Steunklassen op de basisschool: zo wordt uw kind geholpen

Als kinderen naar school gaan, zijn ze meestal zeer gemotiveerd en vol gedrevenheid. Ze willen zo snel mogelijk leren lezen, schrijven en rekenen. Sommige leerlingen hebben hier op de basisschool echter al grote problemen mee. …

Steunklassen op de basisschool: zo wordt uw kind geholpen

kind beim foerderunterricht
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Basisschool
  6. »
  7. Steunklassen op de basisschool: zo wordt uw kind geholpen
Wat is het doel van remedial teaching?

Steunlessen zijn in de eerste plaats bedoeld voor kinderen die het leertempo van de klas niet kunnen bijhouden. Het doel is om met passende maatregelen tekorten op de afzonderlijke gebieden te compenseren.

Hoe werken de remedial classes?

Om alle leerlingen recht te doen, vinden de lessen plaats in kleine groepen. De leraren leggen leerdoelen en successen vast in een individueel portfolio.

Zijn remedial classes verplicht voor leerlingen?

Het is moeilijk om een principiële uitspraak te doen, aangezien onderwijs een zaak van de deelstaten is. Bij fundamentele tekortkomingen in de beheersing van de Duitse taal zijn steunlessen verplicht.

Als kinderen naar school gaan, zijn ze meestal zeer gemotiveerd en vol gedrevenheid. Ze willen zo snel mogelijk leren lezen, schrijven en rekenen. Sommige leerlingen hebben hier op de basisschool echter al grote problemen mee. In dat geval kan remedial teaching nuttig zijn.

Het belangrijkste doel van remedial teaching is om kinderen te ondersteunen op de gebieden waar ze nog moeite mee hebben. In dit artikel vindt u informatie over hoe remedial teaching werkt en of het verplicht is voor alle leerlingen.

[button]Verder lezen over dit onderwerp[/button]

1. bij remedial teaching moeten tekortkomingen in de prestaties worden gecompenseerd

kinder üben im förderunterricht
Het doel van remedial teaching is het opsporen en aanpakken van de oorzaken van tekortkomingen.

Lezen, schrijven, rekenen – er zijn veel leerdoelen die leerlingen in hun respectieve lessen moeten bereiken. Terwijl sommige kinderen heel snel nieuwe dingen leren, verloopt dit proces bij anderen wat langzamer.

De term remedial teaching veroorzaakt veel onrust bij veel ouders. Zij kennen de juiste betekenis van dit woord niet en krijgen het gevoel dat hun kind niet slim genoeg is en de anderen niet kan bijbenen. Vooral als remedial teaching al op de basisschool nodig is, is de onzekerheid groot.

Volgens de woordenboekdefinitie is remedial teaching instructie die bedoeld is om de prestaties van zwakke leerlingen te verbeteren. In een beschermde setting ondersteunen leerkrachten de betrokken kinderen om individuele zwakheden te compenseren.

Je moet remedial education niet verwarren met bijles. Terwijl bij bijles alleen de inhoud van de reguliere lessen wordt herhaald, gaat het bij remedial teaching om het onderzoeken van de oorzaken van zwakke punten om deze zo goed mogelijk te verhelpen.

Of remedial teaching nodig is, is in de eerste plaats aan de leerkrachten om te beslissen. Als zij merken dat het kind niet bijblijft in wiskunde, Engels of Duits, moeten zij met de ouders van het kind praten. De tekenen van een leerstoornis kunnen heel verschillend zijn.

Ondersteunende maatregelen kunnen ook kinderen helpen die op school bovengemiddeld presteren. Gerichte ondersteuning kan voorkomen dat zij zich niet voldoende uitgedaagd of zelfs niet gewaardeerd voelen.

2. de lessen vinden plaats in kleine groepen

glueckliches kind mit schulsachen
Kinderen moeten een liefde voor leren ontwikkelen.

Steunklassen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de leerkrachten de individuele sterke en zwakke punten van elk kind kunnen aanpakken. Daartoe wordt een plan opgesteld op basis van observaties en verdere gegevensverzameling.

De individuele lessen vinden daarom plaats in kleine groepen. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat elk kind de aandacht krijgt die het nodig heeft. De focus van de remedial teaching ligt op de eigen analyse van de kinderen van hun individuele sterke en zwakke punten. Kinderen moet worden getoond waar hun tekortkomingen liggen en op welke gebieden zij bijzonder goed zijn.

