Leren zitten: wanneer uw baby leert zitten en hoe u kunt en mag helpen

Veel baby’s leren zelfstandig zitten tussen de 6e en 8e levensmaand . Elk kind volgt echter zijn eigen ontwikkelingstempo. Baby’s mogen zitten wanneer zij dat willen, maar op zijn vroegst wanneer zij hun hoofd zelfstandig …

Leren zitten: wanneer uw baby leert zitten en hoe u kunt en mag helpen

Babys lernen schon früh zu sitzen
  5. Ontwikkeling van het kind
  7. Leren zitten: wanneer uw baby leert zitten en hoe u kunt en mag helpen
  • Veel baby’s leren zelfstandig zitten tussen de 6e en 8e levensmaand . Elk kind volgt echter zijn eigen ontwikkelingstempo.
  • Baby’s mogen zitten wanneer zij dat willen, maar op zijn vroegst wanneer zij hun hoofd zelfstandig rechtop kunnen houden. Vroeg zitten is alleen schadelijk voor de rug als het met ondersteuning gebeurt en niet zelfstandig.
  • Om uw baby te leren zitten, moet hij eerst leren zijn lichaam zijwaarts te draaien. U kunt dit ondersteunen en aanmoedigen.

Hoewel veel baby’s meestal een seconde zelfstandig kunnen zitten tegen de tijd dat ze 8 maanden oud zijn, is dit slechts een gemiddelde waarde. Het kan wel een jaar duren voordat je baby vrij kan zitten, want elke baby wordt individueel mobiel. Terwijl sommigen kruipen of kruipen als wereldkampioenen, leren anderen bijzonder vroeg lopen. Het is dan ook geen wonder en volkomen normaal dat zitten ook heel individueel is en dat sommige baby’s al met zes maanden zelfstandig kunnen zitten, anderen pas met een jaar.

1. Vroeg en laat leren zitten is allebei oké

Baby’s die vroeg leren zitten, bijvoorbeeld met 5 maanden, en zelfstandig in de zitpositie komen, zijn vaak bijzonder nieuwsgierig en niet tevreden met op hun buik liggen. Ze proberen zich meestal overal aan op te trekken en zijn snel stil op schoot. Andere baby’s leren pas laat zelfstandig zitten en blijven lang in buikligging hun arm- en rompspieren oefenen. Als gevolg daarvan duwen zij zich meestal gewoon op uit buikligging wanneer zij zich meer willen bemoeien – en “moeten” dus niet zitten om overal aan deel te nemen. Beide gedragingen zijn volkomen normaal en prima – elke baby heeft gewoon zijn eigen ontwikkelingstempo en zijn eigen voorkeuren. Overigens vind je hier een mooi overzicht van de motoriek van je kind in de babytijd. Als je baby op eenjarige leeftijd nog niet zelfstandig kan zitten, kun je het beste je kinderarts om advies vragen.

2. Geen voortijdige zithouding, anders kan de rug beschadigd raken.

baby beim sitzen lernen
Leren zitten hoeft niet geoefend te worden – maar je mag de bewegingen wel met je kind oefenen als hij of zij dat wil.

Je moet voorkomen dat je je baby te vroeg in een zithouding zet of het zitten oefent. Zet de baby dus niet op een stoel of in de kinderstoel als hij nog maar een paar maanden oud is. Verleng ook de tijden in de kinderwagen of het autostoeltje niet te veel en beperk ze tot het noodzakelijke. Voor de rug van uw baby kan te vroeg ondersteund zitten schadelijk zijn en hij kan krom worden. Dergelijke extreme schade treedt echter niet op in het normale dagelijkse leven, maar wel als de baby al heel vroeg moet zitten, bijvoorbeeld met 3 maanden, maar de buikspieren nog niet goed kan aanspannen. Als uw kind echter al zelfstandig zijn hoofdje kan vasthouden en wil zitten, dan kan dat!

3. ondersteuning bij het leren zitten – deze oefeningen mogen

In principe hoef je het leren zitten niet te oefenen met je baby en hoef je het niet te leren – het zal het zelf proberen! Maar: natuurlijk is het altijd leuk om met je kind bezig te zijn en er zijn manieren om je baby te animeren en spelenderwijs bewegingsreeksen met hem te trainen.

De vraag wanneer je hiermee kunt beginnen is gemakkelijk te beantwoorden: Het is belangrijk dat je baby zijn hoofdje zelfstandig kan vasthouden en al wat ouder is, rond de zes maanden . Meestal proberen baby’s op deze leeftijd al via de zijligging rechtop te komen. Daarvoor moeten ze rollen en draaien – bewegingen die u op een speelse manier kunt aanmoedigen. Bijvoorbeeld door het favoriete speeltje een beetje opzij te houden of op de grond te leggen – en je baby moet draaien om het te pakken. Deze video laat zien hoe dat kan:

4. Vallen en omvallen: Normaal en meestal zonder gevolgen

Bij het leren lopen zijn valpartijen normaal – en hetzelfde geldt voor het leren zitten. Is uw baby wel eens gevallen en misschien wat ruw geland? Dat zal zeker een keer of twee gebeuren. In de regel is het ongevaarlijk en heeft het geen gevolgen. Troostuw kind en observeer de volgende uren of bijvoorbeeld de pupillen veranderen. Als uw baby na een val overgeeft, moet u hem of haar zo snel mogelijk naar de dokter brengen. Anders is het voldoende om de builen zo snel mogelijk te koelen, troost te bieden en uw baby opnieuw te laten proberen.