Wanneer kinderen thuis onderwijs krijgen in plaats van op een door de overheid goedgekeurde school, wordt dit thuisonderwijs genoemd.
Nee, in Duitsland is het wettelijk verplicht het eigen kind naar school te sturen. Dit wordt zo nodig ook door de rechter afgedwongen.
Ja, maar die zijn zeer beperkt. U kunt een kind bijvoorbeeld thuis lesgeven als het door ziekte niet naar school kan.
Homeschooling is een term die helaas vaak verkeerd begrepen en dus misbruikt wordt.
Zowel de Duitse politiek als de pers maken het er niet makkelijker op, aangezien de term homeschooling vaak synoniem wordt gebruikt met afstandsonderwijs.
Wij willen hier echter enig licht op werpen en uitleggen wat er eigenlijk achter de term zit.
[button] Literatuur over thuisonderwijs [/button]
Inhoudsopgave
1. thuisonderwijs – een veel verkeerd begrepen woord

Ten laatste sinds de uitbraak van het Sars-Cov-2 virus ligt de term homeschooling op ieders lippen. Dit heeft echter weinig te maken met de realiteit van veel ouders die in crisistijd moeten proberen hun kinderen bezig te houden door wat klusjes te doen.
Homeschooling verwijst eigenlijk naar thuisonderwijs om een vergelijkbaar onderwijsniveau als op school te kunnen bereiken. Hoewel er wellicht ouders zijn die proberen hun kinderen enkele uren per dag les te geven, is dit feitelijk niet in voldoende mate mogelijk van de ene op de andere dag.
De crisis in Corona dwingt gezinnen echter tot een dergelijke stap. Wanneer scholen gesloten zijn, is er eenvoudigweg geen andere mogelijkheid dan de kinderen thuis les te geven.
Dit is echter afstandsonderwijs, dat in de eerste plaats via de leerkracht moet plaatsvinden.
Ook al wordt dit doel op veel scholen helaas nauwelijks bereikt, het cruciale verschil is dat dit de in Duitsland geldende leerplicht niet ondermijnt.
Tip: Homeschooling wordt ook aangeduid als thuisonderwijs, thuisopvoeding, thuisonderricht en thuisonderwijs, hoewel er geen verschillen zijn tussen de afzonderlijke termen.
2. Thuisonderwijs is een moeilijk te handhaven begrip
Ervaringen in tijden van Corona:
Leraren zijn gedwongen om leerlingen via afstandsonderwijs op te leiden in de Corona-crisis. Zowel voor de leerlingen als voor de ouders is een cruciale rol weggelegd, die slechts gedeeltelijk wordt vervuld.Vooral in armere klassen is er vaak gebrek aan een geschikte plaats als leeromgeving en aan voldoende technische uitrusting.
De redenen die echt thuisonderwijs bemoeilijken zijn talrijk en vaak terug te voeren op een van de volgende aspecten:
- een gebrek aan lokalen
- onvoldoende opleiding
- te weinig tijd voor een dergelijke taak
Als het materiaal door leraren wordt verstrekt, is het geen thuisonderwijs, maar gewoon afstandsonderwijs.
Er wordt ook geprobeerd een curriculum te volgen in een bepaalde situatie.
Bij echt thuisonderwijs komt deze taak toe aan de ouders zelf of aan daarvoor opgeleide mensen. Hoewel sommige mensen theoretisch zeker in staat zouden zijn hun kinderen voldoende onderwijs te geven om het dagelijkse leven aan te kunnen, vervult de school veel meer dan deze taak.
Sociale interactie, het zich bewegen onder leeftijdsgenoten en het ontdekken van de eigen persoonlijkheid – dit zijn allemaal facetten die in het thuisonderwijs niet kunnen worden geboden.
Hoewel de argumentatie van de voorstanders van thuisonderwijs altijd is dat kinderen op school onvoldoende worden ondersteund, is het juist dit onderwijssysteem dat ertoe heeft geleid dat bijna iedereen tegenwoordig enige basisopleiding heeft genoten.
Toch willen wij u een afweging van de argumenten pro en contra niet onthouden:
- Kinderen kunnen individueel worden begeleid
- het niveau kan precies worden aangepast aan het kennisniveau
- kinderen worden niet gepest
- het leren kan zonder druk plaatsvinden
- speciale vaardigheden kunnen in een vroeg stadium worden bevorderd
- thuisonderwijs vraagt veel tijd van de ouders
- Het onderwijsniveau wordt vaak overschat, zodat de kennisoverdracht gemengd is.
- De leerstof moet zo worden ontworpen dat het mogelijk is om de achterstand op een reguliere school in te halen.
- privéleraren moeten worden betaald, wat tot hoge kosten leidt
- Er is geen interactie met andere kinderen
- Kinderen hebben vaak moeite om zich op latere leeftijd aan te passen vanwege het isolement.
3. Thuisonderwijs als leervorm is in Duitsland verboden.