In het individuele portfolio leggen de leerkrachten leerdoelen vast die een kind na enige tijd zou moeten hebben bereikt. Zij kiezen het materiaal en de methoden zodanig dat de kinderen gericht worden aangesproken en ook gemotiveerd. Het is belangrijk de leerstof zo snel mogelijk in te halen, zodat de kinderen weer actief kunnen deelnemen aan de reguliere lessen.

Speciale aandacht gaat uit naar het bijbrengen van zin in leren bij de leerlingen. Moeilijkheden en leerproblemen kunnen snel leiden tot frustratie, wat weer een negatief effect kan hebben op het succes van de remedial teaching. De kinderen mogen niet het gevoel krijgen dat zij moeten nablijven of gestraft worden voor slechte prestaties.


3. remedial classes kunnen worden beschouwd als extra verplichte lessen.

Schoolwetten van de afzonderlijke deelstaten

De schoolwetten bevatten alle rechten en plichten die leerlingen, leraren, ouders, schoolautoriteiten en de schoolinspectie in acht moeten nemen. Een overzicht van de schoolwetten van de afzonderlijke deelstaten vindt u hier.

In deregel schrijven of bellen de verantwoordelijke leerkrachten eerst de ouders als hun kind remedial teaching moet volgen. Maar is het verplicht voor kinderen om deel te nemen aan deze remedial teaching of moeten de ouders hier uitdrukkelijk mee instemmen?

Deze vraag is zeer moeilijk te beantwoorden. In principe is onderwijs in Duitsland een staatsaangelegenheid. Dat betekent weer dat elke deelstaat zelf kan bepalen welke beginselen van toepassing zijn. Wat echter in het hele land uniform is, is de leerplicht. Dit betekent dat alle kinderen minstens negen of tien jaar naar een algemene school moeten, afhankelijk van de deelstaat.

Inde meeste deelstaten is deelname aan remedial teaching verplicht als er problemen zijn met spelling, lezen of rekenen. De individuele ondersteuningsplannen moeten ervoor zorgen dat een kind het betreffende klassendoel haalt en dus in de klas kan blijven. Dit is vooral belangrijk op de basisschool, omdat daar de basis wordt gelegd voor toekomstige onderwijskansen.

De ouders moeten echter altijd worden geïnformeerd als hun kinderen deelnemen aan remedial classes. In het beste geval betrekken de leerkrachten de ouders bij het proces, zodat het kind ook thuis de best mogelijke hulp krijgt om individuele tekorten te compenseren.

Vooral allochtone kinderen hebben meteen in klas 1 steun nodig om Duits te leren en zo in de klas bij te blijven. Zij krijgen passende taalondersteunende maatregelen die hen in staat stellen de inhoud van de andere vakken te volgen. Natuurlijk is het zinvol als de ondersteuning niet op de basisschool begint, maar al op de kleuterschool.

4. remedial teaching op de basisschool – heeft het zin of niet?

leistungsanstieg
Prestaties kunnen zich alleen positief ontwikkelen als aan bepaalde criteria wordt voldaan.

Het is de bedoeling dat kinderen met leerproblemen in de toekomst op Duitse scholen meer individueel remediërend onderwijs krijgen, zodat het niet meer nodig is dat leerlingen een klas overdoen. Maar in hoeverre hebben deze maatregelen in de praktijk effect op leerprestaties?

In het project “Lezen en schrijven voor iedereen” heeft de wetenschapper Peter May in samenwerking met andere collega’s onderzocht in hoeverre remedial teaching op de basisschool de prestatieontwikkeling van de kinderen beïnvloedt.

In dit onderzoek kwam hij erachter dat remedial teaching aan bepaalde criteria moet voldoen, wil het leren succesvol zijn. Niet het aantal ondersteuningslessen, de plaats van ondersteuning, de sociale vorm of de functie van de ondersteunende leerkracht is van belang. Het gaat veeleer om de intensiteit van het leren tijdens de lestijd.

Voor remedial teaching op de basisschool gelden dan ook de volgende uitgangspunten:

  • Duidelijke begeleiding door de leerkracht
  • Duidelijke structurering
  • Kleine en hanteerbare leerstappen
  • Duidelijk begrijpelijke instructies
  • Hoog tijdsgebruik

Als deze gegeven worden, is remedial teaching aantoonbaar nuttig voor de ontwikkeling van leerlingen met remediërende behoeften

5. verdere literatuur over het onderwerp

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten