De middelbare school als belangrijke onderwijsinstelling

De middelbare school is een belangrijke onderwijsinstelling in Duitsland die leerlingen voorbereidt op hun verdere onderwijstraject in de onderbouw. De Sekundarschule is een combinatie van de Realschule en de Hauptschule. In het volgende willen we …

De middelbare school als belangrijke onderwijsinstelling

sekundarschule
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Basisschool
  6. »
  7. De middelbare school als belangrijke onderwijsinstelling
Wat is een middelbare school?

Een middelbare school omvat de Realschule en Hauptschule en bereidt leerlingen voor op verschillende kwalificaties. Lees hier meer over de verschillende kwalificaties…

Wat is een geïntegreerde middelbare school?

Een geïntegreerde middelbare school is een schooltype in Berlijn dat de Hauptschule, Realschule en Gesamtschule vervangt. Lees meer.

Wat betekent de term “vrije middelbare school “?

Een vrije middelbare school is een openbare school die niet door de staat wordt gefinancierd en een eigen onderwijsconcept volgt.

De middelbare school is een belangrijke onderwijsinstelling in Duitsland die leerlingen voorbereidt op hun verdere onderwijstraject in de onderbouw. De Sekundarschule is een combinatie van de Realschule en de Hauptschule. In het volgende willen we de betekenis van de Sekundarschule uitleggen en nader aan u voorstellen.

De betekenis van de term middelbare school

De Sekundarschule is een schooltype in Duitsland dat ontstaan is uit de fusie van de Hauptschule en de Realschule. Zij biedt leerlingen een brede opleiding en bereidt hen voor op verschillende kwalificaties. De integratie van de Hauptschule in de Sekundarschule moet ervoor zorgen dat alle leerlingen individuele en passende ondersteuning krijgen.

De Realschule, als vorm van voortgezet onderwijs, bereidt de leerlingen voor op het diploma van de tussenschoolse opvang, dat hen in staat stelt in te stromen in talrijke leerlingberoepen.

De Realschule legt bijzondere nadruk op het bijbrengen van vakkennis in de kernvakken Duits, wiskunde en Engels, alsmede in de natuurwetenschappen, sociale wetenschappen en vreemde talen. Bovendien worden persoonlijkheidsontwikkeling en de bevordering van de sociale vaardigheden van de leerlingen in het leerplan geïntegreerd.

sekundarschule

De Hauptschule is ook een zelfstandige schoolvorm die leerlingen voorbereidt op de Hauptschulabschluss. De integratie van de Hauptschule in de Sekundarschule moet ervoor zorgen dat alle leerlingen individuele ondersteuning krijgen en worden voorbereid op hun respectieve kwalificaties.

Over het geheel genomen biedt de middelbare school de leerlingen een solide basis voor hun verdere onderwijstraject en een succesvolle beroepstoekomst. Door het bijbrengen van vakkennis, de bevordering van de persoonlijkheidsontwikkeling en sociale vaardigheden, alsmede de verscheidenheid aan buitenschoolse activiteiten, biedt de middelbare school de leerlingen een optimale basis om hun sterke kanten en interesses te ontwikkelen en hun professionele doelen te bereiken.

De middelbare school isoverigens een schooltype dat in sommige deelstaten van Duitsland wordt aangeboden. Momenteel zijn er middelbare scholen in de deelstaten Berlijn, Brandenburg, Bremen, Mecklenburg-Vorpommern, Noordrijn-Westfalen en Saksen-Anhalt. De precieze opzet en naam van de middelbare school kunnen in de verschillende deelstaten echter verschillen. Zo heet de middelbare school bijvoorbeeld “Mittelschule”, “Regelschule” of “Regionalschule”.

Geïntegreerde middelbare school

In sommige deelstaten wordt de middelbare school een geïntegreerde middelbare school genoemd. In deze deelstaten vervangt dit type school de vroegere Hauptschulen en Realschulen en biedt het leerlingen de mogelijkheid om samen te leren en na de 10e klas de Hauptschulabschluss of het getuigschrift van middelbaar onderwijs te behalen.

