Per

De kwestie van uniforme schoolkleding is al vele jaren aan de orde. Terwijl het in vele delen van de wereld gebruikelijk is een kledingvoorschrift aan te houden, is dit in Duitsland nog atypisch. Om u …

Per

schüler in uniform
Is er eerder geprobeerd een schooluniform in te voeren?

In principe bestaat de discussie in Duitsland al sinds de jaren vijftig. Hoewel er altijd pogingen zijn geweest om een schooluniform in te voeren, zijn die tot nu toe altijd mislukt.

Wat zijn de argumenten voor het dragen van een schooluniform?

De pro-argumenten verwijzen vooral naar een groot voordeel met betrekking tot het saamhorigheidsgevoel. Pesten wordt zo voorkomen.

Zijn er ook punten die tegen de invoering van een schooluniform spreken?

Natuurlijk zijn er ook veel tegenargumenten. Vooral de beperking van de individuele vrijheid moet niet onderschat worden.

De kwestie van uniforme schoolkleding is al vele jaren aan de orde. Terwijl het in vele delen van de wereld gebruikelijk is een kledingvoorschrift aan te houden, is dit in Duitsland nog atypisch.

Om u een overzicht van het debat te geven, laten wij u zien welke voor- en tegenargumenten voor en tegen schooluniformen spreken.

[button]De schoolrugzak als uitingsvorm: geschikte mappen voor basisschoolleerlingen[/button]

1. uniforme schoolkleding staat al heel lang ter discussie

kinder tragen eine schuluniform
Er zijn veel argumenten voor en tegen het dragen van een schooluniform.

Kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog waren er in Duitsland aanvankelijk pogingen om leerlingen op scholen uniforme kleding te laten dragen.


De invoering van zo’n uniform mislukte echter, vooral vanwege de erfenis van het Derde Rijk. In plaats van alle kinderen en jongeren gelijk uit te rusten, moest pluraliteit de boventoon voeren om al vroeg een eigen mening mogelijk te maken. Tot op de dag van vandaag is het uiten van de eigen mening door middel van kleding een van de doorslaggevende argumenten tegen schooluniformen.

Tot op heden bestaan er echter geen voorgeschreven kledingvoorschriften. Elke school beslist zelf of en in hoeverre zij haar leerlingen schooluniformen wil aanbieden.

Vooral openbare scholen gebruiken meestal schooluniformen. Sommige openbare scholen in Duitsland zijn echter ook begonnen met de invoering van schooluniformen.

2. argumenten voor de invoering van schooluniformen voor jongens en meisjes

kinder in verschieden aussehenden-schuluniformen
Niet alle schooluniformen zien er hetzelfde uit.

Voorstanders van schooluniformen zien de uniforme kledingvoorschriften vooral als een groot voordeel omdat kinderen in een klas geen reden meer hebben om anderen te pesten vanwege wat ze dragen.
Vooral armere kinderen, voor wie de ouders slechts enkele kleren kunnen voorzien, profiteren van dit punt.

Dit pluspunt op de lijst wordt onmiddellijk gevolgd door de verbetering van de gemeenschapszin. Wie dezelfde kleding draagt als andere leerlingen kan zich op deze manier veel beter met de eigen school identificeren.

Door identieke kledingvoorschriften voor de hele school worden ook verschillen tussen klassen en rangen vermeden. Als sociale status geen rol meer speelt, is het vooral voor kansarme leerlingen veel gemakkelijker om aan de lessen deel te nemen.
Geld verliest zo steeds meer zijn betekenis, want meer geld biedt geen voordelen, althans niet bij de kledingkeuze.

Het onderlinge competitieve denken, dat toch al vaak sterk is, neemt af omdat de leerlingen meer in termen van een “wij” dan van een “ik” denken. Al te egoïstische neigingen behoren daardoor tot het verleden, ook al kan dit natuurlijk niet op alle terreinen van het leven worden overgedragen.

In het algemeen wijzen voorstanders van schooluniformen er herhaaldelijk op dat de hele leersfeer ontspannen is. De aandacht gaat naar de lessen zelf, omdat er veel minder afleiding is door kleding.

Een studie van de universiteit van Münster, die een grootschalige enquête hield onder 18.000 leerlingen, kwam tot de conclusie dat ongeveer 50% van alle leerlingen een schooluniform zou willen dragen.
Dit verbazingwekkend hoge resultaat toont aan dat er blijkbaar tekortkomingen zijn op de Duitse scholen.
Of deze door uniforme kleding kunnen worden opgelost, kan echter niet uit de enquête worden afgeleid.

Opmerking: Aangezien het dragen van een schooluniform meestal bepaalde kosten met zich meebrengt, moet ervoor worden gezorgd dat alle kinderen dit krijgen. Armere gezinnen moeten dus subsidies krijgen om niet opnieuw met het probleem van uitsluiting geconfronteerd te worden.

