Gezonde voeding – Wat hebben kinderen nodig?

Een gezonde en evenwichtige voeding is belangrijk voor de ontwikkeling en de gezondheid van kinderen. Maar met zoveel aanbod is het niet zo eenvoudig om te beslissen welk voedsel goed is voor kinderen. [button]Receptenboeken voor …

Gezonde voeding – Wat hebben kinderen nodig?

Baby umgeben mit Obst und Gemüse
  5. Voeding
  7. Gezonde voeding – Wat hebben kinderen nodig?
Hoe moeten de voedingsmiddelen worden gedoseerd?

De vuistregel is: veel plantaardig eten en drinken, matig dierlijk eten en zeer spaarzaam vetrijk eten en snoepen.

Hoe verdeelt u de maaltijden over de dag?

Een andere vuistregel is dat kinderen ongeveer vijf maaltijden nodig hebben in verband met groei en beweging: Ontbijt, tussendoortje (zoals een lunchpakket), lunch, tussendoortje (zoals fruit) en avondeten.

Hoe maak ik het kinderen gemakkelijker om te eten?

Zorg voor een gezellige sfeer, eet samen en laat kinderen meepraten en helpen bij de boodschappen en de voorbereiding.

[button]Receptenboeken voor een evenwichtige voeding voor kinderen[/button]

1. vuistregels voor gezonde voeding voor kinderen

Het Beierse informatiesysteem voor de consument heeft drie regels opgesteld voor gezonde voeding voor kinderen. Zij bevelen aan

Gesundes Essen für Kleinkinder
Verse groenten zijn goed als tussendoortje.
  • Veel plantaardig eten en drinken
  • Matig dierlijk voedsel
  • Spaarzaam vetrijke voedingsmiddelen en zoetigheden.

Concreet betekent dit dat een kind ongeveer nodig heeft:

• 6 porties drinken
  • 5 porties fruit, groenten, salade of rauwkost
  • 4 porties brood, granen en bijgerechten
  • 3 porties zuivelproducten
  • 1 portie vlees, vis, ei of worst
  • 2 kleine porties bak- of smeerbaar vet
  • 1 portie snoepgoed

Gebruik uw eigen hand of de hand van uw kind om een portie af te meten. Zo groeien de porties mee met de leeftijd van het kind.

2. 5 kindermaaltijden per dag

Kinder essen gesund
Een evenwichtige voeding is belangrijk voor de groei van je kind.

Als andere vuistregel kunnen ouders onthouden dat kinderen vanwege hun groei en veel beweging ongeveer vijf maaltijden verspreid over de dag nodig hebben: ontbijt, een tussendoortje (zoals een pauzehapje), lunch, een middagsnack en avondeten.

Zogenaamde kindervoeding die specifiek op kinderen is gericht, is niet automatisch een gezond bestanddeel van de voeding. Gezondheidsbeloften, zoals een gezonde portie melk in kinderchocolade of extra vitaminen in vruchtensap, zijn geen garantie voor goede voeding en moeten door ouders in twijfel worden getrokken. Volgens een rapport van de organisatie Foodwatch hebben deze producten vaak een bijzonder hoog suiker- of vetgehalte en vallen ze dus in de categorie “zoet”.

3. dit maakt eten leuk

Kinderen hebben ook hun eigen smaak en ouders moeten daar rekening mee houden. Ouders kunnen hun kinderen regels leren en grenzen stellen als het gaat om eten en tegelijkertijd kinderen betrekken bij beslissingen en hen laten meebeslissen over hun eigen eetpatroon. Hulp hierbij:

• Een prettige sfeer tijdens het eten
  • Als kinderen mogen meepraten en helpen met de boodschappen en de bereiding van het eten.
  • Als kinderen niet altijd alles hoeven op te eten
  • Samen eten
  • Alternatieven in plaats van verboden.

Meer informatie vindt u op de pagina van het Beierse Consumenten Informatie Systeem.

4. receptenboeken voor een evenwichtige voeding voor kinderen