Hoogbegaafdheidsonderwijs op de basisschool: 5 tips voor in de klas en thuis

Elk kind wordt op 6-jarige leeftijd leerplichtig. De verschillen tussen de individuele kinderen zijn dan echter al erg groot, zodat het moeilijk is om alle leerlingen tot hun recht te laten komen. Maar welke mogelijkheden …

Hoogbegaafdheidsonderwijs op de basisschool: 5 tips voor in de klas en thuis

begabtenfoerderung-grundschule
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Basisschool
  6. »
  7. Hoogbegaafdheidsonderwijs op de basisschool: 5 tips voor in de klas en thuis
Wanneer wordt een kind als hoogbegaafd beschouwd?

Kinderen met een IQ van minstens 130 worden als hoogbegaafd beschouwd. Waarden van meer dan 115 wijzen echter al op een bovengemiddelde intelligentie.

Wie is verantwoordelijk voor het hoogbegaafdenonderwijs in het basisonderwijs?

Het schoolsysteem valt onder de bevoegdheid van de afzonderlijke deelstaten. Daarom zijn er verschillen tussen de verschillende deelstaten.

Hoe worden kinderen op de basisschool ondersteund?

Naast de mogelijkheid om vroegtijdig over te slaan, krijgen kinderen meestal extra taken. In sommige gevallen worden ook werkgroepen aangeboden over bepaalde onderwerpen.

Elk kind wordt op 6-jarige leeftijd leerplichtig. De verschillen tussen de individuele kinderen zijn dan echter al erg groot, zodat het moeilijk is om alle leerlingen tot hun recht te laten komen. Maar welke mogelijkheden zijn er voor bijzonder slimme leerlingen? Wij hebben voor u rondgekeken en de belangrijkste informatie over hoogbegaafdenonderwijs op de basisschool op een rijtje gezet.
[button] Literatuur over hoogbegaafdheid bij kinderen [/button]

Wat is de betekenis van de term hoogbegaafdheidsonderwijs?

intelligenz-kind
Intelligentie bestaat op verschillende niveaus.

Ongeveer 2% van alle mensen wordt beschouwd als hoogbegaafd. Zij hebben een intelligentiequotiënt van 130 of meer. In twee klassen met gemiddeld 25 leerlingen zit dus gemiddeld één hoogbegaafd kind.

Het bereik van intelligentie is echter vloeiend, zodat hoogbegaafd onderwijs op de basisschool niet per se alleen bedoeld is voor kinderen die daadwerkelijk hoogbegaafd zijn, maar ook overwogen kan worden voor zeer intelligente kinderen die dicht tegen de drempel van hoogbegaafdheid aan zitten.

Intelligentie is complex:

Een kind met een IQ van 125 kan best hoog intelligent zijn op het gebied van taalvaardigheid, want een gemiddelde waarde wordt altijd gevormd op basis van verschillende segmenten. Kijk daarom altijd naar de afzonderlijke segmenten van de intelligentietest.

In tegenstelling tot de meeste andere leerlingen in een klas zijn hoogbegaafde kinderen in staat om sneller en effectiever te leren of complexere verbanden te begrijpen. Intelligentie strekt zich echter niet alleen uit tot de vakken Duits en wiskunde, hoewel deze gebieden in de klassieke intelligentietests duidelijk centraal staan. Naast ruimtelijk voorstellingsvermogen, het herkennen van patronen en het vermogen om complexe verbanden te leggen, kan intelligentie ook worden waargenomen op het gebied van sport, muziek en kunst.

Bij hoogbegaafdenonderwijs op de basisschool gaat het echter vaak om individuele ondersteuning op het gebied van Duits en wiskunde.

Tip: Om een kind op minder klassieke gebieden te ondersteunen, is het een goed idee om zich in te schrijven bij een sport- of muziekvereniging.

2 Welke mogelijkheden zijn er om hoogbegaafdheid op de basisschool te bevorderen?

Het Bondsministerie van Onderwijs en Onderzoek biedt elk jaar verschillende wedstrijden aan waaraan leerlingen uit heel Duitsland kunnen deelnemen. Bijzonder bekend is zeker de schoolwedstrijd Jugend forscht, waaraan al talrijke uitstekende ideeën zijn ontwikkeld.

begabtenfoerderung-in-der-grundschule
Hoge intelligentie is niet altijd gemakkelijk te herkennen.

De bevordering van hoogbegaafde kinderen op de basisschool valt echter onder de bevoegdheid van elke deelstaat, zodat er geen uniforme regelgeving voor heel Duitsland bestaat. Tot nu toe bestaan deze zelfs niet op het niveau van de deelstaten, want afgezien van enkele basisscholen die bepaalde leerlingen ondersteunen, zijn er geen uniforme richtlijnen.

In principe kunnen echter de volgende vormen van ondersteuning worden overwogen om kinderen met uitzonderlijke capaciteiten tot leren te motiveren:

  • rechtstreekse inschrijving in de tweede klas
  • vergemakkelijkte overgang naar een andere klas (bijvoorbeeld van de eerste naar de tweede klas op de helft van de tijd)
  • vroege aanbevelingen voor het gymnasium
  • extra taken in de reguliere lessen
  • seminars en studiegroepen over verschillende onderwerpen (naast de reguliere schooltijd).

Let op: In veel gevallen ligt de nadruk van de ondersteuning op de MINT-vakken (wiskunde, informatica, natuurwetenschappen, techniek). Als er uitgesproken sterke punten zijn in Duits of in het taalgebied in het algemeen, kan het bijwonen van een meertalige basisschool een optie zijn. 3.

Zijn er speciale concepten voor de bevordering van hoogbegaafdheid op de basisschool?

Het basisonderwijs is gericht op een groep kinderen met verschillende capaciteiten. De taken zijn dienovereenkomstig uitgebreid om alle kinderen zo individueel mogelijk te kunnen helpen. Maar zelfs inclusieve instellingen bereiken vaak hun grenzen als het gaat om kinderen met leermoeilijkheden en hoogbegaafde kinderen.

hochbegabung-grundschule
In projecten kunnen bijzonder slimme kinderen schitteren.

Daarom is de eerste stap in de meeste concepten het herkennen van hoogbegaafdheid. Vaak is juist dit gebied moeilijk en vereist het speciale training, omdat kinderen met verschillende randvoorwaarden op de basisschool aankomen. Terwijl sommige kinderen al aanzienlijke steun hebben gekregen, hebben andere kinderen nauwelijks iets kunnen leren en lopen daarom aanvankelijk zelfs achter op hun leeftijdsgenoten, hoewel zij tot bovengemiddelde prestaties in staat zouden zijn.

Als de hoge intelligentie daadwerkelijk aanwezig is en door een test kan worden bevestigd, worden vaak extra klassen aangeboden. Aparte klassen daarentegen worden slechts in zeer weinig gevallen voorzien. Inmiddels zijn er echter scholen (vooral middelbare scholen) die zich specifiek richten op hoogbegaafden. Dankzij individuele begeleiding (met extra taken) blijven de lessen echter ook voor leerlingen met ver bovengemiddelde talenten op de reguliere basisschool interessant.

Tip: Maak gebruik van de mogelijkheid tot begeleiding om ervoor te zorgen dat de ondersteuning voor uw kind zo effectief mogelijk is en dat het plezier in leren behouden blijft of wordt aangemoedigd.

4. individuele leermogelijkheden: Hoe implementeren de deelstaten het hoogbegaafdenonderwijs op de basisschool?

begabtenfoerderung-ag
Bij AG’s leren kinderen op een andere manier.

Elke deelstaat is verantwoordelijk voor het toezicht op het schoolsysteem. Daardoor kan de regelgeving in Beieren, Sleeswijk-Holstein en Noordrijn-Westfalen sterk verschillen. In principe zijn alle deelstaten het er echter over eens dat het zinvol is hoogbegaafdheid al op de basisschool te bevorderen. Daarom zijn de afgelopen jaren geleidelijk de obstakels weggenomen die een vroege overstap in de weg staan en is een speciaal aanbod gedaan aan kinderen met uitzonderlijke capaciteiten.

In NRW werd het project Zentren Begabtenförderung afgerond, waaraan 23 scholen deelnamen. Het doel was maatregelen te ontwikkelen voor het herkennen en ondersteunen van hoogbegaafde kinderen. De bevindingen zijn hier in detail te lezen.

Zo wordt er in Beieren bewust op gewezen dat er geen speciale basisscholen voor hoogbegaafde leerlingen moeten komen. Veeleer moeten individualiserende en differentiërende maatregelen helpen om kinderen ook binnen de klasgroep te motiveren.

Tip: Afhankelijk van het zwaartepunt van de hoogbegaafdheid is het de moeite waard een andere basisschool te kiezen die eerder overtuigt met een muzikale tak of met sportactiviteiten.

5 Stimuleer kinderen thuis met geschikte materialen

begabtenfoerderung-zuhause
Veel intelligente kinderen houden van uitdagingen.

Naast de zorg op school brengen kinderen veel tijd thuis door. Alle ouders kunnen daarom de nieuwsgierigheid van hun eigen kinderen actief stimuleren door hen van aanvullend materiaal te voorzien.

Zowel een rekenkoffer, een goocheldoos als een experimenteerset zijn ideaal voor kinderen. Laat u echter altijd leiden door persoonlijke behoeften en duw kinderen niet te vroeg in één richting.
Het is mogelijk te voetballen en viool te spelen, of van poëzie te houden en tegelijkertijd graag met hout te werken of wiskundige vergelijkingen op te lossen.

6. Erken en bevorder hoogbegaafdheid bij kinderen.

No products found.

Gerelateerde berichten