3 De belangrijkste aspecten tegen een schooluniform in Duitsland

Bij het bespreken van de voor- en tegenargumenten met betrekking tot de invoering van een schooluniform is er veel te bespreken. Vooral wordt duidelijk dat veel positieve effecten weerlegd kunnen worden.

schueler und schuelerinnen jubeln zusammen
Lang niet iedere scholiere draagt graag een rok.

Dit wordt vooral duidelijk als het gaat om uniforme schooluniformen, die het gevoel van verbondenheid met de school moeten versterken. Dat is zeker wenselijk, maar de vraag rijst of het nodig is om kinderen onderweg naar school aan individuele scholen te kunnen toewijzen.
In één oogopslag wordt duidelijk welk kind naar het plaatselijke gymnasium gaat en welk kind alleen naar de lagere middelbare school.
Sociale verschillen worden zo duidelijk en kinderen kunnen zien wie in welke klas zit.

Hoewel merkkleding zeker van invloed kan zijn op de status, klagen relatief weinig leerlingen dat ze problemen hebben door de kleding.
Zeker, veel kinderen voelen zich niet altijd op hun gemak op school. Dit heeft echter slechts in zeer beperkte mate met kleding te maken, maar omvat veel meer aspecten.
Daarnaast komen andere zaken, zoals de nieuwste smartphone of de dure schoolrugzak, meer in beeld.

Maar nu komen we bij het belangrijkste argument tegen een schooluniform: kleding is nu eenmaal een expressiemiddel voor kinderen en jongeren.

Vooral in de adolescentie wordt kleding steeds belangrijker en bewust gekozen. Vaak gaat het niet om merken, maar om een bepaalde look.
Wie graag zwart draagt en naar heavy metal luistert, is zeker in de minderheid, maar vindt ook snel gelijkgestemden op school.
Met een uniform schooluniform valt de vrijheid weg en speelt kleding alleen nog een rol in de vrije tijd.

4 Het schooluniform – een korte pro-contra vergelijking

We hebben de belangrijkste voor- en nadelen van schooluniformen samengevat in de volgende tabel:

  • schooluniformen verminderen de sociale uitsluiting binnen de school
  • het gemeenschapsgevoel en de samenhang in de klas verbetert
  • afleiding in de klas wordt verminderd
  • Kinderen en jongeren hoeven zich niet langer zorgen te maken over wat ze dragen, maar kunnen zich op andere vakken concentreren.
  • Leerlingen kunnen leren zich niet te definiëren door hun kleding, maar te overtuigen door hun karakter.
  • een standaard schooluniform leidt tot differentiatie ten opzichte van leerlingen op andere scholen (met name gymnasia, middelbare scholen en moderne scholen)
  • de vrijheid om eigen kleding te kiezen wordt ondermijnd
  • statussymbolen kunnen worden verdrongen, zodat het gewenste effect ondanks de hoge kosten verloren gaat
  • Pesten komt ook voor op scholen die schooluniformen hebben ingevoerd
  • Meisjes worden gedwongen meisjeskleding te dragen, waardoor klassieke genderrollen worden versterkt.

Bekijk voor een discussie over de voor- en nadelen van schooluniformen vanuit het perspectief van een leerling deze video:



5. Landen met schooluniformen – in deze landen is het gebruikelijk om uniforme kleding te dragen.

Ook al is er in Duitsland nog geen verplichting om een schooluniform te dragen, in veel andere landen in de wereld is dat heel anders.

maedchen und jungen in japan mit einer schuluniform
In veel landen is het dragen van een schooluniform gebruikelijk.

In Engeland bestaan schooluniformen al sinds de 16e eeuw. De argumenten van vandaag speelden daar echter geen rol. Toen ze werden ingevoerd, was het doel eerder om zich te onderscheiden van het gewone volk.
Dit idee staat haaks op het huidige doel van schooluniformen, namelijk het tegengaan van pesten.

Ook veel Engelse kolonies die nu nog tot het Gemenebest behoren, pleiten voor uniforme schooluniformen.
Het doel is echter ook terug te voeren op de geschiedenis.

Hoewel schooluniformen in de VS zeer bekend zijn, draagt een groot deel van alle leerlingen daar geen uniform. Veel openbare scholen gaan echter over tot het aanbieden en geleidelijk invoeren van schooluniformen.
In veel staten van de VS kunnen scholen het dragen van schooluniformen nog niet verplicht stellen.

Ook in het Verre Oosten, in Japan en China, zijn schooluniformen heel gewoon.
Ook daar dragen meisjes meestal een rok en jongens een overhemd met een das.

Of de invoering van een schooluniform tijdig en goed is en ook in Duitsland denkbaar zou zijn, lijkt gezien de vele tegenargumenten twijfelachtig, maar over het algemeen niet hopeloos.

6. de schoolrugzak als uitingsvorm: geschikte mappen voor basisschoolleerlingen

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten