Ziek kind – wat te doen? Wat werkende ouders nu moeten weten

Ziek kind – wat te doen? Wat werkende ouders nu moeten weten

Was dürfen berufstätige Eltern wenn das Kind krank wird?
  5. Ziek kind – wat te doen? Wat werkende ouders nu moeten weten

Het combineren van gezin en werk is altijd haalbaar als alles “normaal” verloopt. Dat wil zeggen dat de kinderen ’s morgens naar het kinderdagverblijf, de kleuterschool of de school gaan. De opvangtijden daar en de eventuele middagopvang op school worden zo vastgesteld dat papa of mama het kind na het werk weer kan ophalen.

Deze regelmaat wordt op het laatst in de war geschopt als het kind ziek is – en papa of mama niet naar het werk kan. Maar welke rechten hebben werknemers als het kind ziek is? Randstad zette hier de antwoorden op de belangrijkste vragen voor werknemers op een rij. Dit artikel zet de feiten op een rij.

Papa en mama blijven bij het zieke kind – het staat zelfs in de wet

Het goede nieuws is: geen enkele ouder hoeft zich zorgen te maken of het “mag” om het zieke kind thuis te verzorgen, want het is zelfs de plicht van ouders om voor hun kinderen te zorgen. Artikel 1631 in het Burgerlijk Wetboek documenteert de toezichtsplicht van de ouders. Hoe moeilijk het kan zijn om af te wegen hoeveel bescherming een minderjarig kind op welke leeftijd nodig heeft en hoeveel vrijheid het aan de andere kant nodig heeft, wordt hier besproken.

Welke rol speelt de leeftijd van het kind?

Er bestaat geen vaste regeling voor de leeftijd van kinderen. In plaats daarvan wordt nogal vaag gesteld dat de eigen verantwoordelijkheid van de kinderen toeneemt en de toezichtsplicht dus afneemt. Vanaf 12 jaar wordt de verplichting echter wat losser bekeken.

Dus als het kind ziek is of ziek wordt op het kinderdagverblijf, de kleuterschool of de school, mogen en moeten de ouders voor hun kroost zorgen. Dit geldt tot de leeftijd van 12 jaar. Maximaal 25 ziektedagen per jaar zijn toegestaan voor ouders die hun kinderen opvoeden en 50 dagen voor alleenstaande ouders. Dit ziekteverlof wordt echter slechts voor respectievelijk tien en twintig dagen uitbetaald. Hier komen deze wetten om de hoek kijken:

• In §616 van het Burgerlijk Wetboek wordt een ziek kind beschouwd als een “tijdelijke verhindering”, wat betekent: de werknemer mag thuisblijven. De vrije periode wordt betaald. In dit geval wordt de periode als vrij kort beschouwd. Hier betaalt de werkgever het volledige loon.
  • Het recht op ziekengeld is geregeld in §45 van het Duitse Sociaal Wetboek V. Daarachter staat het recht op ziekengeld voor ouders bij arbeidsverzuim. Om hier aanspraak te kunnen maken op een uitkering moet een arts de ziekte bevestigen. Bovendien mag het kind niet ouder zijn dan 12 jaar. Dit geld wordt betaald door de wettelijke ziekteverzekering.

Speciale regelingen in de nasleep van de Corona-crisis

Kinderopvang speelt een bijzonder belangrijke rol tijdens de Corona-crisis.Het combineren van werk en gezinsleven is bijzonder moeilijk wanneer er geen kinderopvang of kleuterschool beschikbaar is.

In het eerste jaar van de coronapandemie, d.w.z. in 2020, was het voor veel ouders een prestatie om de kinderopvang te regelen. Velen namen op korte termijn verlof om voor hun kinderen te zorgen wanneer kinderdagverblijven en scholen gesloten waren. Maar niet alleen tijdens de volledige lockdown was de kinderopvang lastig.

Ook tijdens de fase van voorzichtige openstelling – toen scholen alleen in wisselende klassen of op beperkte basis konden worden bezocht en middagactiviteiten slechts mondjesmaat werden toegestaan – konden alleen de ouders die recht hadden op noodopvang zich volledig op hun werk concentreren.

Tegen deze bijzondere achtergrond werden voor het tweede Corona-jaar, 2021, speciale Corona-regels voor ouders ingesteld:

De tien ziektedagen waarop ouders van kinderen tot 12 jaar recht hadden, werden 20 ziektedagen. Alleenstaande ouders hebben recht op 40 ziektedagen voor kinderen. Ouders kunnen aanspraak maken op deze ziektedagen als hun kinderen ziek zijn en niet naar de kinderopvang mogen. Afhankelijk van de instelling kan zelfs een nies of een hoestje dit veroorzaken.

Wanneer kinderen thuis moeten worden opgevangen

Nieuw is dat ook ziektedagen kunnen worden geclaimd als kinderen thuis moeten worden opgevangen. In de praktijk betekent dit dat als vader of moeder thuis les krijgt en zijn of haar werk niet kan uitoefenen, deze tijd ook als ziektedag kan worden geboekt. Deze regel geldt zowel voor ouders die hun werk thuis kunnen doen als voor ouders die naar hun werk moeten reizen.

Met het kind thuis – wat ouders kunnen doen

Natuurlijk hangt het samen thuis houden van ouders en kinderen af van de reden. Het is bijvoorbeeld goed en verstandig om een ziek kind veel slaap te geven. Knuffelen met het kind is ook goed en bevordert het welzijn. Zo komt het kind snel over de infectie heen.

Belangrijk in tijden van een pandemie: ouders moeten ervoor waken hun kind de eerste dag zonder rode neus naar de kleuterschool of school te sturen – dan is een terugval of een nieuwe infectie bijna onvermijdelijk. Eén, twee of drie dagen met veel frisse lucht, veel slaap en vooral gezond (en lekker) eten dat het immuunsysteem weer oppept, zullen het kind helpen kracht te verzamelen voor de kleuterschool en school. Dit is vooral belangrijk voor kinderen die toch al vaak ziek worden.

Als het kind thuis is omdat de kleuterschool of school gesloten is of omdat het als contactpersoon in quarantaine moest, zijn de eisen anders: Het kind is brandschoon en mag niet zijn gewenste en vrije dagritme volgen.

Ouders moeten dit ritme nu thuis volgen, wat betekent dat bedtijd en opstaatijden net als op school worden geregeld. In de ochtend worden verplichte taken afgewerkt, zoals schoolwerk. s Middags is er tijd voor wandelingen in de frisse lucht (als er geen quarantaine is), samen spelletjes spelen, muziek en alles wat maar leuk is. Zelfs excursies zijn mogelijk zonder contact en meestal zelfs gratis.