Baby uitslag

Babyhuid kan vaak uitslag ontwikkelen na de geboorte Acne bij baby’s wordt vaak verward met uitslag. Baby’s kunnen uitslag krijgen op elk deel van hun lichaam. Zelfs tandvleesuitslag kan ontstaan Uitslag ontstaat ook vaak na …

Baby uitslag

Ausschlag beim Baby
  • Babyhuid kan vaak uitslag ontwikkelen na de geboorte
  • Acne bij baby’s wordt vaak verward met uitslag.
  • Baby’s kunnen uitslag krijgen op elk deel van hun lichaam.
  • Zelfs tandvleesuitslag kan ontstaan
  • Uitslag ontstaat ook vaak na de MMR-vaccinatie.

De huid van de baby verandert drastisch in de eerste levensweken. Deze extreme verandering kan vaak leiden tot uitslag. Vooral in de eerste levensdagen kunnen talg- en zweetklieren verstopt raken, wat weer leidt tot kleine witte puistjes. Maar ook na 4, 5 of 6 maanden komt uitslag nog vaak voor. De babyuitslag is vaak niet gevaarlijk, maar wordt veroorzaakt door zweten of na het eten.

Er kunnen echter ook allergische reacties optreden, die bijvoorbeeld met voedsel te maken hebben. U kunt door een arts laten onderzoeken of er sprake is van een allergie of dat het gewoon om uitslag gaat.

In deze gids leest u hoe uitslag zich bij baby’s kan uiten. Ook laten we zien wat de behandelmogelijkheden zijn en hoe je uitslag kunt voorkomen .

Er zijn vele oorzaken van uitslag

flechte kann mit 4 monaten entstehen
Voedingsmiddelen kunnen de oorzaak zijn van uitslag.

De uitslag van een baby kan op verschillende delen van het lichaam verschijnen. Artsen noemen dit een huidverandering, die ook wel uitslag wordt genoemd. De uitlokkende oorzaak kan een allergie zijn, maar ook een intolerantie voor wasmiddel, een voedingsmiddel (zoals pap) of andere bestanddelen van de omgeving. Zelfs als de moeder borstvoeding geeft, kan het ingenomen voedsel intoleranties veroorzaken die uitslag veroorzaken.

Uw baby is erg gevoelig, vooral in het begin, en de huid heeft enige tijd nodig om te wennen aan wasmiddelen, voedsel of vaccins. Dit kan vaak wel een jaar duren. De huid van de baby reageert bijzonder sterk op warmte en koude. In dit geval kan er ook uitslag ontstaan op verschillende delen van het lichaam.

Triggers van uitslag zijn vaak:

• Geneesmiddelen
  • Planten
  • Voedsel
  • Kleurstoffen in kleding
  • Insectengif
  • Koorts
  • Tandjes
  • UV-straling
  • Warmte
  • Koude

Zelfs een allergie die vóór de vierde maand ontstaat, kan een aanleiding zijn voor uitslag. In het geval van een allergie is de babyuitslag het meest merkbaar na het eten of zelfs na contact met de stoffen in kwestie.

De plaats van de uitslag geeft aanwijzingen voor de oorzaak

Het deel van het lichaam waar de uitslag ontstaat, geeft vaak al aanwijzingen voor de mogelijke oorzaak van de uitslag. Uitslag kan echter over het hele lichaam ontstaan.

Uitslag Oorzaak
Uitslag met koorts en infectie Een babyuitslag die gepaard gaat met koorts en infectie wordt vaak driedaagse koorts genoemd. In dit geval is het gebruikelijk dat kinderen tussen de 8e en 24e maand last krijgen van driedaagse koorts. Deze ziekte kan op verschillende plaatsen uitslag veroorzaken. De kinderziekten waterpokken, rodehond en roodvonk veroorzaken ook uitslag op verschillende delen van het lichaam.
Uitslag in gezicht en hals Uitslag in het gezicht of de hals van de baby kan worden veroorzaakt door verschillende ziekteverwekkers. Zo kan uitslag in het gezicht worden veroorzaakt door roodheidsvirussen. Als de uitslag vaker in de hals zit, is het waarschijnlijk baby-acne. Het kan ook op het gezicht zitten.
Uitslag op de buik De uitslag op de buik uit zich vaak met roodachtige huidveranderingen. Dit is vaak een allergische reactie, bijvoorbeeld op medicijnen of voedsel.
Uitslag op de buik en rug De huiduitslag op de buik en rug uit zich vaak met rode vlekken. Dit kan waterpokken, huidschimmel of zelfs gordelroos zijn. Ouders moeten een arts laten nagaan of dit het geval is.
Uitslag op de billen Als ouders uitslag op de billen constateren, gaat het meestal om een minder ernstige ziekte. De oorzaak is vaak de luier. Een uitslag kan worden veroorzaakt door nattigheid of verschillende stoffen of door verschillende verzorgingsproducten.

Let op: Een huiduitslag na een vaccinatie is ook mogelijk. In dat geval kunnen zwelling en beperkte roodheid van de huid optreden. Vooral bij gecombineerde vaccinaties tegen kinkhoest of tetanus is het niet ongewoon dat kinderen achteraf uitslag krijgen.

De volgende lichaamsdelen worden bij een kind heel vaak aangetast:

• Voorhoofd
  • Wang
  • Nekplooi
  • Achter het oor
  • Elleboog
  • Buik en borst
  • Op de romp
  • Op de kin
  • Op de kruin van de arm
  • Gezicht (vooral mond en ogen)
  • Intieme delen (vooral vagina)
  • Rug
  • Hals
  • Billen

De behandeling hangt af van het type uitslag

Eerst en vooral moeten ouders naar de dokter gaan als ze een ziekteverwekker vermoeden. De arts kan precies vaststellen om wat voor soort uitslag het gaat en kan een medicijn of zalf voorschrijven. Vooral als huidschimmel of gordelroos wordt vermoed, moet een arts worden geraadpleegd, zodat passende zalven kunnen worden voorgeschreven. In de regel is de uitslag echter niet echt erg en verdwijnt deze na enkele dagen of weken.