Prentenboeken kijken in de kleuterschool: uitvoering en doelstellingen van de methode

Bijna alle ouders hebben thuis verschillende prentenboeken. Dit is de eerste stap naar taalontwikkeling. Maar het bekijken van prentenboeken op de crèche of de kleuterschool is soms heel anders dan het werken met boeken thuis. …

Prentenboeken kijken in de kleuterschool: uitvoering en doelstellingen van de methode

bilderbuchbetrachtung
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Pedagogische concepten
  8. »
  9. Prentenboeken kijken in de kleuterschool: uitvoering en doelstellingen van de methode
Waarom is het niet voldoende dat kinderen zelf in prentenboeken bladeren?

Er is niets mis met het inrichten van een geschikte prentenboekenhoek voor kinderen. Maar om de dialoog aan te moedigen is een discussie in de groep geschikt.

Waarom zijn vragen zo belangrijk bij een prentenboekbespreking?

Vragen zijn een uitstekende manier om kinderen aan het denken te zetten over bepaalde aspecten in het verhaal. Het delen van het verhaal verbetert ook de taalvaardigheid.

Zijn alle prentenboeken geschikt voor prentenboekbespreking?

Afhankelijk van het doel dat u nastreeft, kunnen heel verschillende prentenboeken in aanmerking komen. Er zijn echter enkele boeken die meer geschikt zijn.

Bijna alle ouders hebben thuis verschillende prentenboeken. Dit is de eerste stap naar taalontwikkeling. Maar het bekijken van prentenboeken op de crèche of de kleuterschool is soms heel anders dan het werken met boeken thuis.

In ons artikel laten we zien wat de doelen zijn van prentenboeken kijken, hoe dat zou kunnen en welke inhoud bijzonder geschikt is.

[button]Geschikte prentenboeken kopen[/button]

1. de doelstellingen van het bekijken van prentenboeken in de kleuterschool

kleinkind haelt ein bilderbuch in den haenden
Zelfstandige betrokkenheid bij prentenboeken is ook nuttig.

Een verhaal dat een kind zonder taal kan begrijpen door alleen maar naar plaatjes te kijken, heeft een groot potentieel. Prentenboeken bieden een goede gelegenheid om met elkaar te communiceren en zijn gedachten met anderen te delen.
Taal is voor kinderen het middel om met andere kinderen en de opvoeder te communiceren.

Wanneer kinderen in dialoog naar prentenboeken kijken, leren ze automatisch nieuwe woorden en breiden zo geleidelijk hun woordenschat uit.

Als het gekozen boek ook pedagogisch aantrekkelijk is, kunnen kinderen hun kennis over een bepaald onderwerp verdiepen.

Opdat het bekijken van prentenboeken een overeenkomstig effect zou hebben, moeten alle kinderen zeer geconcentreerd zijn en de afzonderlijke plaatjes aandachtig bekijken.
Zo bevordert u de aandacht en het vermogen om zelfs complexe plaatjes snel te begrijpen.

2. De manier waarop het prentenboek kijken wordt uitgevoerd, bepaalt het succes ervan.

drei kinder mit der erzieherin bei der bilderbuchbetrachtung
Zorg ervoor dat alle kinderen in het boek kunnen kijken.

Zeker, kinderen de kans geven om prentenboeken in te kijken is al een goed idee. Maar als je streeft naar dialogisch prentenboek kijken, mag de planning niet worden verwaarloosd.

Over het algemeen wordt een kleine groep aanbevolen voor de best mogelijke uitwisseling, omdat dit elk kind de kans geeft de plaatjes van het boek van dichtbij te bekijken.
Ga daarom op de grond of op een comfortabele bank zitten, zodat alle kinderen goed kunnen zien.

Voor grotere groepen kunt u ook werken met media zoals een beamer of een overheadprojector, zodat elk kind het beeldverhaal actief kan volgen.

Om echter tijdens of na afloop over het verhaal te kunnen praten, zijn kleine groepjes van 4 tot 6 kinderen een goed idee.
Het kan ook mogelijk zijn een grotere groep voor korte tijd op te splitsen.

Tip: Richt u bij jonge kinderen op korte verhalen of kies individuele bijdragen.
Voor kinderen van 3 tot 4 jaar mag het verhaal niet langer duren dan 10 tot 15 minuten, anders lijdt de concentratie er sterk onder.

2.1 Stel vragen om de dialoog aan te moedigen

erzieherin stellt kindern fragen
Vragen helpen om ideeën uit te wisselen.

