mogelijk dieet eet.
Diëten Diëten voor de moeder moeten tijdens de zwangerschap en ook daarna worden afgewezen, tenzij er sprake is van een allergie. Voorbeelden hiervan zijn een melkeiwitallergie of een glutenintolerantie.
Huisdieren Met huisdieren moet voorzichtig worden omgegaan. Vooral katten kunnen tijdens de zwangerschap allergieën veroorzaken. Ook na de geboorte zijn zij vaak de allergiefactor nummer één.

Vermijd indien mogelijk deze triggers en probeer uw kind zo ver mogelijk uit de buurt van mogelijke allergietriggers te houden. Als je een allergie vermoedt, is het belangrijk om die door een arts te laten vaststellen. Hij of zij zal u helpen de triggers te vinden en de allergie zo goed mogelijk te behandelen.