Koken met kinderen: Waar moet je rekening mee houden?

Voor veel ouders zijn de mooiste momenten die waarop zij samen met hun kinderen iets beleven. Ze hoeven niet altijd naar buiten – soms volstaat zelfs hun eigen keuken als spannende bestemming. Koken met kinderen …

Koken met kinderen: Waar moet je rekening mee houden?

kochen-mit-kindern
  5. Voeding
  7. Koken met kinderen: Waar moet je rekening mee houden?

Koken met kinderen is niet alleen leuk, maar heeft ook veel voordelen: De kleintjes leren bijvoorbeeld over allerlei soorten voedsel en worden aangemoedigd zelfstandig te zijn. Toch moet bij het koken met kinderen speciale aandacht worden besteed aan hun veiligheid. Wij vertellen u hoe u te werk moet gaan zodat alles soepel verloopt in de keuken en op welke leeftijd u kunt beginnen met leuk samen koken.

1. waarom heeft koken met kinderen zin?

oma-kocht-mit-enkeltochter
Samen met kinderen koken heeft verschillende voordelen.

Koken en bakken met kinderen heeft veel voordelen: Niet alleen leren de kleintjes over verschillende voedingsmiddelen en hoe ze verschillende keukengerei moeten gebruiken, maar ze leren tegelijkertijd waarom gezond eten belangrijk is en hoe het werkt. De jongeren kunnen zich spelenderwijs en in hun eigen tempo vertrouwd maken met elk ingrediënt: Hoe voelt het? Hoe ruikt het? En hoe zou het kunnen smaken?

Bovendien leren de kinderen zonder stress het belang van hygiëne en netheid. En bovendien hebben ze meestal veel plezier.

Wees niet bang voor onbekend voedsel: Veel kinderen zijn nog kieskeurig over wat ze eten, vooral op jonge leeftijd. Samen koken kan hen helpen om te leren dat onontdekt voedsel ook heel lekker kan smaken.

2 Waar moet je rekening mee houden als je met kinderen kookt?

2.1 Voordat u begint: voorbereiding is alles

Stel keukenregels op!

Voordat u begint, moeten ouders en kinderen samen keukenregels opstellen. Wat mag worden aangeraakt en wat niet? Welke apparaten mogen zelfstandig worden gebruikt? Door vooraf regels op te stellen, verkleint u de kans op letsel.

Voordat u en uw kinderen samen gaan koken, is het handig om ze eerst een paar basiszaken uit te leggen. Deze omvatten:

• welke voorwerpen in de eerste plaats nodig zijn om te koken,
  • waar ze voor dienen, en
  • waar ze worden bewaard in de keuken.

Op die manier worden uw kinderen geleidelijk aan zelfstandig – ook buiten hun eigen kamer. Daarnaast is het belangrijk om de hygiëneregels in acht te nemen. Leg uw kleintjes uit dat ze hun handen moeten wassen voor en na het werken in de keuken. Dit geldt ook tussendoor, bijvoorbeeld wanneer eieren of vlees zijn aangeraakt.

2.2 Tijdens het koken met kinderen: Opletten zonder te schrikken

familie-in-der-kueche
In de keuken moeten ouders bij het koken met kinderen altijd op hun kleintjes letten.

Topregel: Kleintjes mogen nooit zonder toezicht in de keuken worden achtergelaten. Een heet fornuis hier, een scherp mes daar: een keuken herbergt al menig gevaar. Dat betekent echter niet dat je alle risico’s op voorhand moet uitsluiten – kinderen moeten immers leren verantwoordelijkheid te nemen. Een oplettende volwassene is echter onmisbaar.

Klaar om te gaan? Geef uw kind dan nauwkeurige instructies over wat het moet doen. Het is belangrijk dat u zelf elke taak steeds een keer demonstreert, zodat uw kind begrijpt hoe het te werk moet gaan en waar het op moet letten. Als iets gedaan is, moet u het goed prijzen.

2.3 Na het koken: hoe gaan we samen verder?

Bij het koken met kinderen kan er natuurlijk altijd iets misgaan. Hier is het belangrijk de tijd te nemen, geduldig en toegeeflijk te zijn – soms is het gewoon niet zo gemakkelijk om met kleine handjes om te gaan. En er is niets dat achteraf niet kan worden opgeruimd.

Samen opruimen is ook leuker dan alleen. Na het koken kun je samen met je kleintje alle borden en kopjes afwassen, de vaatwasser wegzetten of ze laten toekijken hoe je de oven schoonmaakt als die is afgekoeld.

3. Vanaf welke leeftijd kun je met kinderen koken?

kochen-mit-sehr-kleinen-kindern
Ook heel jonge kinderen mogen helpen met koken.

Elk kind is anders en dat geldt ook voor hun capaciteiten en gedragingen. Als ouder kun je het beste zelf beoordelen wat je eigen kroost al kan. Er zijn echter taken in elke keuken die zelfs heel jonge kinderen zonder zorgen op zich kunnen nemen. Dit zijn bijvoorbeeld:

• Groenten en fruit wassen
  • Eieren breken
  • Deeg kneden
  • Knoedels en gehaktballen vormen
  • Met uw hulp in de pan roeren

Oudere kinderen – ongeveer vanaf de leeftijd van 4 tot 6 jaar – mogen onder toezicht ook een of ander voedsel snijden. Vanaf 5 à 6 jaar mogen ingrediënten worden afgewogen en aardappelen worden geschild – maar altijd onder uw toezicht.

Let op! Als kinderen in de keuken willen helpen, denken veel ouders dat botte messen het risico op letsel kunnen verkleinen. In feite is het tegendeel waar: de grotere inspanning die nodig is bij het snijden met een bot mes leidt tot een gebrek aan controle.

Jongere kinderen mogen over het algemeen alleen met botermessen snijden. Pas als ze ongeveer 5 jaar oud zijn, kunnen ze langzaam aan scherpere messen proberen. Als er toch een ongelukje gebeurt, is het belangrijk dat u de wonden goed behandelt.