Klassenvertegenwoordigers in het basisonderwijs: taken en verkiezingsprocedure

In Duitsland leven we in een democratische samenleving. Verkiezingen maken daarom deel uit van het dagelijks leven. De verkiezing van klassenvertegenwoordigers is de beste manier om zelfs de jongste kinderen te leren hoe democratie werkt. …

Klassenvertegenwoordigers in het basisonderwijs: taken en verkiezingsprocedure

klassensprecher grundschule
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Basisschool
  6. »
  7. Klassenvertegenwoordigers in het basisonderwijs: taken en verkiezingsprocedure
Wat zijn de taken van een klassenvertegenwoordiger op de basisschool?

In wezen heeft de klassenvertegenwoordiger tot taak de belangen van de medeleerlingen te behartigen.

Welke kwaliteiten moet een klassenvertegenwoordiger hebben?

Geen enkel kind mag bang zijn om voor een grote groep te spreken. Het is echter veel belangrijker om behulpzaam te zijn en graag te organiseren.

Moet de verkiezing voor klassenvertegenwoordiger op de basisschool openbaar zijn?

Zelfs als het maar een kleine verkiezing is, kun je hier de beginselen van een democratische stemming aanleren. Een geheime stemming is dus zinvol.

In Duitsland leven we in een democratische samenleving. Verkiezingen maken daarom deel uit van het dagelijks leven. De verkiezing van klassenvertegenwoordigers is de beste manier om zelfs de jongste kinderen te leren hoe democratie werkt.

In onze tekst laten wij u zien waarop u moet letten bij het organiseren van de verkiezing en welke taken een klassenvertegenwoordiger op de basisschool gewoonlijk op zich neemt.

[button]Praktische handboeken over inzicht in democratie op de basisschool[/button]

1e klas vertegenwoordigers op de basisschool – niet overal zijn er verkiezingen

Op bijna elke middelbare school kiezen de kinderen in de klas een klassenvertegenwoordiger. Dit is echter geenszins vanzelfsprekend op de lagere school, waar de leerlingen meestal veel minder krediet krijgen.

Toch is het zinvol om al vroeg in het leven vertrouwd te raken met de werking van de democratie en op de lagere school een klassenvertegenwoordiger te kiezen.

Op die manier leren kinderen in het kader van vroeg democratisch onderwijs hoe macht werkt en waarom het heel zinvol kan zijn deze over te dragen.

Opmerking: Een verkiezing van klassenvertegenwoordigers is raadzaam vanaf groep 3.

2. de taken van de klassenvertegenwoordiger op de basisschool

das wort klassensprecher steht an einer tafel
Niet elk kind is geschikt voor de functie van klassenvertegenwoordiger.

Voordat leerlingen kunnen beslissen of ze zich verkiesbaar stellen als klassenvertegenwoordiger, moeten ze begrijpen wat de verantwoordelijkheden van de functie zijn.

Het is daarom een goed idee om een les te houden waarin de kinderen leren waarom het zinvol is om een klassenvertegenwoordiger in de klas te hebben.

In principe verschillen de taken van een klassenvertegenwoordiger op een basisschool niet van die op een middelbare school. Toch is de functie meestal veel beperkter omdat rekening moet worden gehouden met de leeftijd van de kinderen.
In principe heeft een klassenvertegenwoordiger op een basisschool de volgende taken:

  • luisteren naar medeleerlingen en de belangen van de klassengemeenschap behartigen
  • de wensen van de klas doorgeven aan de leerkrachten
  • helpen om geschillen binnen de klas op te lossen
  • proberen individuele kinderen met individuele problemen te helpen

Daarnaast hebben sommige basisscholen een leerlingenraad, die wordt gevormd door de verschillende klassenvertegenwoordigers van de school.
Als klassenvertegenwoordigers worden de kinderen geacht daar de belangen van hun klas te vertegenwoordigen en besluiten van de raad door te geven.

3. de kenmerken van een klassenvertegenwoordiger

ein kind vor einer tafel mit vielen fragezeichen
Elk kind moet erover nadenken of het zin heeft om klassenvertegenwoordiger te worden.

Wie klassenvertegenwoordiger wil zijn, moet niet bang zijn om zijn mening te geven en openlijk voor de hele klas te spreken.
Dat vergt in het begin veel moed, maar kan ook helpen om die moed te vinden en zo zelfvertrouwen te krijgen.

Veel belangrijker is echter de wens om andere kinderen te willen helpen en bereid te zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Bereidheid om compromissen te sluiten is in dit verbandook een belangrijk aspect, omdat het er altijd om gaat soms zeer uiteenlopende wensen met elkaar te verzoenen.

Het is ook bijzonder nuttig als de kandidaat goed overweg kan met alle leerlingen van de klas. Dit zorgt ervoor dat niet alleen de belangen van individuele leerlingen worden behartigd.

Anderzijds zijn degenen die weinig tijd hebben en het al erg druk hebben op school of met sport, niet geschikt voor de functie van klassenvertegenwoordiger in het basisonderwijs.

Deze video vat de eisen voor de toekomstige klassenvertegenwoordiger samen:

4. voorbereiding op de verkiezing – dit materiaal is nuttig

kinder in der klasse melden sich
Ook kinderen die zich niet zelf verkiesbaar stellen, kunnen actief meedoen.

Als je de onderwerpen democratie en verkiezingen een zeker belang geeft in de klas, mag ook de verkiezingscampagne niet worden verwaarloosd.

Elk kind dat zich kandidaat wil stellen, kan bijvoorbeeld een eigen verkiezingsposter maken. U kunt ook samen bedenken waarom de ene of de andere leerling een goede klassenvertegenwoordiger zou zijn.

Als er een paar kandidaten zijn voor de komende verkiezingen, kun je ook in teams aan zo’n poster werken. Op die manier worden ook de kinderen die zich niet zelf verkiesbaar willen stellen bij de verkiezingscampagne betrokken.
Zorg er wel voor dat de groepjes ongeveer even groot zijn, om de kansen niet bij voorbaat te verdelen.

Elke kandidaat voor de functie van klassenvertegenwoordiger in de basisschool kan ook de strijd aangaan met de andere kandidaten in een vraag- en antwoordsessie.
Op die manier maken zelfs kinderen die anders nogal onopvallend zijn en misschien minder stemmen krijgen, een kans.

Tip: Uitgebreid materiaal met talrijke werkbladen om gratis te downloaden vindt u op de website van het Institute for Democracy Research Göttingen op dit punt.

5 De verkiezing van de klassenvertegenwoordiger op de basisschool

verschiedene namen stehen auf einer schwarzen tafel
In het beste geval is er een spannende verkiezing voor de nieuwe klassenvertegenwoordiger.

Als de kinderen nu de nodige kennis hebben over wat elke kandidaat bezielt, kan de verkiezing beginnen.

Doorgaans stelt de verkiezing van een klassenvertegenwoordiger op de basisschool niet veel voor en gebeurt dat met minder handopsteken.
Om de leerlingen echter een goed begrip van democratie bij te brengen, moet de verkiezing geheim zijn.

Maak dus een lijst met alle kandidaten en een vakje om aan te kruisen. Afhankelijk van het stemmodel dat u kiest, kunt u ook meer dan één antwoord toestaan.

Elk kind krijgt nu een stembiljet, mag een kruisje zetten, het papier opvouwen en in een stembus gooien (een schoenendoos met een gleuf is voldoende).

Nu komt de verkiezingsfunctionaris in het spel. In de regel zal dit de betreffende leerkracht zijn.

De stembiljetten worden geteld en voor iedereen zichtbaar op het bord genoteerd. Na korte tijd wordt de nieuwe klassenvertegenwoordiger op de basisschool bepaald en applaus mag niet uitblijven.

6. praktische handboeken voor het begrijpen van democratie op de basisschool

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten