Er zijn verschillende manieren om woorden te verbinden. Gewoonlijk gebruiken leraren het Latijnse alfabet.
Gedrukte letters zijn gemakkelijker te leren. De hogere eisen die aan cursief schrift worden gesteld, moeten kinderen daarom niet afschrikken.
Voor- en tegenstanders staan soms bitter tegenover elkaar, want er zijn zowel goede argumenten voor als tegen cursief schrijven.
Met name de training van de fijne motoriek en, aan de negatieve kant, het grote tijdverlies dat dit met zich meebrengt, zijn noemenswaardig.
Steeds weer rijst de vraag wat cursief schrijven op de basisschool betekent.
In hoeverre is het nog zinvol om zwaaioefeningen te doen en traditioneel schrift te leren als het computertoetsenbord het dagelijks leven domineert?
Wij stellen deze legitieme vraag en bekijken in ons artikel zowel de voordelen als de nadelen van het leren van cursief schrift op de basisschool.
[button]Materiaal om cursief schrijven te oefenen[/button]
Inhoudsopgave
1. drie scripts voor slechts één taal
In de moderne tijd krijgen kinderen op Duitse basisscholen in wezen les in drie verschillende schriften.
Deze zijn:
- Latijns schrift (klassiek handschrift)
- vereenvoudigd origineel schrift (als schakel tussen cursief en gedrukt schrift)
- en het basisschrift (dat, hoewel nieuw, ongeveer vergelijkbaar is met het gewone gedrukte schrift, maar individuele schommelingen mogelijk maakt).
Het schoolschrift, dat kort na het Latijnse schrift in de voormalige DDR is ontstaan, lijkt er sterk op. Vaak zijn de verschillen voor de leek nauwelijks herkenbaar.
Het wordt gebruikt in de Oost-Duitse deelstaten Saksen-Anhalt, Thüringen en Saksen.
U kunt de drie gangbare lettertypen nog eens bekijken in deze korte YouTube-video:
U kunt zien hoe de afzonderlijke scripts op dit punt in detail verschillen.
2 Het cursieve schrift op de basisschool moet staan voor individualiteit.
Finland als rolmodel?
In het Noordse land, dat regelmatig uitstekende resultaten behaalt in PISA, is de situatie anders dan in Duitsland.
Cursief schrift bestaat niet meer. In plaats daarvan maakt het leren typen deel uit van het schoolprogramma.
Bij het leren van cursief schrift gaat het niet alleen om het opschrijven van afzonderlijke letters, maar om het aan elkaar koppelen ervan. Op veel plaatsen is het nog steeds verplicht om een verbonden basisschrift te leren, een vereenvoudigd cursief schrift of een andere vorm van kalligrafie.
Het doel hiervan is dat leerlingen hun eigen handschrift ontwikkelen. Volgens sommige voorstanders van het traditionele schrift is dit niet mogelijk met het basis- of gedrukte schrift.
In feite verschilt het handschrift van alle leerlingen in een klas echter aanzienlijk van elkaar, zelfs als alle kinderen alleen met het basisschrift schrijven.
Dit wordt vooral duidelijk bij het vergelijken van de schriften van volwassenen die ofwel cursief schrijven ofwel blokletters gebruiken.
Tip: Het is zinvol om in een schrijfklas elegante slurs te oefenen. Caligrafische elementen hebben ook hun plaats in kunstlessen. De gedwongen overgang van het ene schrift naar het andere kan echter kritisch worden bekeken.
3. eerst druk en dan handschrift
Als kinderen de letters van het alfabet leren, zijn dat eerst gedrukte letters. De A staat voor aap en moet precies zo geschreven worden.
Na het eerste schooljaar verandert dit echter plotseling en ziet elke letter er een beetje anders uit. Er verschijnen kronkels en verbindingslijnen, zodat elke letter met elke andere letter kan worden opgelijnd.
De leerlingen moeten dus opnieuw nadenken en hebben veel tijd nodig voor dit proces, dat elders ontbreekt. Maar wat is eigenlijk het nut van de extra trukjes van cursief op de basisschool?
Telkens weer zijn er studies die erop wijzen dat een vloeiende gedachtestroom zich alleen kan ontwikkelen als het potlood ook voortdurend op het papier rust.
Voor deze stelling bestaat tot nu toe echter geen duidelijk bewijs.
De vraag is tegenwoordig eerder of typen niet een van de belangrijkere methoden voor de toekomst is.
Zeker, dit heeft minder te maken met de fijne motoriek, maar het roept toch de vraag op naar de duurzaamheid van de verworven kennis. Heel weinig volwassenen schrijven nog met de kalligrafie die ze op school hebben geleerd.
Kinderen die al een vloeiend handschrift in blokletters hebben, moeten daarom op de meeste basisscholen in Duitsland opnieuw beginnen om beter te leren schrijven.
Dit concept lijkt dus in eerste instantie een stap terug voor iedereen die al vloeiend kan schrijven.
De gevolgen zijn echter nog dramatischer voor onderpresterende leerlingen die moeite hebben met schrijven. Voor hen betekent het opnieuw nadenken voordat het ene schrift goed wordt beheerst.
Het cursief schrift op de basisschool zou als optie kunnen worden aangeboden, zodat niet elk kind gedwongen wordt om over te stappen.
4 De voor- en nadelen van cursief op de basisschool
Het is een feit dat kinderen op school waarschijnlijk geruime tijd cursief schrift in het Duits zullen moeten leren. Tenminste de meeste basisscholen vinden de verbinding tussen afzonderlijke letters tot woorden nuttig.
Toch willen we u de argumenten ertegen niet onthouden, zodat u hier zowel de voor- als de nadelen kunt vinden:
- het cursieve schrift ziet er mooier uit (toegegeven, dit argument is subjectief)
- de fijne motoriek wordt getraind
- een leesbaar handschrift helpt kinderen in hun verdere schoolcarrière
- de verandering is voor de meeste kinderen erg ingewikkeld
- het leren van een cursief handschrift op de basisschool kost veel tijd die elders gebruikt zou kunnen worden
- een handschrift wordt in het dagelijks leven nauwelijks meer gebruikt
Bovendien zijn er enkele argumenten die algemeen als voordelen van cursief schrijven op de basisschool worden beschouwd, maar het is niet helemaal duidelijk of dat ook werkelijk zo is.
Vooral de hogere schrijfsnelheidis een vaak genoemd argument van de voorstanders van cursief schrijven. Door de doorgaans sterk uiteenlopende schrijfsnelheden van leerlingen is dit echter nauwelijks te vergelijken. Bovendien kon dit verband niet in experimenten worden bevestigd.
5 Materiaal om het cursief schrijven te oefenen
No products found.
No products found.
No products found.