Ondanks enkele zeer terechte pro-argumenten bestaat er in Duitsland een algemene leerplicht met aanwezigheidsplicht. Dit vloeit voort uit artikel 7 van de grondwet in samenhang met de respectievelijke deelstaat-schoolwetten.
Wie nu thuisonderwijs als een permanente vervanging van de schoolplicht ziet en zijn kind zelf les wil geven of het door een privéleraar wil laten onderwijzen, begeeft zich in Duitsland buiten de wet. Volgens schattingen proberen ongeveer 1.500 gezinnen hun kinderen van school te houden.
Dit gebeurt om verschillende redenen, waarbij vooral de vermeende voordelen steeds weer door de ouders worden benadrukt. Bovendien zijn sommige ouders van mening dat bepaalde vakken worden verwaarloosd of andere niet voldoende worden behandeld.
Met namereligieuze overtuigingen en de buitensporige overschatting van de eigen kennis zijn zorgwekkende factoren.
In Duitsland moet iedereen die de wettelijke verplichting om zijn kind naar school te sturen negeert, rekenen op administratieve sancties.
Bij aanhoudende weigering wordt onvermijdelijk het Bureau voor Jeugdzorg (Jugendamt) ingeschakeld, wat vaak leidt tot een voogdijprocedure, omdat wordt getwijfeld aan de bekwaamheid van de ouders om hun kind op te voeden.
In de volgende video ziet u een interview met een echtpaar dat hun kind niet naar school laat gaan, maar het zelf les geeft:
4. uitzonderingen op de regel – in deze gevallen kunnen kinderen thuis les krijgen
Ook al zijn er veel leerkrachten nodig en zijn lang niet alle scholen zo ingericht dat kinderen individueel begeleid kunnen worden, toch moet het doel zijn om in één samenleving samen te leven.

Om deze reden zijn uitzonderingen die thuisonderwijs toestaan, gekoppeld aan zeer strikte voorwaarden:
- Blijvende ziekten: Als kinderen ernstig ziek zijn, is het puur feitelijk nauwelijks mogelijk om aan de schoollessen deel te nemen. Het is dus aan de ouders om hun kinderen zelf les te geven.
- Verandering van woonplaats: Voor showmannen of circusmedewerkers is het permanent veranderen van woonplaats een onderdeel van het dagelijks leven. In- en uitschrijven bij een school zou daarom niet zinvol zijn, zodat kinderen les kunnen krijgen van privé-onderwijzers of ouders.
In het algemeen is de concrete uitvoering een zaak van de deelstaten. De eisen lijken echter sterk op elkaar.
Daarom zijn er anders slechts tijdelijke vrijstellingen van schoolplicht.
Deze vrijstellingen gelden in het kader van zwangerschap in de kindertijd en voor sportwedstrijden die een reis van meerdere dagen of zelfs weken inhouden.
5. Thuisonderwijs in het buitenland – in veel gevallen is het mogelijk
Wie het niet eens is met de leerplicht in Duitsland heeft meestal geen andere keuze dan een verhuizing naar het buitenland te overwegen.

Zowel in veel Europese landen als wereldwijd wordt het principe van onderwijs toegepast. Volgens dit beginsel is het de plicht van ouders om kinderen toegang tot onderwijs te geven en hen dienovereenkomstig op te voeden.
Dit vereist echter geen schoolbezoek zoals in Duitsland.
Voor Duitse emigranten is Oostenrijk het belangrijkste toevluchtsoord vanwege de lage taalbarrière.
Daar bestaat alleen de leerplicht, waardoor voorstanders van thuisonderwijs hun kinderen thuis kunnen onderwijzen of door particuliere leraren laten onderwijzen.
Om te kunnen nagaan of de kinderen iets geleerd hebben, moeten de kinderen aan het eind van elk schooljaar externe examens afleggen.
Indien een dergelijk examen, waarvoor een minimumonderwijsniveau vereist is, niet wordt gehaald, gelasten de bevoegde Oostenrijkse autoriteiten de leerplicht.
Om te studeren voor de desbetreffende examens wordt in sommige gevallen materiaal verstrekt.
6. lesmateriaal voor ouders – hoe ouders kinderen onderwijzen
No products found.