Kinderen worden natuurlijk vaker ziek dan volwassenen: infectieziekten zoals verkoudheid zijn bijzonder gemakkelijk voor jonge kinderen, omdat hun afweermechanismen nog niet volledig ontwikkeld zijn. Hoewel het heel normaal is dat kleintjes vaker ziek zijn, doen …

immunsystem stärken
  5. Ontwikkeling van het kind
  7. Versterking van het immuunsysteem bij kinderen: Ouders moeten aandacht besteden aan het volgende

Hoewel het heel normaal is dat kleintjes vaker ziek zijn, doen ouders er goed aan het immuunsysteem van hun kroost zo goed mogelijk te ondersteunen en zo de gezondheid van het kind duurzaam te bevorderen. Er zijn veel verschillende manieren om dit te doen, en ze zijn geschikt voor het hele gezin.

1. waarom het zo belangrijk is om de verdediging van de kleintjes te versterken

kind schnäuzt sich die nase
Omdat het immuunsysteem zich pas in de loop der jaren volledig vormt, is het belangrijk om de afweer van je jonkies te ondersteunen.

Kinderen verkeren in een permanente staat van ontwikkeling. Zowel geestelijk als lichamelijk zijn ze lange tijd niet volledig gevormd en hebben ze passende ondersteuning nodig voor een gezonde ontwikkeling. Dat geldt ook voor het immuunsysteem, dat in de loop der jaren goed moet worden opgebouwd.

Hoewel ouders niet kunnen voorkomen dat hun kleintjes verkoudheden, maag- en darmvirussen en kinderziekten oplopen, is het zeker mogelijk om de afweer van baby’s en peuters effectief te versterken.

Op die manier kan worden voorkomen dat kinderen te vatbaar worden voor nog ernstiger ziekten, en maken ouders zo de weg vrij voor een gezonde ontwikkeling die ook in het tiener- en volwassen leven een blijvend effect zal hebben.

Ouders die hun kinderen op jonge leeftijd laten wennen aan bijvoorbeeld verse groenten en fruit in plaats van kant-en-klaar voedsel, dragen bij aan de ontwikkeling van gezonde eetgewoonten die een blijvende positieve invloed kunnen hebben op de gezondheid en het leven als geheel.

2 De juiste voeding is ook belangrijk voor kinderen

mädchen isst brokkoli
Wie van jongs af aan gezond heeft leren eten, profiteert ook op volwassen leeftijd van die kennis.

Voor volwassenen geldt: als het lichaam alle vitaminen, mineralen en sporenelementen binnenkrijgt die het nodig heeft om goed te functioneren, kan het immuunsysteem ook zijn werk doen en ziekteverwekkers afweren of bestrijden.

Voor baby’s en kleine kinderen is dit niet anders. Niet voor niets speelt voeding een doorslaggevende rol bij het duurzaam versterken van het immuunsysteem. Ouders moeten er daarom voor zorgen dat ook de jongste kinderen een evenwichtige voeding krijgen.

In dit verband is het belangrijk dat verse voedingsmiddelen worden geserveerd die rijk zijn aan vezels en vitaminen en dat vetten en suiker slechts in kleine hoeveelheden worden geconsumeerd. Uiteraard geldt deze regel niet alleen voor de kleintjes, maar voor het hele gezin.

De juiste voeding ondersteunt niet alleen het immuunsysteem, maar voorkomt ook overgewicht en ziekten als diabetes of hart- en vaatziekten. Ouders kunnen hier meer tips vinden over het versterken van het immuunsysteem.

3 Lichaamsbeweging is essentieel om het immuunsysteem te ondersteunen.

babyschwimmen
Laat uw kroost op jonge leeftijd wennen aan water, bijvoorbeeld in het kader van een babyzwemcursus.

Als u regelmatig beweegt en tijd in de frisse lucht doorbrengt, doet u iets goeds voor uw hart- en bloedvatenstelsel en niet in de laatste plaats voor uw lichaamseigen afweer:

• Zelfs de jongste kinderen moeten buiten ravotten, spelen en rennen – en niet alleen bij zonneschijn en mooi weer, maar ook bij kou en regen.
  • Natuurlijk isgeschikte kleding hier dringend noodzakelijk: peuters mogen niet te warm of te dun gekleed zijn, zodat ze niet bevriezen of zweten.

Beweging kan echter ook binnenshuis plaatsvinden , bijvoorbeeld bij zaalsporten, gymnastiek of, voor de allerkleinsten, babyzwemmen. Belangrijke informatie hierover is te vinden in het tijdschrift, dat nuttige tips voor ouders bevat.

Ook peuters hebben vaak hun eigen voorkeuren als het gaat om spelen en sporten. Daar moet zeker rekening mee worden gehouden, zodat het kroost op lange termijn plezier heeft in bewegen en zo automatisch iets doet voor zijn immuunsysteem.

4. Voldoende slaap is in verschillende opzichten belangrijk voor kinderen

mutter deckt kind zu
Volgens deskundigen ligt de ideale temperatuur in de slaapkamer van een kind rond de 18 graden
.

Kinderen hebben aanzienlijk meer slaap nodig dan volwassenen. Ouders moeten ervoor zorgen dat hun kroost voldoende slaap krijgt, omdat dit essentieel is voor een gezonde ontwikkeling en niet in de laatste plaats voor het immuunsysteem.

Een permanent vermoeid kinderlichaam heeft niet de nodige energie om een gezond immuunsysteem op te bouwen en zich zo te verdedigen tegen ziekteverwekkers. In dit verband is het van groot belang dat het klimaat in de kinderkamer een gezonde slaap bevordert.

Deskundigen adviseren bijvoorbeeld om de kamer grondig te luchten voordat men naar bed gaat. De temperatuur in de kinderkamer moet ’s nachts ongeveer 18 graden zijn. De matras in het kinderbed helpt de kleintjes ook om diep en ontspannen te slapen en de volgende dag fris wakker te worden.