Dat kinderen niet alleen toegang hebben tot hun gevoelens, maar er ook mee om kunnen gaan, is een belangrijke stap in de ontwikkeling van kinderen.
Sommige kinderen ontwikkelen relatief snel een hoge frustratietolerantie, terwijl het proces bij anderen veel tijd en geduld vergt.
Ontken kinderen negatieve gevoelens niet, maar laat hen zien hoe het omgaan met deze gevoelens eruit kan zien.
Jonge kinderen raken vaak snel aan het plafond als de dingen niet gaan zoals zij willen. Eerst is het de geweigerde chocoladereep in de supermarkt, dan een verloren wedstrijd op de kleuterschool of later een nederlaag bij het sporten.
Maar wat zijn de werkelijke oorzaken van een lage frustratietolerantie? Hoe kan deze worden verhoogd? En waarom is het zo belangrijk om te kunnen verliezen?
In onze gids nemen we de persoonlijkheidsontwikkeling onder de loep en laten we zien hoe de frustratietolerantie langzaam maar zeker kan worden verhoogd.
[button]Boeken kopen over het onderwerp frustratietolerantie[/button]
Inhoudsopgave
1. kinderen moeten leren omgaan met hun gevoelens
Alle kinderen worden in de loop van hun leven geleidelijk aan geconfronteerd met verschillende gevoelens. Naast vreugde en geluk zijn dat echter ook boosheid en teleurstelling.
In de eerste levensmaanden merken kinderen dat aan al hun behoeften wordt voldaan. Dit is ook goed en belangrijk om een basisvertrouwen op te bouwen. Na verloop van tijd kunnen ouders echter niet langer elk gedrag tolereren en ontstaat onvermijdelijk frustratie.
Negatieve gevoelens zijn volkomen normaal en een lage frustratietolerantie is altijd aan het begin van het leven als onderdeel van de persoonlijkheidsontwikkeling. Het leren verdragen van een nederlaag en niet altijd slagen is geen gemakkelijke uitdaging.
Toch moet elk kind leren omgaan met teleurstellingen en tegenslagen accepteren voordat het naar school gaat.
Tip: bescherm uw kind niet tegen alle negatieve gevoelens. Anders kunnen kinderen niet omgaan met sterke emoties en hebben ze het moeilijk om te integreren in de maatschappij.
Elk kind heeft een andere tolerantie voor frustraties.
Broers en zussen helpen de frustratietolerantie te versterken:
Broers en zussen kunnen kinderen helpen een hogere frustratietolerantie te ontwikkelen omdat ze niet alleen op hun eigen behoeften gericht zijn.
Volgens het Bundesamt für Statistik groeide in 2016 81 % van de 10-jarige kinderen op met broers en zussen.
Omgaan met frustratie is een uitdaging voor alle kinderen. Toch zijn er grote verschillen in karakter, zodat stressmanagement voor sommige kinderen heel goed werkt, terwijl anderen wat meer hulp nodig hebben om met sterke emoties om te gaan.
Om uit te leggen hoe een lage frustratietolerantie zich manifesteert, laten we kort naar de definitie kijken:
Frustratie tolerantie beschrijft het vermogen om constructief om te gaan met
- teleurgestelde verwachtingen,
- niet bereikte doelen
- en onvervulde wensen
om mee om te gaan.
Als een kind een vrij lage frustratietolerantie heeft, kun je dat bijvoorbeeld herkennen aan de volgende kenmerken in de test:
- een kind onderbreekt voortdurend je gesprek om iets te vertellen
- bij verlies zijn er vaak heftige uitbarstingen van emoties
- Kinderen geven heel snel op als het niet bij de eerste poging lukt.
- Bij het winkelen ontstaan problemen als u uw kind niets koopt.
Al deze eigenschappen kunnen echter met een beetje hulp worden aangemoedigd. Heb wat geduld en begin zo vroeg mogelijk met uw kind niet in watten te verpakken. Alleen zo kan hij of zij leren negatieve gevoelens te accepteren zonder in paniek te raken.
3. frustratietolerantie bij kinderen verhogen – zo werkt het
Als kinderen niet hebben geleerd hoe ze met frustratie moeten omgaan, wordt het probleem uiterlijk op school veel erger. Er zijn vaak conflicten met vriendjes en de lage frustratietolerantie wordt vaak merkbaar in de klas door een gebrek aan aandacht.
Om dit te voorkomen zijn er verschillende manieren om de frustratietolerantie te verhogen.
Enkele tips om met spelletjes om te gaan zie je in deze YouTube-video:
In de volgende paragrafen geven wij u enkele suggesties hoe u in toekomstige situaties met het gedrag van uw kind kunt omgaan om de frustratietolerantie te versterken.
3.1 Wachten moet worden geleerd
Niet elke wens kan direct in vervulling gaan. Er zijn dingen in het huishouden die gedaan moeten worden. Om iets op tafel te hebben, moet je boodschappen doen en in een grotere groep kan één kind niet alle aandacht opeisen.
Omdat toch niet aan alle behoeften direct kan worden voldaan, is het zinvol om al vroeg geduld te trainen.
Probeer je kind altijd duidelijk te maken waarom bepaalde wensen niet direct of helemaal niet vervuld kunnen worden. Zo kan een kind leren dat je ook taken hebt die gedaan moeten worden.
Gebruik de volgende ideeën om te helpen met het geduldprobleem:
- Uw kind wil dat u met hem speelt terwijl u de was ophangt: “Ik zal snel de was ophangen en dan kunnen we samen iets spelen. Kies maar een spelletje uit.”
- Je wordt onderbroken tijdens een belangrijk telefoongesprek: “Ik kom naar je toe zodra ik klaar ben met het telefoongesprek. Waarom speel je niet even in de tuin en wacht je daar op me?”
Natuurlijk blijkt dit in de praktijk soms niet zo gemakkelijk. Maar hoe vaker u deze situaties oefent, hoe gemakkelijker het voor uw kind zal zijn om even van uw aandacht af te zien.
Tip: Kerstmis en verjaardagen zijn goede gelegenheden waarop kinderen kunnen leren om op iets te wachten en het vooraf niet te doen.
3.2 Emoties begrijpen en beheersen
In de psychologie wordt emotionele intelligentie opgevat als het vermogen om emoties waar te nemen, maar je er niet door van streek te laten brengen.
Mensen met een hoge frustratietolerantie laten zich nauwelijks van hun stuk brengen door emoties en zijn daarmee een voorbeeld op het gebied van stressmanagement.
Om dit te leren moet je je kinderen laten zien dat je emoties begrijpt. Alleen ermee omgaan veroorzaakt moeilijkheden voor anderen. Laat de acute driftbui wegebben en praat daarna rustig met je kind over de situatie.
Met gerichte vragen, zoals
- Waarom vind je het moeilijk om te verliezen?
- Voel je je beter als je het bord omgooit?
- Hoe zou je je voelen als iemand anders boos werd als je een spel won? Zou je dan nog steeds met hem willen spelen?
kom je stap voor stap dichter bij de oplossing.
Let op: Kinderen die erg slecht zijn in verliezen of die niet geleerd hebben rekening te houden met de behoeften van anderen, lijden vroeg of laat vaak aan eenzaamheid.
3.3 Laat fouten toe om de motivatie te bevorderen
Laat je kinderen bewust falen in een of andere taak om ze te trainen om ermee om te gaan. Als je de oplossing geeft, zal dit het gevoel van eigenwaarde van je kind niet veranderen. Dit leidt eerder tot een gebrek aan concentratie, omdat het kind uit deze situatie heeft geleerd dat het bij twijfel hulp krijgt.
Om een goed gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen is het echter nodig om zelf dingen uit te zoeken en bepaalde taken onder de knie te krijgen waar het kind eerder niet in slaagde. Dit geldt zowel voor het stapelen van bouwstenen en het bouwen met Lego-stukjes, als later met huiswerk op school.
Al deze taken vereisen een zekere mate van uithoudingsvermogen en gezonde conflicthantering, die alleen geleidelijk kunnen worden uitgewerkt.
Tip: Steun uw kind om de taak zelf te beheren.
4. koop boeken over frustratietolerantie
No products found.