De geïntegreerde middelbare school wordt specifiek in Berlijn gebruikt. Het is dus een belangrijk onderdeel van integratie, omdat het leerlingen met verschillende prestatieniveaus en onderwijsachtergronden een gemeenschappelijke leeromgeving biedt.

Hier wordt ook de nadruk gelegd op interne differentiatie. Zo worden de leerlingen naargelang hun kennisniveau opgevangen en binnen de klas ondersteund.

sekundarschule

Het gymnasium in plaats van de middelbare school

Het Gymnasium is een van de schooltypen die niet onder de term middelbare school kan worden geschaard. Echter, na het behalen van het diploma van de middelbare school kunnen kinderen naar het Gymnasium en hier hun diploma halen.

Na het succesvol afronden van de 12e of 13e klas wordt de Abitur uitgereikt, die leerlingen toegang geeft tot universiteiten en technische hogescholen.

Daarbij legt het Gymnasium bijzondere nadruk op het bijbrengen van vakkennis, vooral in de natuurwetenschappen en de taalvakken. Het moedigt de leerlingen ook aan om hun eigen vaardigheden te ontwikkelen en deel te nemen aan verschillende buitenschoolse activiteiten.

sekundarschule

Uitdagende en hoge prestatie-eisen

Voordelen van het Gymnasium

  • Voorbereiding op studies aan een universiteit of hogeschool
  • Uitdagende leeromgeving met aandacht voor vakkennis, vooral in de natuurwetenschappen en talen
  • Bevordering van persoonlijkheidsontwikkeling en sociale vaardigheden
  • Verscheidenheid aan buitenschoolse activiteiten die de talenten en interesses van de leerlingen stimuleren
  • Mogelijkheid om eigen sterke punten en interesses vroeg en gericht te ontwikkelen

Nadelen van het gymnasium

  • Hoge prestatiedruk, die stress en psychologische belasting kan veroorzaken
  • Selectieve structuren die leerlingen met zwakke punten kunnen benadelen
  • Hoge eisen en verwachtingen die kunnen leiden tot een snel leertempo en te hoge eisen
  • Minder flexibiliteit in de schoolloopbaan, aangezien het Gymnasium gericht is op de Abitur en het moeilijker is om van school te veranderen.

Het is belangrijk te benadrukken dat de voor- en nadelen van het Gymnasium sterk afhangen van de individuele behoeften en opvattingen van de leerlingen en hun ouders.

Opmerking: Sommige leerlingen voelen zich op hun gemak op het Gymnasium en kunnen profiteren van de hoge intensiteit van het leren en de verscheidenheid aan activiteiten, terwijl andere leerlingen lijden onder de hoge prestatiedruk en de hoge eisen.

Middelbare school: Realschule en Hauptschule in één

Leerlingen gaan gewoonlijk zes jaar naar de middelbare school , d.w.z. van klas 5 tot klas 10. In tegenstelling tot het Gymnasium is de Sekundarschule minder veeleisend en gericht op het einddiploma van de middelbare school en het einddiploma van de Hauptschule.

Toch biedt het een brede en solide basis van vakkennis, vooral in de hoofdvakken Duits, wiskunde en Engels. In de hogere klassen kunnen de leerlingen vakken met verschillende niveaus volgen.

Opmerking: De middelbare school mag niet worden verward met de scholengemeenschap. In tegenstelling tot de Sekundarschule kan op een Gesamtschule de gymnasiale Oberstufe worden gevolgd.

sekundarschule

Naast het bijbrengen van vakspecifieke kennis en praktische vaardigheden hecht de Realschule ook veel belang aan de persoonlijkheidsontwikkeling en sociale vaardigheden van de leerlingen. De leerlingen leren zelfstandig en onder eigen verantwoordelijkheid te werken, maar ook in teamverband te handelen en verantwoordelijkheid te nemen.

Het einddiploma van een middelbare school geeft recht op toegang tot veel beroepen in het leerlingwezen, maar ook tot middelbare scholen zoals gespecialiseerde middelbare scholen of middelbare beroepsopleidingen. Een overstap naar een Gymnasium is meestal ook mogelijk, maar het niveau van de eisen ligt hier meestal hoger dan op een Realschule.

Evenwichtig en ondersteund

Voordelen van de middelbare school

  • Voorbereiding op verschillende kwalificaties, waaronder Hauptschulabschluss (diploma lager secundair onderwijs), Berufsbildungsreife (toelatingsdiploma beroepsopleiding) en Realschulabschluss (diploma hoger secundair onderwijs).
  • Mogelijkheid om na de middelbare school naar het Gymnasium te gaan voor de Abitur
  • Brede basis van vakkennis
  • Aanbod voor de hele dag
  • Bevordering van individuele persoonlijkheidsontwikkeling en sociale vaardigheden
  • Mogelijkheid om eigen sterktes en interesses te ontwikkelen door vakken met verschillende prestatieniveaus

Nadelen van de middelbare school

  • Niet in elke deelstaat beschikbaar
  • Bevat geen Gymnasium kwalificatie: Abitur moet aanvullend gevolgd worden

De keuze voor de middelbare school als schoolvorm hangt sterk af van de individuele behoeften en ideeën van de leerlingen en hun ouders. Daarom is het raadzaam uitgebreide informatie in te winnen en rekening te houden met individuele sterke punten en interesses om een zo goed mogelijke beslissing te kunnen nemen.

sekundarschule

Overzicht van de verschillende kwalificaties

Op een middelbare school kunnen verschillende kwalificaties worden behaald, afhankelijk van het type school en het prestatieniveau. Er zijn dus verschillende kwalificaties voor het voortgezet onderwijs. De Hauptschulabschluss en de Realschulabschluss zijn mogelijk.

Voor de Abitur moeten leerlingen na de middelbare school overstappen naar het Gymnasium. Dit betekent dat ook deze kwalificatie mogelijk is.

  • Hauptschulabschluss

Wie eenmaal een Hauptschulabschluss aan een middelbare school heeft behaald, kan direct in het beroepsleven stappen of zijn schoolloopbaan voortzetten aan een beroepsschool. De beroepsschool bereidt leerlingen specifiek voor op bepaalde beroepen en leert hen zowel technische als praktische vaardigheden.

  • Tussentijds diploma

Wie op een middelbare school een Realschulabschluss heeft behaald, kan ook direct in het beroepsleven stappen of zijn opleiding voortzetten op een middelbare school. Mogelijkheden hiervoor zijn bijvoorbeeld het beroepsgymnasium of de Fachoberschule, waarmee leerlingen de Fachhochschulreife kunnen behalen.

  • Abitur

Wie op het Gymnasium de Abitur heeft behaald, heeft de mogelijkheid om aan een universiteit of hogeschool te studeren. De Abitur is het hoogste schoolverlatersdiploma in Duitsland en geeft recht op alle studierichtingen.

De keuze van de middelbare school is niet eenvoudig

Het belang van de middelbare school is eenvoudig te verklaren. Het is een belangrijke vorm van onderwijs in Duitsland die leerlingen voorbereidt op verschillende kwalificaties en een stevige basis van vakkennis en sociale vaardigheden biedt.

Naast de middelbare school is het Gymnasium een optie. Het is ook mogelijk om na de middelbare school hierop over te stappen. Het is belangrijk om uitgebreide informatie in te winnen alvorens een schoolvorm te kiezen en rekening te houden met individuele sterke punten en interesses om de best mogelijke beslissing te nemen.

FAQ over het onderwerp middelbare school

Wat is het verschil tussen een scholengemeenschap en een middelbare school?

Een scholengemeenschap is een schooltype waar leerlingen ook het gymnasium kunnen doorlopen. Op een middelbare school kunnen alleen het getuigschrift van middelbaar onderwijs en het getuigschrift van lager secundair onderwijs worden behaald.

Wat zijn de mogelijkheden na de middelbare school?

Na de middelbare school heb je verschillende mogelijkheden, afhankelijk van welke kwalificatie je hebt behaald, bijvoorbeeld toegang tot een leerlingstelsel of de gymnasiale Oberstufe.

Is Realschule of Sekundarschule beter?

Of Realschule of Sekundarschule geschikter is, hangt af van individuele behoeften en ideeën. Beide schooltypen hebben voor- en nadelen en het is belangrijk om uitgebreide informatie in te winnen voordat je een schooltype kiest.

Gerelateerde berichten