Babynamen vinden: 10 tips en trucs voor de perfecte naam

3. Zwangerschap
  5. Tijdens de zwangerschap
  7. Babynamen vinden: 10 tips en trucs voor de perfecte naam

Wanneer een koppel hun kinderwens kan vervullen, komen er enkele hordes bij kijken. Naast het inrichten van de kinderkamer, het kiezen van de juiste kinderwagen of het aankondigen van het blijde nieuws, is er nog een andere mijlpaal van de zwangerschap: het vinden van een babynaam.

Het ligt voor de hand dat zich hier complicaties kunnen voordoen. In onze gids leest u waar u inspiratie uit kunt putten, waar u rekening mee moet houden bij het kiezen van een naam en hoe u eventuele geschillen kunt aanpakken.

1. betekenis van babynamen en voorzorgsmaatregelen

babynamen-finden-bedeutung
Na de vreugde over de nieuwe aanwinst van het gezin komt de zoektocht naar een geschikte babynaam.

Bij het kiezen van een babynaam zijn er een paar dingen om te overwegen, zoals welke betekenis een naam kan hebben. Kies een ‘exotische’ naam, misschien een uit een andere taal, vertrouw er niet op dat hij mooi klinkt. Zorg ervoor dat er geen negatieve betekenissen zijn die uiteindelijk boven je kind kunnen hangen.

Zo zijn er ook mogelijke bijnamen die kunnen voortkomen uit de babynaam die je kiest. Kinderen hebben de neiging om vreemdelingen of ‘anderen’ belachelijk te maken. Zorg ervoor dat ze zo min mogelijk doelwit zijn van pesterijen en dergelijke.

Waar kun je inspiratie opdoen voor babynamen?

Als je nog nooit over het onderwerp hebt nagedacht, kan het vinden van de juiste babynaam een moeilijke opgave zijn. Gelukkig zijn er een paar plekken waar je terecht kunt voor inspiratie. Hieronder hebben we enkele tips voor je verzameld.

2.1 Naamlijsten

Geslacht van de baby

Tegen het einde van de 12e week van de zwangerschap zijn de uitwendige geslachtsorganen van de baby gevormd. Vanaf dat moment kunt u geslachtsspecifieke namen zoeken. Uit voorzorg kunt u echter het beste namen voor beide geslachten bedenken – of een uniseks naam kiezen.

In encyclopedieën of speciale boeken voor dit doel en op internet is er tegenwoordig een enorme keuze aan meisjes- en jongensnamen. De eerste letter wordt vaak als richtlijn gebruikt.

Inmiddels zijn er echter ook apps die uitsluitend bedoeld zijn om de perfecte babynaam te vinden. Een voorbeeld is de Android app “Baby Names / First Names” of “CharliesNames” voor Apple gebruikers. Met behulp van AI moeten deze apps helpen bij het vinden van de juiste babynaam.

Generatoren zijn ook een optie als je het even niet meer weet. Je moet echter wel een speciale naamgenerator gebruiken, anders kun je met de vreemdste combinaties komen te zitten.

2.2 Legenden, mythologie en popcultuur

babynamen-finden-tipps
Tips voor het vinden van een babynaam variëren van ouderwets tot moderne app-technologie.

Afhankelijk van waar je interesses liggen, kun je ook inspiratie opdoen in het dagelijks leven:

• in boeken, tijdschriften
  • in series, films
  • in verhalen
  • maar ook in alledaagse voorwerpen of merknamen.

Heel wat ouders hebben de naam van hun baby gevonden terwijl ze in de bioscoop naar de nieuwste Hollywood-kaskraker keken of in een tijdschrift bladerden. De naam van de hoofdpersoon van het favoriete boek of de favoriete beroemdheid is ook een mogelijkheid.

Mythologische namen worden ook steeds populairder, zoals Daphne, Alexis of Alexios, Helena of Ilias. Ook namen uit voorbije tijdperken beleven momenteel een opleving,

2.3 Kennissenkring of familie

Een populaire reden om een naam voor het eigen kind te kiezen zijn vaak namen van familieleden die een grote betekenis hebben. Vroeger kregen jongens vaak de naam van hun vader als tweede naam.

Het is ook een mooi gebaar ter nagedachtenis aan een overleden familielid om zijn of haar naam door te geven aan de volgende generatie en zo de herinnering levend te houden.

Tip: Houd ook hier altijd rekening met de mogelijkheid dat met name ouderwetse namen tot problemen voor het kind kunnen leiden.

Dit kan natuurlijk ook het omgekeerde effect hebben, als een naam geassocieerd wordt met een bepaalde persoon die men om de een of andere reden niet mag. Niet dat er kort voor de geboorte een relatiecrisis ontstaat als de partner de naam van een ex-vriend of ex-vriendin voorstelt.

3 Wat als u het niet eens kunt worden?

babynamen-finden-app
Als je al kinderen hebt, moet er misschien ook rekening worden gehouden met hun mening bij het vinden van een babynaam.

Nu komt het zeker voor dat beide ouders hun favoriete namen hebben gevonden, maar dat ze niet verenigd kunnen worden. Dus wat doe je als je niet tot een gemene deler kunt komen als het gaat om de perfecte naam?

Het meest voor de hand liggend is natuurlijk het vinden van een compromis. Dat kan er verschillend uitzien:

• Er kan een dubbele naam worden gevonden, d.w.z. een combinatie van beide namen.
  • Je kunt kijken welke naam beter bij de achternaam past.
  • Als er een jongensnaam en een meisjesnaam is, kan de andere worden ‘bewaard’ voor een volgend kind. Elke ouder kan beslissen over één naam.

Een andere mogelijkheid is een tweede naam te vinden of de favoriet van één ouder als tweede naam te gebruiken.

Als beide ouders het niet eens kunnen worden, is het altijd het verstandigst om een heel andere naam te kiezen, omdat de ouder die ‘verloren’ heeft anders verontwaardigd zou kunnen zijn.

4. Wanneer kan de naam het best worden onthuld?

babynamen-finden-passend
Tegenwoordig kunnen apps je helpen om de babynaam te vinden die bij je past.

Net als bij het geslacht maken veel ouders de naam pas bij de geboorte bekend. Dit komt vaak omdat er altijd wel iemand in de kennissenkring is die er bezwaar tegen heeft of andere reacties op heeft. Ouders willen echter niet beïnvloed worden in hun beslissing.

Pas als de naam echt vaststaat, meestal als de baby al geboren is en de gevonden naam kan worden gepresenteerd, maken ze hem bekend. Maar dit is natuurlijk aan de ouders en mag door niemand worden beoordeeld.