Intercultureel onderwijs wordt gekenmerkt door respect en openheid.
Veel Duitse kinderen gaan samen met buitenlandse kinderen naar de kleuterschool, dus interculturaliteit is aan de orde van de dag.
Bij intercultureel onderwijs speelt de erkenning van andere gezichtspunten een belangrijke rol.
In Duitsland leven we in een heterogene en pluralistische samenleving. De globalisering draagt ertoe bij dat de verwevenheid tussen verschillende culturen steeds groter wordt en dat interculturele competentie vereist is.
Om kinderen zo goed mogelijk vertrouwd te maken met de waarden acceptatie, openheid en respect speelt intercultureel onderwijs een belangrijke rol.
Maar wat gaat er precies schuil achter deze term? Wat zijn de voor- en nadelen van dit concept?
In onze gids doen we verslag van hoe je in de kleuterschool kunt omgaan met culturele diversiteit om het doel van vreedzaam samenleven te bereiken.
[button]Boeken over intercultureel onderwijs online kopen[/button]
Inhoudsopgave
1. de evenwichtsoefening tussen individualiteit en gelijkheid
Intercultureel onderwijs veronderstelt een engagement met verschillende culturen. Het gaat echter niet om het imiteren van onderwijs uit andere landen, maar om het ontwikkelen van raakvlakken.
In wezen wordt intercultureel onderwijs gekenmerkt door twee kernuitspraken:
- Alle mensen zijn gelijk!
- Ieder mens heeft zijn eigen individuele ideeën die gerespecteerd moeten worden!
Gelijkheid betekent in dit verband dat ieder mens als mens moet worden behandeld, ongeacht zijn of haar afkomst, religieuze of culturele opvattingen of seksuele geaardheid.
Met de waarden van de individuele cultuur moet zeker rekening worden gehouden, maar alleen voor zover deze verenigbaar zijn met de in de Duitse grondwet vastgelegde dwingende waarden.
Maar wat is nu precies een cultuur?
Cultuur doordringt in principe alle aspecten van het maatschappelijk leven. Naar buiten toe zijn het vooral de volgende gebieden die cultuur voor anderen zichtbaar maken:
- Festivals en feestdagen
- Religie
- Muziek
- Tradities
- Onderwijs
- Kleding
Tip: Het doel van intercultureel onderwijs aan kinderen is altijd om respect te tonen voor individuele waarden, maar tegelijkertijd andere culturele ideeën aan te spreken om ze te begrijpen en eventuele raakvlakken te vinden en vooroordelen te verminderen.
https://www.youtube.com/watch?v=-B3b_53ui7E
2. levend intercultureel onderwijs in de kleuterschool
Het aantal naturalisaties is weer gestegen:
Wist u dat alleen al in 2017 in Duitsland 112.200 buitenlanders zijn genaturaliseerd? Volgens de cijfers van het Bundesamt für Statistik steeg vooral het aantal Britse immigranten snel.
Op het gebied van kinderopvang is er steeds meer vermenging van Duitse kinderen, kinderen met een migratieachtergrond en ook buitenlanders die met een taalbarrière worstelen. Intercultureel begrip is daarom een must geworden. De mate waarin binnen de kleuterschool rekening wordt gehouden met individuele culturen loopt echter sterk uiteen.
Er is nauwelijks een kleuterschool, basisschool of zelfs middelbare school die volledig afziet van interculturele vormingsmethoden.
In veel gevallen worden festivals of vakanties aangegrepen om een andere cultuur onder de loep te nemen.
In de kleuterschool komt dit bijvoorbeeld tot uiting door:
- een internationale lunch (van de Indiase tot de Marokkaanse en Syrische tot de Engelse of Italiaanse keuken)
- samen bakken met Kerstmis volgens verschillende recepten
- het vieren van verschillende culturele evenementen in Turkije, Griekenland, Polen of Afghanistan
- traditionele spelletjes uit de verschillende culturen te spelen
- kinderliedjes in verschillende talen oefenen
Hoe natuurlijker de afzonderlijke activiteiten worden geïntegreerd in het dagelijkse leven op de kleuterschool, de basisschool of de middelbare school, hoe gemakkelijker het is om begrip te krijgen voor de verschillende perspectieven. Elk kind krijgt de kans om kennis te maken met de cultuur van de eigen familie, maar ook om spelenderwijs andere culturen te leren kennen.
3. gemeenschappelijke ervaringen verbinden
Intercultureel onderwijs kenmerkt zich vooral door er gericht aan te werken dat vooroordelen zich niet kunnen ontwikkelen. De beste manier om dit te bereiken is dat kinderen hun dagelijks leven doorbrengen met kinderen met een andere achtergrond.
In de eerste levensjaren let geen enkel kind erop of de speelpartner een andere huidskleur, kleinere ogen of krullend haar heeft. De chemie tussen de kinderen is veeleer dat samen spelen leuk is.
Bij het knutselen, klimmen en ravotten is de andere cultuur niet belangrijk. Intercultureel onderwijs richt zich daarom op het rekening houden met de verschillende culturen, maar ook op het laten zien dat de verschillende houdingen geen invloed hoeven te hebben op de rest van het leven.
De verscheidenheid aan invloeden wordt gezien als een kans waarvan alle kinderen, ongeacht of zij een Duitse of buitenlandse achtergrond hebben, kunnen profiteren. Als er moeilijkheden zijn in de omgang met de kinderen vanwege verschillende waarden, is het de taak van een opvoeder om de verschillen bij te leggen en licht te werpen op de verschillende culturele achtergronden.
Openheid en respect zijn de belangrijkste waarden die niet alleen op de kleuterschool maar ook thuis in het gezin moeten worden bijgebracht.
4. belangrijke vragen en antwoorden – FAQ’s
Zijn er vergelijkbare opvoedingsstijlen als bij interculturele opvoeding?
Soms wordt intercultureel onderwijs ook wel internationaal onderwijs genoemd omdat verschillende culturen centraal staan. Het model van transcultureel onderwijs onderscheidt zich van multicultureel en intercultureel onderwijs omdat de kern gericht is op vermenging van culturen.
De grondlegger van de theorie, Wolfgang Welsch, ziet een dergelijke vermenging als noodzakelijk, omdat ieder mens zijn eigen innerlijke transculturaliteit heeft.
Wat is het verschil tussen vreemdelingenonderwijs en intercultureel onderwijs?
De laatste jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van de vreemdelingenpedagogie naar de interculturele pedagogie.
In wezen verschillen de twee pedagogische richtingen in die zin dat de vreemdelingenpedagogie de nadruk legt op aanpassing, terwijl de interculturele pedagogie de voorkeur geeft aan de erkenning van het andere.
Begint de opvoeding van jongeren te laat?
Uiteindelijk bestaat de mogelijkheid en de noodzaak om op elke leeftijd een begrip van interculturaliteit te ontwikkelen.
Als kinderen al op de kleuterschool de verschillende facetten van verschillende culturen ervaren, is het voor hen veel gemakkelijker om dit in hun latere leven in praktijk te brengen.
Ook al begint intercultureel onderwijs al op de kleuterschool, het moet daar niet ophouden, maar een belangrijke rol blijven spelen op scholen.
5. boeken over intercultureel onderwijs online kopen
No products found.
No products found.
No products found.