Zwemles in het basisonderwijs: tips voor ontwerp en uitvoering

Zwemles op de basisschool behoort voor veel kinderen niet tot de populairste zaken. Maar niet alleen kinderen, ook veel leerkrachten vinden het moeilijk om kinderen kennis te laten maken met het element water. Dit is …

Zwemles in het basisonderwijs: tips voor ontwerp en uitvoering

maedchen beim schwimmunterricht in der grundschule
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Gezondheid
  4. »
  5. Ontwikkeling van het kind
  6. »
  7. Zwemles in het basisonderwijs: tips voor ontwerp en uitvoering
Moet de basisschool zwemlessen aanbieden?

In principe is er een wettelijke verplichting. Sommige scholen negeren deze echter, omdat het aanbieden van zwemles een minder populaire taak is.

Hoe kan zwemles worden gegeven?

Voor het begin van een zwemles zijn vooral speelse oefeningen geschikt, waarbij de kinderen hun remmingen ten opzichte van het water verliezen.

Zijn er speciale tips om kinderen te leren zwemmen?

Er zijn veel verschillende manieren om zwemlessen te organiseren. Vooral een positieve sfeer is belangrijk. Alleen zo kan worden voorkomen dat kinderen angsten ontwikkelen.

Zwemles op de basisschool behoort voor veel kinderen niet tot de populairste zaken. Maar niet alleen kinderen, ook veel leerkrachten vinden het moeilijk om kinderen kennis te laten maken met het element water.

Dit is precies één van de redenen waarom nog veel te veel kinderen niet kunnen zwemmen en de basisschool als niet-zwemmers verlaten.

[button]Oefenkaarten en literatuur voor zwemles[/button]

1. zwemles is verplicht

zwei kinder lernen schwimmen
Elk kind moet leren zwemmen, op school of privé.

Dat ieder kind veilig moet kunnen zwemmen is eigenlijk een gegeven. Helaas laat de werkelijkheid een heel ander beeld zien. Volgens een onderzoek in opdracht van de DLRG heeft slechts 40% van alle 6- tot 10-jarige kinderen een jeugdzwemdiploma.

Zelfs als iets meer kinderen al een eerste ervaring met water hebben opgedaan en het zeepaardje-zweminsigne hebben, is dat bij lange na niet voldoende om als veilige zwemmer te worden beschouwd.

Zowel ouders als leerkrachten moeten er daarom vooral voor zorgen dat zoveel mogelijk kinderen de kans krijgen om te leren zwemmen. Er is echter geen eenduidig antwoord op de vraag wanneer kinderen moeten kunnen zwemmen; sommige deskundigen zien de verantwoordelijkheid hier meer bij de ouders, andere bij de scholen.

Idealiter zouden kinderen moeten kunnen zwemmen voordat ze naar school gaan, omdat de zwemlessen op school meestal zwak zijn. Dit verbetert de kansen voor elke leraar en zorgt voor veiligheid voor de kinderen.

Op school zijn zwemlessen vanaf groep 3 verplicht. Volgens het leerplan wordt gedurende een jaar minstens 30 minuten per week gereserveerd voor zwemmen op school.
Het blijft echter de vraag in hoeverre zwemlessen die verder gaan dan louter het vertrouwd raken met water in deze periode daadwerkelijk mogelijk zijn.

In veel gevallen nemen de reis naar het zwembad en het omkleden veel tijd in beslag, waardoor er weinig ruimte is voor effectieve training.

Ondanks de verplichting om op basisscholen zwemles te geven, zijn er veel basisscholen waar de wet niet wordt nageleefd. 2.

2. de eisen aan het onderwijzend personeel nemen toe

grundschullehrerin hilft kindern beim schwimmunterricht
Wees niet bang voor de uitdaging om kinderen te leren zwemmen.

Helaas is het niet gemakkelijk om zwemlessen te organiseren in basisscholen. Er zijn altijd twee begeleiders nodig om de kinderen in het zwembad of buitenbad in de gaten te houden. Bovendien moet de betreffende leerkracht altijd in staat zijn om kinderen uit een gevaarlijke situatie te redden. Bij trainingen in beperkt water (tot 1,20 m) is dit echter goed te regelen.
Desondanks moeten de nodige certificaten beschikbaar zijn.

De verantwoordelijkheid bij zwemles ligt altijd bij de toezichthoudende leerkracht. In tegenstelling tot normale sporten betekent dit meer aandacht bij het leren zwemmen in water.
Zelfs als er een zwemleraar in het overdekte zwembad aanwezig is, ontslaat dit de leraar niet van de plicht om toezicht te houden.

Tip: Verdeel de groep leerlingen naar hun vaardigheden, zodat kinderen die al kunnen zwemmen de niet-zwemmers kunnen helpen.

3. het verloop van de zwemles in de praktijk

eine lehrerin macht mit kindern uebungen im schwimmunterricht
Los met de kinderen in het water
.

Ook al zijn er gemakkelijkere taken dan het organiseren van zwemlessen op de basisschool of zelfs de middelbare school, toch moeten leerkrachten dit als een kans zien. Uit de huidige informatie blijkt dat nog veel te veel kinderen niet goed kunnen zwemmen. Als door een dergelijke maatregel ook maar één kind wordt gered, hebben alle zwemlessen zichzelf ruimschoots terugverdiend.

Op de basisschool gaat het er vooral om oefeningen te vinden waarmee kinderen spelenderwijs vertrouwd raken met de bewegingsruimte van het water. Spelletjes zijn een uitstekende manier om kinderen te helpen hun angst voor het natte element te overwinnen.

Idealiter omvatten de spelletjes verschillende bewegingen in het water die de kinderen dwingen het onbekende water van dichtbij te bekijken.
Daarom moeten de volgende vaardigheden worden vereist:

  • Staan, lopen en rennen
  • Drijven (het drijfvermogen leren kennen)
  • Een rol in het water doen (als voorbereiding op het duiken)

Pas in een tweede fase moeten kinderen kennismaken met specifieke zwemtechnieken.

Hoe dit in zijn werk zou kunnen gaan, kunt u in detail zien in deze YouTube-video:

4. tips voor het ontwerpen van zwemlessen

kinder halten sich am beckenrand fest
Leren onderdompelen maakt het voor kinderen makkelijker om daarna te zwemmen.

Zwemles hoeft niet altijd op de klassieke manier te gebeuren. Natuurlijk is er niets in te brengen tegen typisch materiaal zoals zwemplankjes of zwembandjes. Er zijn echter enkele andere aspecten die veel belangrijker zijn om kinderen te leren zwemmen.

Probeer het bijvoorbeeld eens andersom. In plaats van de gebruikelijke volgorde van eerst leren zwemmen en dan leren duiken, begin je met de eerste duikpogingen in ondiep water waar alle kinderen kunnen staan.

Probeer verschillende stappen. Laat de kinderen bijvoorbeeld één oor in het water steken en proberen de geluiden onder water waar te nemen.
De oefening wordt iets moeilijker zodra beide oren onder water zijn.

Vervolgens kunt u werken aan het uitademen onder het wateroppervlak. In een volgende stap kunt u de afwisseling tussen uitademen en inademen toevoegen door onder water uit te ademen en boven water in te ademen.

Als kinderen deze technieken beheersen voordat ze daadwerkelijk gaan zwemmen, neemt de verlegenheid om hun hoofd onder water te hebben af en verbetert de techniek vanaf het begin.

5. oefenkaarten en literatuur voor zwemlessen

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten