In de eerste drie levensjaren mogen jonge kinderen niet in contact komen met digitale media. De hersenen zijn nog niet in staat zo’n snelle opeenvolging van beelden te verwerken.
Voor kinderen van zes jaar is een ruwe aanbeveling ongeveer 30 tot 45 minuten per dag. Er is echter niets mis mee om de ene dag een uur tv te kijken en de volgende dag slechts een half uur een smartphone te gebruiken.
Ouders moeten zich bewust zijn van hun voorbeeldfunctie om kinderen een passende verhouding voor verstandig mediagebruik bij te brengen.
Media maken deel uit van het leven van kinderen. In tegenstelling tot vroeger nemen smartphones, tablets en computers een belangrijke plaats in. Maar is deze ontwikkeling nog wel gezond? Welke mediaconsumptie is geschikt voor kinderen?
In ons artikel bespreken we het verstandig gebruik van media voor kinderen, geven we aanbevelingen voor de duur van het gebruik en laten we zien welke effecten te veel mediaconsumptie op kinderen kan hebben.
[button] Verder lezen over het onderwerp mediaconsumptie door kinderen [/button]
Inhoudsopgave
1. mediaconsumptie van kinderen in de eerste levensjaren
.
Peuters kunnen in het begin niets met digitale media. Dienovereenkomstig moet mediaconsumptie volledig worden geschrapt. Maar als de tv tijdens de babytijd al aanstaat, heeft dat grote gevolgen voor de latere ontwikkeling.
Zowel de hersenen als de ogen hebben moeite om de snelle opeenvolging van beelden te volgen. Concentratieproblemen en moeite met inslapen zijn een veel voorkomend gevolg wanneer baby’s te veel televisie kijken.
Overmatig mediagebruik heeft duidelijke langetermijneffecten op het vermogen om te zien. Bij kinderen is de oogbol nog niet zo sterk gevormd, zodat veranderingen snel optreden. Als kinderen relatief vaak voor een scherm zitten, of dat nu een televisie, een leertablet of een smartphone is, wordt de oogbol langer, wat leidt tot bijziendheid.
De gevolgen voor de ontwikkeling zijn onomkeerbaar en kunnen niet worden teruggedraaid. Om ervoor te zorgen dat kinderen gezond opgroeien, zouden ze in de eerste twee, of beter nog, in de eerste drie levensjaren niet of nauwelijks in contact mogen komen met digitale media.
De overeenkomstige actuele aanbevelingen van de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) vindt u hier.
1.Tip: Intensieve betrokkenheid bij het eigen kind en voldoende beweging vormen de hoeksteen van een gezonde ontwikkeling.
2. leer op jonge leeftijd op de juiste manier omgaan met media
.
Zodra kinderen de leeftijd van 3 à 4 jaar hebben bereikt, is er weinig op tegen om ze geleidelijk aan digitale media te laten wennen.
Voor kleuters is het meestal relatief eenvoudig om met iPads en dergelijke om te gaan, omdat ze intuïtief te gebruiken zijn.
Begeleid je kinderen echter op deze weg om ervoor te zorgen dat ze vanaf het begin een passende aanpak van mediaconsumptie leren.
Aanvankelijk zouden kinderen niet meer dan 10 tot 15 minuten per dag met schermmedia moeten doorbrengen. U kunt deze tijd elk jaar met ongeveer 10 minuten verhogen.
Zorg er vooral in de beginfase voor dat kinderen niet naar de smartphone grijpen en er zonder toezicht mee spelen. Er is genoeg niet-digitale inhoud om de aandacht van uw kinderen te trekken.
Tip: Gebruik educatieve spelletjes of websites die op een kindvriendelijke manier zijn ontworpen om de nieuwsgierigheid van uw kinderen naar kennis aan te moedigen. 3. De mediaconsumptie van kinderen in het beginstadium.
3. Mediaconsumptie van kinderen op de basisschool
Voor kinderen van zes jaar is een ruwe aanbeveling voor mediaconsumptie ongeveer 30 tot 45 minuten per dag. Er is echter niets mis mee om de ene dag een uur tv te kijken en de volgende dag alleen de smartphone een half uur te gebruiken voor spelletjes.
Klassieke bordspellen en beweging buitenshuis moeten echter de hoogste prioriteit krijgen. Hoewel het medialandschap van vroeger en nu heel anders is, hebben klassieke media zoals de krant nog steeds een belangrijke invloed op de opvoeding en goede informatie.
Vertrouw dus niet alleen op digitale inhoud.
U kunt het mediaverbruik van uw kinderen geleidelijk verhogen met ongeveer 10 minuten per jaar, zodat het tegen het einde van de basisschool ongeveer 70 tot 85 minuten bedraagt.
4. De mediaconsumptie in de adolescentie geleidelijk verhogen
Zolang kinderen gezond mediagebruiksgedrag vertonen, kun je de mogelijkheid tot mediagebruik van je kinderen verder vergroten. Laat dit echter ook afhangen van hoe jij je voelt.
Aangezien veel kinderen al een smartphone bezitten als ze doorstromen naar de middelbare school, wordt controle steeds moeilijker. Zorg dus, indien mogelijk, dat je de smartphone zo instelt dat je kind toch alleen toegang heeft tot onderwerpen die geschikt zijn voor kinderen.
Vooral als uw kinderen jong zijn, is het belangrijk te onthouden dat communicatie met andere leerlingen weliswaar belangrijk is, maar niet overdreven. Wees u op dit punt bewust van uw voorbeeldfunctie en leg de smartphone altijd opzij, bijvoorbeeld tijdens maaltijden en gesprekken.
Let op: Volgens de statistieken lijden meer dan 100.000 jongeren in Duitsland aan een verslaving aan computerspelletjes. Veel meer tieners gebruiken hun smartphone kritisch, dat wil zeggen vier uur of meer per dag.
5 Duidelijke regels zorgen voor een betere coördinatie
.
Als je eenmaal de basis hebt gelegd voor een verstandige omgang met media, kun je je kinderen geleidelijk meer verantwoordelijkheid geven. Video- en computerspelletjes zijn niet alleen schadelijk, maar hebben volgens verschillende studies ook een positieve invloed op de cognitieve vaardigheden.
Dit geldt vooral voor spelletjes die strategisch handelen en het vermogen om in teamverband te werken vereisen.
Helaas vergen veel onlinespellen veel tijd, zodat het nauwelijks mogelijk is om slechts 45 of 60 minuten per dag voor de spelconsole of de computer door te brengen.
Opdat de gezondheid van uw kinderen er niet onder lijdt en zij toch de kans krijgen om te gamen, worden er echter steeds vaker wekelijkse limieten aangeboden met betrekking tot de mediaconsumptie.
Dit geeft kinderen de mogelijkheid om op een regenachtige dag 2 of 3 uur achter elkaar te gamen, maar één of twee dagen per week af te zien van computerspelletjes.
6 Mediaconsumptie door kinderen heeft voor- en nadelen
Media zijn op zich goed noch slecht. De mate waarin kinderen ervan profiteren hangt in hoge mate af van de manier waarop zij ze gebruiken. Een pro-contra lijst is daarom moeilijk. Maar om u een globaal overzicht te geven van de kansen en risico’s vindt u hieronder een korte vergelijking.
- Informatie is snel beschikbaar
- maakt het makkelijker om informatie met elkaar uit te wisselen
- vergemakkelijkt afspraken en wijzigingen op korte termijn
- helpt bij leerproblemen
- maakt gerichte gesprekken mogelijk (niet één programma voor iedereen)
- dient ter uitbreiding van competenties
- vroegtijdig gebruik bevordert begrip voor de digitale wereld
- kan een verslaving worden
- schaadt de gezondheid (lang zitten, bijziendheid)
- vraagt veel aandacht
- kan leerproblemen veroorzaken
- Veel kinderen zijn overprikkeld
- staat creativiteit in de weg
- kan leiden tot eenzaamheid
7. mediaconsumptie voor kinderen – verschillende tijden gelden voor verschillende leeftijden
De volgende tabel geeft een kort overzicht van de mate van mediaconsumptie voor kinderen. De tabel op basis van leeftijd is slechts een richtlijn en geldt voor alle media. Alleen onderzoekstijd die nodig is voor school is uitgesloten.
Leeftijd | Gebruikstijd per dag |
---|---|
0 tot 3 jaar | geen mediagebruik |
4 jaar | 10 tot 15 minuten |
5 jaar | 20 tot 30 minuten |
6 jaar | ongeveer 30 minuten |
7 jaar | 30 tot 40 minuten |
8 jaar | ongeveer 45 minuten |
9 jaar | 45 tot 60 minuten |
10 jaar | ongeveer 60 tot 70 minuten |
Vanaf 11 jaar kunt u ook een wekelijks quotum instellen om uw kinderen wat meer vrijheid te geven. Hiervoor gelden de volgende richtwaarden:
Leeftijd | Mediaconsumptie per week |
---|---|
11 tot 12 jaar | 7 tot 10 uur |
13 tot 14 jaar | 10 tot 12 uur |
14 tot 16 jaar | 12 tot 16 uur |
Merk op dat je je mediaconsumptie moet beperken zodra je voelt dat je niet meer kunt functioneren zonder smartphone of pc.
8. verdere literatuur over het onderwerp mediaconsumptie door kinderen
No products found.