De zachte gebieden op het hoofd van je baby die nog niet aan elkaar gegroeid zijn, heten fontanellen. Je baby heeft in totaal zes fontanellen. De zachte gebieden op het hoofd vergemakkelijken de geboorte – …

Die Fontanelle bei Babys
  3. Zwangerschap
  5. Na de zwangerschap
  7. Fontanelle bij baby’s: alles wat je moet weten over de zachte plekjes op de bovenkant van de schedel
  • De zachte gebieden op het hoofd van je baby die nog niet aan elkaar gegroeid zijn, heten fontanellen.
  • Je baby heeft in totaal zes fontanellen. De zachte gebieden op het hoofd vergemakkelijken de geboorte – daarom zien pasgeborenen er meestal wat “verfrommeld” uit.
  • Na verloop van tijd sluiten de fontanellen zich. De grote fontanel boven het voorhoofd van uw baby sluit meestal op de leeftijd van anderhalf tot twee jaar, in zeldzame gevallen duurt het tot drie jaar.

Fontanellen zijn de zachte plekken op de schedel van je baby – hier is de schedel nog open onder de huid. In totaal heeft de bovenkant van de schedel van een pasgeborene zes van dergelijke openingen, die de natuur niet voor niets heeft aangebracht.

1. een slimme uitvinding van de natuur: dankzij de fontanellen past het hoofdje door het geboortekanaal.

Het is moeilijk voor te stellen hoe een natuurlijke geboorte eruit zou zien als de natuur niet zulke slimme voorzorgsmaatregelen had genomen. In de loop van de evolutie leerde de mens rechtop lopen, wat hem veel voordelen opleverde. Maar het had ook het nadeel dat het bekken steeds smaller werd. De zes fontanellen op het hoofd van je baby zijn daarom belangrijk: de botplaten op de schedel kunnen tegen elkaar schuiven en maken het makkelijker om door het geboortekanaal te glijden. En er is nog een belangrijke reden waarom de schedel van je baby op sommige plaatsen open is: dit geeft de hersenen veel ruimte om te groeien, vooral in de eerste maanden.

1.1 Zes openingen die je gemakkelijk kunt ontdekken en die zich na verloop van tijd vanzelf sluiten

De laterale fontanellen sluiten zich in de eerste 6 levensweken.

Maak je geen zorgen als je een verzonken plek of deuk op het hoofdje van de baby opmerkt. Dit is een van de zes fontanellen waarmee een pasgeboren baby ter wereld komt. Het gemakkelijkst te herkennen is de ruitvormige, zogenaamde “grote fontanel” van twee bij twee centimeter. Deze bevindt zich bovenaan de schedel en ter hoogte van het voorhoofd. Afhankelijk van of de baby in zijn wieg ligt of u hem in uw armen houdt, kan de fontanel enigszins naar buiten of naar binnen gebogen zijn. Soms kunt u het bloed zien pulseren onder dit gebied, dat eruitziet alsof het is ingedrukt – dit is volkomen normaal en geen reden tot bezorgdheid.

De baby heeft ook een grotere fontanel aan de achterkant van het hoofd, in de vorm van een driehoek ongeveer een handbreedte boven de nek. Vier andere fontanellen, die soms niet gemakkelijk te zien zijn, bevinden zich links en rechts ter hoogte van de slapen en aan de onderkant van het achterhoofd. De beste manier om erachter te komen waar de fontanel zit, is door zachtjes met uw vinger over het hoofdje van uw baby te strijken. Zo kunt u knobbels ontdekken, soms kunt u zelfs het bloed op één plek bijzonder duidelijk voelen kloppen.

1.2 Fontanellen maken een ongestoorde groei van de hersenen van het kind mogelijk

Een groeiend brein heeft veel ruimte nodig: daarom zitten gesloten schedelkapjes alleen maar in de weg! De zachte plekken op het hoofd van de baby laten de schedelplaten bewegen en zorgen ervoor, vooral in de eerste levensmaanden, dat de hersenen ongestoord kunnen groeien. Als de openingen in de schedel te vroeg worden gedicht, kan dit juist een probleem zijn. Maar: Dat je de kleine fontanellen niet kunt voelen, betekent niet dat ze al gesloten zijn. Zorg voor regelmatige controles van de hoofdomtrek met uw kinderarts en deel uw bezorgdheid als u twijfels hebt.

Wanneer zijn fontanellen echt gesloten?

mutter haelt koepfchen des babys, fontanellen sind sichtbar
De zes fontanellen kun je met het blote oog ontdekken, maar soms alleen door voorzichtig met je vingers aan het hoofdje van de baby te voelen.

De vraag wanneer de fontanellen sluiten is relatief goed te beantwoorden en het tijdstip is te voorspellen. Behalve de grote fontanel bovenaan het hoofdje, sluiten de andere vijf fontanellen relatief snel.

Al na de zesde levensweek begint de op één na grootste fontanel aan de achterkant van het hoofd te sluiten, meestal zijn deze en de laterale fontanellen na een jaar gesloten.
De grote fontanel duurt iets langer en sluit meestal na anderhalf tot twee jaar. De schedelkap moet uiterlijk na drie jaar volledig gesloten zijn.

3. gaatjes kunnen verontrustend zijn – maar u hoeft alleen in te grijpen bij deze waarschuwingssignalen

Wees niet bang voor de fontanellen van je baby. Zelfs als er inderdaad gaatjes in de schedel zitten, hoeft u uw pasgeborene niet helemaal in watten te wikkelen – de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen volstaan. Het is echter belangrijk om te letten op eventueel warmteverlies. Vooral door de grote fontanel op het hoofd kan hier nogal wat warmte verloren gaan. Daarom zijn babymutsen zo belangrijk, want de kleinste baby’s kunnen hun eigen lichaamstemperatuur nog niet goed regelen.
Als de fontanel duidelijk verzonken is en ook liggend niet verandert of beweegt, kan dit wijzen op een vochttekort en dat je baby dorst heeft. Zorg ervoor dat uw kleine schat voldoende drinkt, vooral bij warme temperaturen!

Let op: Als de fontanel extreem uitpuilt, erg hard aanvoelt, permanent gespannen of gezwollen is en er andere waarschuwingssignalen zijn, zoals koorts en sterke gevoeligheid voor aanraking, vraag dan uw kinderarts om advies. In zeer zeldzame gevallen kunnen dit tekenen van meningitis zijn.