Meestal is het geen probleem dat kinderen tijdens het verhaal vragen stellen. Met de kijkmethode voor prentenboeken kunt u echter ook zelf helpen de vaardigheden van de kinderen te ontwikkelen door gerichte vragen te stellen aan de groep.

Als u nog in de lerarenopleiding zit, kan het minder gemakkelijk zijn om geschikte vragen te vinden. In dat geval is het zinvol om bij de voorbereiding al enkele vragen te bedenken.
Over het algemeen zijn open vragen het beste, zodat kinderen niet in eenlettergrepige woorden hoeven te antwoorden, maar de kans krijgen om tot de kern van de vraag door te dringen.

In plaats van de vraag “Is de wolf grijs?” kan de vraag “Waarom denk je dat de wolf grijs is? ” worden gesteld.
Automatisch kun je praten over kleuren in de natuur, over camouflage of over andere dieren met zeer opvallende kleuren.

Vragen hoeven natuurlijk niet altijd uit te monden in een langer gesprek, maar kunnen ook kort en bondig worden beantwoord. Zorg er echter altijd voor dat kinderen in de kleuterklas wat tijd krijgen om te antwoorden.

2.2 Werken met het prentenboek – zo kom je verder zonder vragen

Als je een prentenboek voorleest, kun je de dialoog ook op een andere manier op gang brengen. Gebruik niet alleen je stem, maar ook al je gezichtsuitdrukkingen om de stemming van het boek over te brengen.

Eenvoudige opmerkingen over een plaatje en verwijzingen naar specifieke details op de bladzijde zijn vaak al voldoende om een gesprek op gang te brengen.

Let op: In tegenstelling tot vragen biedt deze variant veel meer ruimte voor antwoorden. Wees dus voorzichtig met uitspraken die te ver weg leiden.

3 Oefen met voorlezen en vertellen

Niet elke kleuterleidster in opleiding is gewend om voor te lezen. Ook al zijn kinderen in de kleuterklas een dankbaar publiek, toch moet je zo goed mogelijk voorlezen.
Let vooral op de algemene sfeer van het prentenboek. Lees op sommige plaatsen snel en hard, terwijl je op andere plaatsen alleen fluistert. Spreek elk woord heel duidelijk uit en maak voldoende pauzes om kinderen de gelegenheid te geven naar de plaatjes in het boek te kijken.

Sommige prentenboeken hebben helemaal geen tekst, zodat u een verhaaltje moet verzinnen. Hoewel dit iets moeilijker is, is het waarschijnlijk veel gemakkelijker om de klemtonen goed te leggen en de sfeer van het verhaal over te brengen.

Tip: Korte zinnen en een eenvoudige woordkeuze maken het voor kinderen gemakkelijker om te luisteren.

4. de feitelijke analyse – controleer de aandacht

bilderbuchbetrachtung auf einer gruenen wiese
Elk kind moet iets meenemen van het prentenboek kijken.

Aan het einde van elke prentenboekkijkbeurt moeten alle kinderen hebben begrepen waar het verhaal over ging.
Door dialooglezen kan dit soms tijdens het verhaal worden verduidelijkt, maar het is vooral nuttig om te controleren, omdat meestal niet alle kinderen evenveel bijdragen.

Op dit punt kunt u uit verschillende opties kiezen. U kunt bijvoorbeeld rechtstreeks praten over de betekenis van het verhaal.
Het is ook nuttig om het verhaal te integreren in een rollenspel of een tekening te maken die bij het verhaal past.
Het is echter altijd belangrijk dat kinderen concrete aanwijzingen voor de actie krijgen.

5. prentenboeken die geschikt zijn voor prentenboeken kijken

Er zijn veel verschillende prentenboeken die zeer uiteenlopende mogelijkheden bieden. Daarom kunt u uw selectie het beste baseren op actuele onderwerpen in de kleuterschool of op de pedagogische doelstelling.

In de volgende regels hebben we toch een paar goede kinderboeken opgesomd die je kunt gebruiken in het kader van het bekijken van prentenboeken in de kleuterschool:

  • Het Rupsje Nooitgenoeg – Eric Carle
  • De Groene Kabouter – Julia Donaldson
  • Frederick – Leo Lionni
  • Flunker vrienden! – Katja Reider
  • De kleine beuk en haar vrienden – Friederun Reichstetter
  • Land onder de dierentuin – Tea Topuria

Meer leestips vindt u op de website van Stiftung Lesen.

6. geschikte prentenboeken kopen

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten