Baby’s zijn van nature erg nieuwsgierig, wat actieve aanmoediging erg gemakkelijk maakt. U moedigt uw kind al aan door er veel tijd mee door te brengen en veel werkmogelijkheden en indrukken aan te bieden.
Een baby leert bijzonder snel in het eerste levensjaar. Om te profiteren van de nieuwsgierigheid en ontvankelijkheid van uw kind, moet u hem of haar al in de eerste weken beginnen te ondersteunen. Zo kunt u de visuele waarneming, de motoriek en de taalontwikkeling actief bevorderen.
Door het vele aanbod hebben sommige ouders de neiging om te overdrijven met vroegtijdige interventie en een navenant groot aantal cursussen te volgen. Dit kan leiden tot een zintuiglijke overbelasting, wat weer een negatief effect heeft op de ontwikkeling van een kind.
De ontwikkeling van een baby gaat zeer snel, vooral in het eerste levensjaar. Terwijl een baby de eerste tijd na de geboorte vooral slaapt en eet, doet hij op éénjarige leeftijd al de eerste pogingen om te lopen. Het is belangrijk dat ouders hun baby actief aanmoedigen.
In dit artikel geven we u tips over hoe u uw kind op de verschillende gebieden kunt aanmoedigen. We geven u een overzicht van de verschillende babyklassen en vroegtijdige interventieprogramma’s. Daarnaast leggen we uit hoe je kunt overdrijven met vroege interventie. [button]Verder lezen over vroegtijdige interventie[/button]
Inhoudsopgave
1. baby’s hebben plezier in het leren
Draaien, grijpen, kruipen, lopen – een kind ontwikkelt zich in slechts 12 maanden van pasgeborene tot peuter. Deze snelle ontwikkeling verbaast zelfs ervaren ouders nog steeds.
Het mooie is dat kinderen van nature veel willen leren en dat in zekere zin ook van hun ouders eisen. Zelfs een zuigeling is nieuwsgierig en wil de nieuwe wereld verkennen. Daar kun je actief op inspelen.
Een kind stimuleren in zijn ontwikkeling is niet zo ingewikkeld en uitgebreid als het misschien klinkt. Ouders ondersteunen hun kind instinctief door er in het dagelijks leven veel tijd mee door te brengen. Een baby laat heel duidelijk zien wanneer het er klaar voor is. Ouders hoeven deze signalen alleen maar te leren begrijpen.
Hoewelalle kinderen in de loop van hun leven dezelfde ontwikkelingsstappen doorlopen, leren ze altijd in hun eigen individuele tempo. Stress dus niet als je kind op een bepaald gebied wat achterloopt.
2. Vroegtijdige interventie – u kunt uw baby op deze gebieden ondersteunen
Het is heel normaal dat de meeste ouders hun kind zo goed mogelijk willen ondersteunen en het zo een optimale start in het leven willen geven. Velen weten echter niet zeker op welke gebieden en met welke oefeningen zij hun kind kunnen ondersteunen.
Daarom geven wij u hieronder enkele tips over hoe u uw kind spelenderwijs kunt ondersteunen en zo op verschillende ontwikkelingsgebieden kunt helpen.
Hoe je spelenderwijs de intelligentie van je kind kunt bevorderen, zie je in deze video:
2.1 Training visuele waarneming
Ook al ontwikkelen de ogen van een baby zich tijdens de zwangerschap, bij de geboorte zie je nog heel weinig. In de eerste weken herkennen baby’s alleen schakeringen van zwart, wit en grijs. Pas als ze ongeveer twee tot drie maanden oud zijn, kunnen ze kleurschakeringen herkennen.
Om de visuele ontwikkeling van een baby aan te moedigen, kunt u de aandacht van uw kind trekken met een rammelaar. Beweeg het voorwerp van links naar rechts en terug, zodat uw kind leert het met zijn ogen te volgen. U kunt uw baby ook visuele prikkels bieden met een kleurrijke mobiel.
Alleen door de ontwikkeling van de visuele waarneming zijn kinderen in staat bewust naar mensen te glimlachen of naar voorwerpen te reiken. Daarom is de ontwikkeling op dit gebied een belangrijke mijlpaal.
Houd er echter rekening mee dat baby’s in het begin alleen scherp kunnen zien binnen een straal van ongeveer 30 centimeter. Breng daarom speelgoed en knuffels zo dicht mogelijk bij uw kind.
2.2 De motoriek van baby’s stimuleren
Zelfs pasgeborenen hebben een natuurlijke bewegingsdrang, die ze naar vermogen de vrije loop laten. In het begin schoppen ze en maken ze roeibewegingen met hun armen. Om je baby aan te moedigen kun je je kind zo vaak mogelijk laten schoppen op de luiertafel of een kruipdeken.
Na de eerste zitpogingen rond zes maanden wordt de drang om het bewegingsbereik te vergroten steeds groter. Op de leeftijd van ongeveer tien maanden beginnen de meeste kinderen te kruipen door eerst in een viervoetige houding te komen. Motiveer uw kind om verder te bewegen door bijvoorbeeld stoffen ballen over de vloer te rollen of speelgoed te verstoppen.
Wanneer een kind goed kan lopen, kunt u ook creatief worden en hindernisbanen in uw huis bouwen. Blokkeer de weg bijvoorbeeld met kussens, dekens of lege kartonnen dozen.
De activiteit van het kind ontwikkelt tegelijkertijd ook de motorische vaardigheden. Naast de ontwikkeling van de grove motoriek ontwikkelt zich ook de fijne motoriek. Kinderen leren naar voorwerpen te reiken, ze naar hun mond te brengen en de pincetgreep uit te voeren.
Tip: Er is speciaal motorisch speelgoed waarmee je de ontwikkeling positief kunt beïnvloeden. Daarnaast zijn speelbogen en eenvoudige vingerspelletjes geschikt om de motoriek te bevorderen.
2.3 Tips voor taalontwikkeling
Tot de leeftijd van drie maanden kan een baby zijn behoeften alleen kenbaar maken door te huilen en te schreeuwen. Met zes maanden begint hij te brabbelen en verschillende toonhoogtes uit te proberen. Rond de eerste verjaardag begint een baby eindelijk zijn eerste woorden te vormen uit lettergrepen en geluiden.
U kunt uw baby taalkundig aanmoedigen door
- zoveel mogelijk met uw kind te praten.
- voorwerpen in de omgeving te benoemen.
- voorlezen uit leeftijdsgeschikte kinderboeken.
- samen plaatjes- en tastboeken bekijken.
- hun eigen handelingen begeleiden met eenvoudige zinnen.
- samen met uw kind zingen.
- correcties aanbrengen in de vorm van taalverbeteringen.
Hoemeer woorden een kind hoort, hoe beter de hersenen zich kunnen ontwikkelen. Door verschillende studies hebben wetenschappers echter onlangs ontdekt dat niet alleen het aantal woorden, maar ook de frequentie van de woordwisselingen een grote rol speelt. Zo kan taal veel beter worden verwerkt in interactieve uitwisselingen.
3. Overdrijf het vroegtijdig leren niet – wanneer overbelast je je kind?
Te veel stimulatie is schadelijk voor de hersenen
Onderzoekers van de universiteit van Yale hebben in een studie van babymuizen ontdekt dat cognitieve overprikkeling een negatief effect kan hebben op de hersenen van een kind. Prikkeloverbelasting kan de prestaties op lange termijn veranderen. Volgens de wetenschappers zijn de resultaten van deze studie ook overdraagbaar op mensen.Babyzwemmen, PEKiP of DeLFI cursussen – tegenwoordig zijn er veel verschillende babycursussen voor vroege ontwikkeling. Daarin komen ouders wekelijks met hun kinderen samen om de zintuigen, de motoriek en de taalontwikkeling te bevorderen.
Het volgen van dergelijke cursussen kan zeer nuttig zijn om de ontwikkeling van het kind te bevorderen. Bovendien kom je in contact met andere ouders, zodat je ideeën met elkaar kunt uitwisselen. Een ander voordeel is dat je intensief tijd met je kind doorbrengt en zo de band tussen jullie versterkt.
Ouders kunnen echter ook overdrijven met de begeleiding. Ondertussen is er een ware rage van vroegtijdige interventie, wat bij sommige kinderen tot een sensorische overbelasting kan leiden. Daarom moet de week zeker niet gevuld worden met allerlei babycursussen. Twee babyklassen is een gezonde middenweg.
Let op: te veel lessen kunnen zeer stressvol zijn voor een baby. Er moet voldoende vrije tijd zijn om te kunnen verwerken wat er is meegemaakt.
4 Verder lezen voor nieuwe ouders
No products found.