Grafomotorische vaardigheden bij kinderen: Ontwikkeling

In klas 1 leren kinderen lezen en schrijven. Kinderen hebben echter belangrijke grafomotorische vaardigheden nodig voor het schrijfproces. Daarom is het het beste om de fijne motoriek van uw kind te bevorderen voordat het naar …

Grafomotorische vaardigheden bij kinderen: Ontwikkeling

kinderhand übt sich in graphomotorik
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Basisschool
  6. »
  7. Terug naar school
  8. »
  9. Grafomotorische vaardigheden bij kinderen: Ontwikkeling
Wat is nodig voor een goede grafische motoriek?

De ontwikkeling van een uitstekende fijne motoriek vormt de basis om veilig en mooi te kunnen schrijven.

Wat zijn de componenten van grafomotoriek?

Volgens de definitie bestaat grafomotoriek uit de integratie en coördinatie van waarneming en motoriek.

Hoe kan de grafomotoriek worden bevorderd?

U kunt de grafische vaardigheden van kleuters verbeteren met verschillende oefeningen. Plezier moet echter altijd voorop staan.

In klas 1 leren kinderen lezen en schrijven. Kinderen hebben echter belangrijke grafomotorische vaardigheden nodig voor het schrijfproces. Daarom is het het beste om de fijne motoriek van uw kind te bevorderen voordat het naar de basisschool gaat.

Grafomotoriek wordt gedefinieerd als het vermogen om soepele en vloeiende bewegingen te maken bij het schrijven en tekenen. Hieronder geven we u een overzicht van hoe de grafomotoriek zich ontwikkelt en hoe u de handvaardigheid van uw kind kunt bevorderen door middel van speciale oefeningen.

[button]Aanbeveling van de redactie: Grafomotorische vaardigheden bevorderen met oefenboeken[/button]

1. grafomotorische vaardigheden zijn de piekprestaties van de fijne motoriek

kleiner Junge übt Schreiben
Grafomotorische vaardigheden vereisen veel behendigheid.

Hoewel schrijven voor (bijna) alle volwassenen volkomen normaal is, vergt het leren ervan veel vaardigheid. Naast de juiste penhouding moeten kinderen de druk van de pen op het papier regelen en de spieren van de arm dienovereenkomstig gebruiken.

Om het schrijfproces zo soepel mogelijk te laten verlopen, moet elk kind al een gepolijste fijne motoriek hebben als het met school begint. Om moeilijkheden te voorkomen en te wennen aan het uitvoeren van delicate bewegingen met de hand, zijn verschillende speciale grafomotorische oefeningen geschikt.

Maar voordat de aanvankelijk zeer complexe verbetering van de handvaardigheid voor het schrijven kan beginnen, moet de basis goed zijn. Als leerkracht of ouder moet u de kleuterjaren gebruiken om uw protégés de nodige instrumenten te geven voor de ontwikkeling van uitstekende grafische vaardigheden.

2. de ontwikkeling van handvaardigheid doorloopt verschillende fasen

Grafomotoriek of grafomotoriek:

Volgens de Duden zijn beide schrijfwijzen toegestaan. In ons artikel hebben wij gekozen voor de klassieke versie met ph.

Aangezien grafomotorische vaardigheden volgens de definitie bestaan uit integratie en coördinatie van zowel waarneming als motoriek, is het geen wonder dat kinderen veel tijd nodig hebben tot ze deze vaardigheden beheersen.

In de eerste levensmaanden besteden kinderen weinig aandacht aan hun handen. Het duurt gemiddeld ongeveer 9 maanden voordat de pincetgreep, d.w.z. het vasthouden van een voorwerp met duim en wijsvinger, werkt.

In de loop van de tijd beginnen kinderen steeds meer dingen met hun vingers te verkennen. Er worden bouwstenen gevoeld en kleine torens gebouwd. Ze beginnen te eten met mes en vork en proberen voor het eerst te schilderen.

Ook al blijft het aanvankelijk bij krabbelen en zijn er nog geen duidelijke vormen te zien, je zult merken dat grenzen, duidelijke lijnen en inkleuren steeds beter lukken.

Het is echter moeilijk om duidelijke tijdsaanduidingen te geven voor de afzonderlijke ontwikkelingsstappen, omdat elk kind zijn eigen ontwikkelingstempo heeft en soms heel verschillend wordt begeleid.

Tip: In de loop van de tijd zult u merken of een kind links of rechts sterker gehandicapt is.
Dit kan echter nog veranderen.

3. grafische vaardigheden aanmoedigen

Om de grafische vaardigheden van kinderen te laten slagen, moeten kinderen al op jonge leeftijd de kans krijgen hun handigheid te trainen. Het is belangrijk dat de nadruk ligt op plezier maken. In de regel is het heel gemakkelijk voor kinderen om enthousiast te worden over dingen die ze nog niet kunnen.

In de volgende hoofdstukken laten we zien hoe u de voorwaarden kunt scheppen om het kinderen gemakkelijker te maken te leren schrijven in klas 1.

3.1 Coördinatie oefenen met een schaar

Bij het knutselen met kinderen moeten zij een schaar vastpakken. Net als de juiste potloodhouding levert dit in het begin meestal grote moeilijkheden op. Zodra dit lukt, kunnen ruwe contouren en geleidelijk fijnere lijnen worden uitgeknipt. Dit vergt veel concentratie en gevoeligheid van de vingers.

Het is deze aandacht voor detail die kinderen later helpt bij het leren schrijven.

3.2 De juiste positie van de pen

Kind hält einen Stift mit drei Fingern
De juiste penpositie is van elementair belang.

Hoewel veel dingen op verschillende manieren kunnen, geldt dat niet voor de potloodhouding. De meeste kinderen pakken een potlood aanvankelijk in hun hele vuist vast. Controle is dus maar zeer beperkt mogelijk.

Vaak volgt dan een verandering van greep, zodat het potlood met vier vingers wordt vastgehouden. Dit vergt echter veel kracht en is op den duur te inspannend en onnauwkeurig.

De driepuntsgreep is de enige bruikbare methode om het voor kinderen gemakkelijker te maken om te schrijven of te tekenen. Andere greepmethoden hebben het grote nadeel dat ze kinderen vaak de lust ontnemen om te leren schrijven, omdat ze gewoonweg te inspannend zijn.

Tip: Controleer in een klein testje of uw kind het potlood goed vasthoudt. Als dat niet het geval is, laat uw kind dan zien hoe het het correct moet vasthouden, maar eis dat niet meteen.

3.3 Maak vloeiende bewegingen met schommeloefeningen

Er zijn veel verschillende oefeningen om de grafomotoriek te verbeteren. Ideaal zijn oefeningen die verschillende bewegingen in verschillende richtingen vereisen.

Aanvankelijk moeten kinderen geen beperkingen krijgen om aan de beweging zelf te werken. Pas in een volgende stap kunnen geleidelijk beperkingen worden ingebouwd om lijnen te kunnen gebruiken bij het leren schrijven en gevoel te krijgen voor de grootte van afzonderlijke letters.

Hoe schommeloefeningen er in detail uit kunnen zien, zie je in deze YouTube-video:

3.4 Spelletjes ter bevordering van de grafische vaardigheden

Mädchen spielt mit Bauklötzen am Tisch
De fijne motoriek kan op veel verschillende manieren worden getraind.

Magneetspelletjes, oefenboeken of behendigheidsoefeningen voor de handen verbeteren snel de grafomotoriek van kinderen. Ook oudere spelletjes, zoals Mikado of Jenga, doen een beroep op een goede fijne motoriek. Maak daarom van de gelegenheid gebruik om uw kinderen een kleine voorsprong te geven.

Als een kind tekortkomingen vertoont in de grafische vaardigheden, aarzel dan niet om uw kinderarts te raadplegen. Door middel van ergotherapie kunnen tekorten meestal snel en effectief worden gecompenseerd.

4. aanbeveling van de redactie: Bevorder de grafische vaardigheden met oefenboeken

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten