Verkeerseducatie op de basisschool: inhoud, aandachtspunten en materialen

Elk kind dat zich vrij in het verkeer wil bewegen, moet vertrouwd zijn met het basisgedrag op de weg en weten hoe het de verkeersborden moet interpreteren. Helaas leert de praktijk echter telkens weer dat …

Verkeerseducatie op de basisschool: inhoud, aandachtspunten en materialen

verkehrserziehung grundschule
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Basisschool
  6. »
  7. Verkeerseducatie op de basisschool: inhoud, aandachtspunten en materialen
Waarom reageren kinderen vaak te laat op een naderende auto?

Helaas is het voor jonge kinderen nog erg moeilijk om afstanden in te schatten. Bovendien vermindert het ruimtelijk zicht tot de leeftijd van ongeveer 12 jaar.

Kunnen leerkrachten een beroep doen op externe hulp?

Veel politieautoriteiten, de Duitse organisatie voor verkeersveiligheid (Deutsche Verkehrswacht) en de Duitse automobielclub (ADAC) bieden speciale cursussen of kleinere hulp aan om het verkeersveiligheidsonderwijs op de basisschool tot een succes te maken.

Waar vind ik geschikt materiaal voor verkeerseducatie op de basisschool?

Sommige lesmaterialen kunt u zelf samenstellen. Andere hulpmiddelen worden bijvoorbeeld verstrekt door de Duitse organisatie voor verkeersveiligheid (Deutsche Verkehrswacht).

Elk kind dat zich vrij in het verkeer wil bewegen, moet vertrouwd zijn met het basisgedrag op de weg en weten hoe het de verkeersborden moet interpreteren.

Helaas leert de praktijk echter telkens weer dat veel kinderen geen borden kunnen lezen.

Ook de veiligheid op de fiets laat bij de meeste kinderen van groep 1 tot 4 te wensen over.
Dat maakt verkeerseducatie op de basisschool des te belangrijker, en daar gaan we in ons artikel graag dieper op in.

[button]Verder lesmateriaal is te vinden op deze link[/button]

1. verkeerseducatie op de basisschool – een verwaarloosd onderwerp

kinder auf ihrem weg zur schule
Er zijn heel wat bronnen van gevaar voor kinderen op weg naar school.

Eigenlijk zouden de belangrijkste punten van verkeersonderwijs al op de kleuterschool moeten worden aangeleerd. In feite blijkt echter al in de eerste klas dat de meeste kinderen die op school beginnen relatief weinig weten over hoe ze de weg naar school te voet of met de fiets moeten afleggen.

In het algemeen is er geen vaste leeftijd waarop het verkeersonderwijs op de basisschool moet beginnen. Ten laatste wanneer kinderen op de weg fietsen, moeten echter zowel de theoretische als de praktische lessen worden gevolgd.

Vaak vindt pas aan het eind van de basisschool een fietsexamen plaats. Toch is er niets op tegen om belangrijke aspecten van verkeerseducatie al in groep 1 op de basisschool te onderwijzen.
In geval van twijfel zullen de kleintjes belangrijke feiten onthouden die in de loop van de volgende jaren kunnen worden verdiept en uitgebreid.

Het doel op elk leeftijdsniveau is dat kinderen zich veilig in het verkeer kunnen bewegen. Dit omvat lopen naar school, fietsen, inline-skaten en andere vervoermiddelen zoals scooters.

In het algemeen begint verkeersonderwijs op de basisschool met de weg naar school en het veilig in- en uitstappen van de auto of schoolbus.

Pas in klas 3 en 4 komt specifieke fietseducatie aan bod. Aangezien veel kinderen echter al eerder actief zijn in het verkeer, is het de vraag of dit niet wat laat is om de theoretische en praktische aspecten van het fietsen bij te brengen.

2. kinderen op de basisschool onderschatten de gevaren

Bij verkeerseducatie op de basisschool is het bijzonder problematisch dat kinderen nog niet goed zien en daarom mogelijke gevaren vaak verkeerd inschatten.

Het gezichtsveld van een kind is minder breed dan dat van een volwassene, zodat verkeersobjecten aan de rand van het gezichtsveld voor kinderen niet of slecht waarneembaar zijn.

Bovendien missen kinderen de ervaring om afstanden en snelheden van naderende voertuigen correct in te schatten.
Hoewel dit in een film kan worden getoond, kan het eigenlijk alleen in de praktijk worden geleerd.

Een bijkomend probleem voor kinderen is dat zij door hun grootte veel bronnen van gevaar niet kunnen zien.
Zij kunnen niet over een geparkeerd voertuig heen kijken en moeten daarom weten hoe zij zich voorzichtig op een weg moeten wagen.

3. de politie ondersteunt leerkrachten bij verkeerseducatie op de basisschool

straßenverkehr als simulation
Ze krijgen de gelegenheid om eerst op het schoolplein te oefenen.

In de regel vindt het verkeersonderwijs op de basisschool plaats in het kader van de vaklessen. De plaatselijke politie ondersteunt de leerkrachten graag bij zowel de theoretische als de praktische opleiding van de leerlingen.

Bijzonder typisch in dit verband is het afleggen van een fietsexamen in de vierde klas van de basisschool. Hier worden belangrijke verkeersmanoeuvres geoefend.
Deze zijn bijvoorbeeld

  • links afslaan
  • het in acht nemen van de voorrang op een kruispunt
  • het oprijden en verlaten van een rotonde
  • zich gedragen bij verkeerslichten

Denodige theoretische vaardigheden kunnen ook worden getest in een quiz om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich aan de verkeersregels houden.

Welk gedrag kinderen in het verkeer moeten vertonen, kunt u zien in deze YouTube-video:

4. lesmateriaal voor verkeerseducatie op de basisschool

ein kind in einem fahrradparcours
Een fietscursus biedt de perfecte gelegenheid om op een beveiligd terrein te oefenen.

Er is volop materiaal om te leren over verkeersborden, de mogelijke gevaren op weg naar school en het omgaan met een fiets in het verkeer.

Geschikt lesmateriaal met veel werkbladen en werkboeken voor de eerste vier klassen is te bestellen op de website van de Deutsche Verkehrswacht.
Deze link brengt u rechtstreeks naar het handboek.

Als u samen op het schoolplein wilt oefenen, mag krijt niet ontbreken om zowel meerdere rijstroken als een verkeersknooppunt te kunnen tekenen.

Daarnaast kunnen pylonen worden gebruikt om een slalomparcours uit te zetten. Zo kun je de fietsvaardigheid van de leerlingen ontwikkelen.

Wie een beetje creatief wil zijn, kan zelf verkeersborden maken. Voorrangsborden en een stopbord zijn het belangrijkst.

5 De belangrijkste aspecten van het wegverkeer

Voorzichtigheid, zelfbeheersing en een sterk lichamelijk bewustzijn helpen kinderen hun weg te vinden in het verkeer.

Kinderen die in het laatste jaar al zelfstandig de weg naar de kleuterschool lopen, moeten weten hoe zij zich moeten gedragen bij het oversteken van een straat.
Hiervoor is het nodig om waarneming en aandacht te trainen.

In het beste geval zijn kinderen zo in staat om ook bij een onverwachte gebeurtenis correct te reageren en bij twijfel van de weg af te wijken.

Voor het verkeersonderwijs op de basisschool is het dus van elementair belang dat kinderen zich veilig te voet en op de fiets kunnen verplaatsen, maar tegelijkertijd in staat zijn de verkeersregels, althans ongeveer, te begrijpen.

Tip: Eenvoudige spelletjes die het evenwicht bevorderen en de concentratie trainen hebben daarom ook een positief effect op het verkeersonderwijs op de basisschool.

6. meer lesmateriaal vindt u hier

No products found.

Gerelateerde berichten