Ouderavonden op de basisschool: Hoe bereid je je succesvol voor?

Als er weer een ouderavond aankomt, trekken veel leerkrachten hun haren uit hun hoofd. Toch is deze gebeurtenis, die soms als een karwei wordt ervaren, de belangrijkste gelegenheid om met ouders samen te werken. Als …

Ouderavonden op de basisschool: Hoe bereid je je succesvol voor?

elternsprechtag
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Basisschool
  6. »
  7. Ouderavonden op de basisschool: Hoe bereid je je succesvol voor?
Hoeveel tijd moet ik uittrekken voor een gesprek op een ouderavond?

Vanwege de beperkte tijd mag een oudergesprek niet langer duren dan 10 tot 15 minuten. Er moet echter voldoende tijd zijn om alle relevante details te behandelen.

Wat kan de procedure zijn voor een ouderavond op de basisschool?

Idealiter volgt u een vaste structuur. Dit geeft u de mogelijkheid om niet te gemakkelijk van het spoor af te raken.

Hoe zorg ik voor een rustige sfeer?

U haalt best diep adem voor elke afspraak. Neem regelmatig een pauze, reken de tijd niet te lang en geef de ouders de kans om hun standpunt toe te lichten.

Als er weer een ouderavond aankomt, trekken veel leerkrachten hun haren uit hun hoofd. Toch is deze gebeurtenis, die soms als een karwei wordt ervaren, de belangrijkste gelegenheid om met ouders samen te werken. Als er problemen in de klas zijn of vragen over de prestaties, moet de vergadering goed worden voorbereid.

Wij laten u zien hoe u van de ouderavond een ontspannen gebeurtenis kunt maken en welke tips u kunt gebruiken om voor een rustige sfeer te zorgen.

[button]Meer lezen voor succesvolle ouderavonden[/button]

1. een goede voorbereiding is het halve werk

elternsprechtag im kalender planen
Begin ruim van tevoren met de planning.

Minstens één keer per termijn komt op de basisschool de ouderspreekdag eraan. In de regel bent u niet verantwoordelijk voor de datum, maar u moet wel zelf voor de planning zorgen.
Dat kan op de traditionele manier via inleverbonnen of online, zodat ouders zich kunnen inschrijven op een lijst voor de dag. Zorg er in ieder geval voor dat u voor elke leerling voldoende tijd uittrekt. Gemiddeld moet dit zo’n 10 tot 15 minuten zijn.

Om te voorkomen dat u achterop raakt en om af en toe op adem te kunnen komen, moet u regelmatig pauzes inlassen.
Minstens om de twee uur moet er een korte time-out zijn.
Zonder frisse lucht en een moment van bezinning is het moeilijk zich altijd aan te passen aan een nieuwe leerling.

Bedenk altijd dat het als leerkracht misschien wel om het 23ste kind per dag gaat, maar dat voor de ouders alleen dit ene gesprek belangrijk is. Een duidelijke en gestructureerde voorbereiding is daarom een must om de dag met vertrouwen tegemoet te kunnen zien.

Tip: Als u van tevoren weet dat een gesprek wat ingewikkelder zal zijn, stel het dan uit naar een aparte dag of plan meer tijd en een pauze achteraf.

1.1 Checklist ter voorbereiding van een ouderavond op de basisschool

Ouderavonden zijn niet verplicht:

Schoolzaken zijn een zaak van de deelstaten en worden geregeld door de respectieve schoolwetten. Bijgevolg zijn er geen uniforme regels voor het houden van ouderavonden. Het is echter gebruikelijk om deze halfjaarlijks te houden.

Om over een leerling te kunnen praten, kunt u het beste een notitie maken met de belangrijkste punten. Vooral bij veel leerlingen is het anders maar al te gemakkelijk dat er iets door elkaar gehaald wordt of dat je even niet meer weet over welk van de kinderen het nu gaat.
Gelukkig kan deze vervelende situatie heel goed worden voorkomen door voor elke leerling een paar kerngegevens op te schrijven.

Daarnaast moet u de volgende hulpmiddelen altijd bij de hand hebben:

  • het klassenregister
  • de cijferlijsten van de leerling
  • voorbeelden van het werk van het kind (om zo nodig een probleem beter aan de ouders te kunnen beschrijven).

Bedenk van tevoren welke sterke en zwakke punten u wilt aanpakken.
Vooral bij zwakkere leerlingen moet u proberen enkele sterke punten te achterhalen. Anders is het gevaar groot dat het gesprek met de ouders snel disharmonisch wordt.


1.2 Structuur aanbrengen in het gesprek – geen gemakkelijke opgave

angespanntes elterngespraech
Niet elk gesprek verloopt harmonieus.

Om ervoor te zorgen dat het gesprek op de ouderdag zo ontspannen mogelijk verloopt, houdt u zich aan een duidelijke structuur.
Zo ben je minder zenuwachtig en is op gang komen geen probleem meer.

Natuurlijk bent u vrij om te bepalen hoe zo’n oudergesprek verloopt. De volgende volgorde kan u echter helpen:

  1. Begroet de ouders (en de leerling).
  2. Vraag of er een specifieke reden is voor het gesprek.
  3. Ga direct naar de reden of (als er geen specifieke wensen zijn) geef een overzicht van de cijfers van het kind en bepaalde sterke en zwakke punten.
  4. Geef de ouders na een korte inleiding de gelegenheid om vragen te stellen of hun mening te geven.
  5. Leg uit wat volgens u het beste idee is om het kind zo goed mogelijk te helpen en vraag nogmaals in hoeverre de ouders dat ook zo zien. Wat is bijvoorbeeld de beste manier om ervoor te zorgen dat een kind zijn of haar huiswerk maakt? Wat is een goede manier om te leren? Is er een rustige werksfeer?
  6. Noteerde belangrijke punten, zodat u er eventueel (bijvoorbeeld bij de volgende ouderavond) op terug kunt komen. 2.

2 Het gesprek op de ouderavond – zo is het ontspannen

positives gespraech am elternsprechtag
Draag je steentje bij aan een positieve sfeer
.

De eerste ouderavond is voor veel leraren een bijzondere uitdaging. Wees echter niet bang dat je het niet aankunt.
Meestal zult u niet met al te veel moeilijkheden te maken krijgen.

Daarom kunt u de dag beter niet beginnen met vermoedelijk moeilijkere gesprekken, maar ouders uitnodigen wier kinderen geen onaangenaam gedrag vertonen. Zo kunt u de positieve sfeer meenemen naar de volgende gesprekken en zit u niet al om 9.00 uur aan uw limiet.

Zorg voor water en koffie. Daarnaast doen borden met wat lekkers het goed om de gemoederen te bedaren en de vrede te bewaren, zelfs bij tamelijk moeilijke onderwerpen.

Onthoud altijd dat ouders geen tegenstanders zijn, ook al voelt dat in sommige gevallen wel zo.
Het doel moet altijd zijn de leerling samen te helpen. Dit kan echter alleen worden bereikt als ouders en leerkrachten in dezelfde richting werken.

Een persoonlijk ervaringsverslag met een paar praktische tips voor de ouderavond op school zie je in deze YouTube-video:

3. verdere literatuur voor succesvolle ouderavonden

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten