Waarom heeft mijn kind plotseling slechte cijfers?
Slechte cijfers kunnen door veel externe omstandigheden worden verklaard. Bijzonder typisch zijn echter fasen waarin de leeromgeving verandert.
Bijles kan zeker tot op zekere hoogte helpen. De andere omstandigheden moeten echter goed zijn, wil het effect duurzaam zijn.
Helaas is dit een moeilijke periode, dus met de gebruikelijke adviezen kom je er zelden. Kalmte en begrip zijn uw beste begeleiders in deze fase, ook al wordt uw geduld soms op de proef gesteld.
Slechte cijfers zijn niet ongewoon; niet alle kinderen in een klas worden immers op dezelfde manier beoordeeld. Er zijn echter veel verschillende redenen die kunnen worden beschouwd als triggers voor nogal middelmatige prestaties en gelukkig zijn er ook manieren om er iets aan te doen.
Soms helpen zelfs kleine tips om de juiste weg te vinden, terwijl in andere gevallen iets meer inspanning nodig is om de schoolcarrière zo soepel mogelijk te laten verlopen.
[button] Literatuuraanbevelingen over leermiddelen [/button]
Inhoudsopgave
1. typische fasen voor slechte cijfers – er verandert iets op deze momenten
Als kinderen op de basisschool alleen maar konden schitteren met A’s, B’s en af en toe een C op hun rapportkaart, verandert dit vaak plotseling zodra de leerlingen naar de middelbare school gaan.
Terwijl kinderen op de lagere school nog zeer beschut leren en de klassenleraar meestal ingrijpt bij moeilijkheden, verandert dit heel duidelijk op de middelbare school en het gymnasium.
Zelfs als de klassenleraar nog beschikbaar is, heeft hij of zij een andere status. De tijd met verandering van leraar en de aanpassing aan de nieuwe leersituatie kan leiden tot overbelasting op korte termijn.
Slechte cijfers op de basisschool:
Als een kind in groep 3 al slechte cijfers laat zien, kan dit wijzen op mogelijke leerstoornissen. Probeer daarom eerst te achterhalen of alle schoolgebieden zijn aangetast. Ouders moeten ook met de klassenleraar praten.De cijfers gaan bijna automatisch achteruit als de eisen aan de kinderen toenemen, zodat niet alleen de overgang naar de middelbare school, maar ook de overgang van klas 6 naar 7 vaak een probleem is.
Nieuwe vakken staan op de lijst en de volgende taal wordt een uitdaging voor het ene of het andere kind als de kennis van het Engels nog niet zo goed is.
Voor veel kinderen gaat de overgang van de 10e naar de 11e klas ook gepaard met grote aanpassingsmoeilijkheden.
Dit geldt des te meer als er tegelijkertijd een overgang is van de Realschule naar het Gymnasium of als het Abitur op een scholengemeenschap moet worden gevolgd.
Tip: In al deze fasen is het eerste principe om rustig en ontspannen te blijven. Elke aanpassing heeft wat tijd nodig, zodat de eerste moeilijkheden snel kunnen verdwijnen.
2. de eenvoudigste redenen voor slechte cijfers op school
Naast de typische overgangsfasen, waarin zelfs leerlingen die goed in hun vel zitten, bergafwaarts kunnen gaan, zijn er nog veel meer vrij eenvoudige redenen waarom leerlingen slechte cijfers halen.
De twee belangrijkste worden gemakkelijk over het hoofd gezien:
- Leren: wie te weinig leert, heeft het moeilijk om de inhoud te begrijpen. Hoe eerder hier iets wordt veranderd, hoe gemakkelijker het is om hiaten te voorkomen die later ernstiger worden.
Onder leren valt ook het altijd zelfstandig maken van huiswerk, zodat eventuele tekorten snel worden opgemerkt en in de les gerichte vervolgvragen kunnen worden gesteld. - Luisteren: Als een kind in de klas wordt afgeleid door andere leerlingen of de neiging heeft zich met andere dingen zijdelings bezig te houden, worden belangrijke onderdelen vaak gewoon overgeslagen.
Zo komt het voor dat kinderen ondanks het leren nauwelijks vooruitgaan omdat bepaalde basisbeginselen ontbreken.
Tip: In veel gevallen kunnen deze problemen worden opgelost door van plaats te veranderen en het huiswerk na te kijken.
Als een kind daarentegen cognitief overbelast is, kan een verandering van school een optie zijn om niet permanent met slechte cijfers te hoeven worstelen.
3. Bijles als oplossing voor slechte prestaties
In het basisonderwijs mag geen enkel kind afhankelijk zijn van bijles. De enige uitzondering is een slechte taalvaardigheid. Als dit de oorzaak is, moet intensieve ondersteuning op dit gebied de hoogste prioriteit hebben, omdat de taalbarrière ook een negatieve invloed heeft op alle gebieden van het leren en het leven.
Als er al grotere kloven zijn ontstaan in afzonderlijke vakken, kan het zinvol zijn om voor korte tijd een beroep te doen op bijles. Als u merkt dat de cijfers ondanks de bijlessen niet verbeteren, kan dit wijzen op een gebrek aan participatie van de leerling, verkeerde methoden van de bijlesgever of gewoon cognitieve overbelasting.
In het begin moet u er echter rekening mee houden dat de resultaten van bijlessen in wiskunde, Duits en andere vakken niet van de ene op de andere dag zichtbaar worden.
Dit geldt des te meer wanneer het niet alleen om kleine vakgebieden gaat, maar om complexe onderlinge verbanden die tot nu toe niet werden begrepen.
Gelieve geen kinderen in bijlesgroepen in te schrijven. Ook al lijkt dit op het eerste gezicht een gunstige oplossing, het is niet mogelijk om individueel op elke leerling in te spelen.
4. kinderen in de puberteit – een geval apart
Als de slechte cijfers bestaan ondanks voldoende intelligentie, kan dit gewoon te wijten zijn aan het feit dat de belangstelling voor school beperkt is.
Vooral in de puberteit zijn meisjes of jongens en vrienden meestal veel belangrijker dan studeren voor school.
In deze periode hebben ouders het vaak moeilijk omdat het nauwelijks mogelijk is om dicht bij hun eigen kinderen te komen.
Druk en hoge verwachtingen van ouders leiden vaak tot het tegenovergestelde gedrag en maken de situatie nog erger. Blijf daarom rustig en ontspannen, ook al ziet de rapportkaart er allesbehalve rooskleurig uit.
Praat objectief over de ideeën van uw kinderen en probeer niet te veel naar de toekomst te verwijzen.
Voor de meeste kinderen tussen 12 en 16 jaar zal de toekomst zich eerder in de volgende week afspelen dan in het volgende decennium.
Zelfs als al het andere faalt en de slechte cijfers de overplaatsing in gevaar brengen, bedenk dan of het echt zo erg is als kinderen een extra jaar op school doorbrengen.
Vaak wordt op zijn laatst nog een ontspannen jaar aan de universiteit toegevoegd, zodat het klassieke beroepsleven wat later begint.
5. Verlegenheid – met zelfvertrouwen naar betere schoolcijfers
Als kinderen niet genoeg vertrouwen in zichzelf hebben, kan dit een enorme impact hebben op hun schoolcarrière. Zorg er daarom altijd voor dat je kinderen steunt in hun handelen.
Als kinderen geen gevoel van prestatie hebben op school, helpt het om succes te boeken met hobby’s of sport. Deze ervaring helpt kinderen vaak om op school meer uit hun schulp te komen.
Soms loont het de moeite om samen naar een oplossing te zoeken, zodat deelname aan de les geen onoverkomelijke opgave wordt.
Ook al wijten veel ouders slechte cijfers graag aan het feit dat hun kind zogenaamd hoogbegaafd is, toch is dit in slechts heel weinig gevallen waar.
Hoe je hoogbegaafdheid bij jonge kinderen kunt herkennen, lees je hier.
6 Plotselinge prestatiedaling – deze oorzaken kunnen erachter schuilgaan
Als de cijfers zonder reden sterk dalen, moet u de oorzaken tot op de bodem uitzoeken.
Pesten is een vaak over het hoofd gezien probleem. Sommige kinderen weigeren mee te werken in de klas of trekken zich in het algemeen sterk terug.
Bespreek dit zeker met de kinderen en schakel zo nodig de school in.
Persoonlijke veranderingen, zoals moeilijkheden met vrienden of het einde van een relatie, kunnen er ook toe leiden dat het belang van school ver naar de achtergrond verdwijnt.
Vraag daarom altijd specifiek. Ga echter voorzichtig te werk om geen onnodige druk op te bouwen.
Veel verschillende redenen en verklaringen voor slechte cijfers vind je in deze aansprekende video:
7. voorkom slechte cijfers met een slim leersysteem
No products found.