Uitslag bij kinderen: de verschillende oorzaken en behandelingen

Kinderen kunnen op verschillende plaatsen uitslag krijgen. De meest voorkomende uitslag is in het gezicht of op het bovenlichaam. Een warmte-uitslag komt ook vaak voor bij jonge kinderen. Veel kinderziekten gaan gepaard met uitslag. Een …

Uitslag bij kinderen: de verschillende oorzaken en behandelingen

Ausschlag bei Kindern
  5. Kinderziekten
  7. Uitslag bij kinderen: de verschillende oorzaken en behandelingen
  • Kinderen kunnen op verschillende plaatsen uitslag krijgen.
  • De meest voorkomende uitslag is in het gezicht of op het bovenlichaam.
  • Een warmte-uitslag komt ook vaak voor bij jonge kinderen.
  • Veel kinderziekten gaan gepaard met uitslag.

Een zonne-intolerantie of een bepaald schoonmaakmiddel is voldoende om jeuk te veroorzaken: Kinderen hebben relatief snel last van uitslag. De uitslag ontstaat vooral in het gezicht of op het bovenlichaam. Kinderen kunnen ook uitslag rond de mond krijgen.

In dat geval denken de meeste ouders aan een kinderziekte. Vooral waterpokken en mazelen uiten zich vaak met een rode uitslag. Maar rode vlekken hebben niet noodzakelijkerwijs iets te maken met waterpokken of mazelen. Er zijn veel andere ziekten die ook uitslag kunnen veroorzaken.

In deze gids leggen we uit wat de oorzaken en behandelingsmogelijkheden van uitslag zijn. U komt ook te weten wat de tekenen van uitslag zijn en welke mogelijke ziekten aan de uitslag ten grondslag kunnen liggen.

1. de huid is een signaalorgaan

De huid is het grootste orgaan van het lichaam en is voor ons en onze kinderen een uitwendige beschermlaag met een signaalfunctie. Als we opgewonden zijn, worden onze wangen rood of worden we bleek van schrik. De huid verandert afhankelijk van de situatie. Uitslagen ontstaan wanneer we een voedingsmiddel of medicijn niet verdragen of wanneer we een virus hebben opgelopen. De huid is dus een orgaan met een signaalfunctie.

2. uitslag is slechts een verzamelnaam

ausschlag kind
De uitslag kan ook het gevolg zijn van koorts.

Uitslag is een algemene verzamelnaam voor verschillende zichtbare veranderingen in de huid. Afhankelijk van de oorzaak kunnen verschillende symptomen samenvallen met de uitslag. Veel kinderen klagen bijvoorbeeld over jeuk, pijn, koorts en een algemeen ziektegevoel. De uitslag kan op verschillende delen van het lichaam voorkomen.

In sommige gevallen verschijnt de uitslag alleen op enkele afzonderlijke delen van het lichaam, zoals het gezicht of zelfs het bovenlichaam. Het kan echter ook gebeuren dat het hele lichaam wordt aangetast.

Een huiduitslag is vaak te herkennen aan rode vlekken die groter worden, afhankelijk van het gebied waar ze zich verspreiden. Er kunnen echter ook andere vormen van uitslag voorkomen.

Voedselintoleranties zijn vaak een oorzaak van uitslag.

Er zijn veel verschillende oorzaken die de uitslag kunnen veroorzaken. Huidziekten zoals waterpokken of psoriasis zijn vaak de oorzaak. Maar ook medicijnen kunnen uitslag veroorzaken. Wij hebben de meest voorkomende oorzaken voor u samengevat.

De meest voorkomende oorzaken:

• Warmte-uitslag bij peuters
  • Tandjes
  • 3 dagen koorts
  • Koortsuitslag
  • Medicijnen (vooral antibiotica)
  • Voedselintolerantie (vooral aardbeien en noten zijn gevaarlijk)
  • Koorts gedurende drie dagen
  • Mazelen, rode hond, waterpokken
  • Huidziekten zoals psoriasis
  • Neurodermitis
  • Waspoeder

Uitslag ontstaat vooral op afzonderlijke lichaamsdelen, zoals de voet. Het hele lichaam kan echter ook bedekt zijn met uitslag.

De volgende lichaamsdelen worden vaak aangetast:

• Intieme zone
  • Buik
  • Benen en billen
  • Rug en borst
  • Handen en voeten
  • Gezicht
  • Bovenlichaam
  • Luierstreek

4. Zonnebrandcrème kan ook uitslag veroorzaken.

Als uw kinderen last hebben van uitslag, moet u erop letten hoe die eruitziet. Uitslag kan rode vlekken veroorzaken, maar kan ook over een groot gebied verschijnen als een jeukende uitslag.

Bij nadere beschouwing van de uitslaggebieden moeten ouders er altijd op letten hoe ver de uitslag zich uitstrekt en of zich purulente plekken vormen. Er kan bijvoorbeeld een huiduitslag ontstaan die er visueel uitziet als een muggenbeet of in de vorm van een brandneteluitslag. In het geval van een ernstigere huiduitslag dient u altijd contact op te nemen met een kinderarts die de situatie veel beter kan beoordelen.

Let op: Uitslag kan ontstaan door verschillende oorzaken. Het kan bijvoorbeeld ontstaan na antibiotica, na koorts of na het eten van aardbeien. Kinderen kunnen ook uitslag krijgen van wasmiddelenof zonnebrandcrème.

5. naar de dokter gaan is belangrijk

Bij bijzonder ernstige huiduitslag moet u eerst naar de dokter. Hij of zij kan de oorsprong van de uitslag vaststellen door uitstrijkjes te nemen of verder lichamelijk onderzoek te doen en een passende behandeling voorschrijven.

Als de uitslag is veroorzaakt door een allergie, is het zinvol het allergieveroorzakende product te vermijden. Kinderziekten zoals waterpokken of mazelen worden meestal symptomatisch behandeld – er is een passende behandeling met medicijnen. Als het gaat om uitslag veroorzaakt door koorts, wordt ook in dit geval het symptoom koorts behandeld.

Wanneer moet u met uw kind of baby naar de dokter?

• Als de oorzaak van een huidverandering onduidelijk is,
  • de uitslag verschijnt plotseling en heftig bij uw kind,
  • het huidgebied erg jeukt, pijnlijk of gezwollen is,
  • de uitslag optreedt in combinatie met koorts of kortademigheid
  • of de uitslag houdt lang aan

Huidziekten zoals psoriasis of neurodermitis kunnen alleen worden behandeld met zalven en crèmes. Het is belangrijk dat de uitslag niet wordt opengekrabd.

Tip: Een geneesmiddel tegen jeuk helpt voorkomen dat het kind de afzonderlijke lichaamsdelen openkrabt. Dit zou het genezingsproces alleen maar vertragen.