Systemische pedagogie: wat u moet weten over de systemische aanpak

In tegenstelling totveel andere pedagogische concepten houdt de systemische pedagogie rekening met de hele leefwereld van een kind. Maar wat betekent dit in detail? Bestaat er een duidelijke definitie van systemische pedagogie? In onze korte …

Systemische pedagogie: wat u moet weten over de systemische aanpak

Systemische-Pädagogik-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Pedagogische concepten
  8. »
  9. Systemische pedagogie: wat u moet weten over de systemische aanpak
Wat is de definitie van systemisch onderwijs?

Systemische pedagogie is nog niet eenduidig gedefinieerd. Ook in de praktijk zijn verschillende oriëntaties denkbaar.

Wat zit er achter het begrip systemische pedagogie?

De kijk op het kind vindt plaats in een grotere straal, zodat niet alleen het kind zelf, maar ook de sociale structuren in aanmerking worden genomen.

Wat is het speciale kenmerk van de benadering?

Er is een wederzijdse invloed tussen elk individueel kind en een hele groep.

In tegenstelling totveel andere pedagogische concepten houdt de systemische pedagogie rekening met de hele leefwereld van een kind.

Maar wat betekent dit in detail? Bestaat er een duidelijke definitie van systemische pedagogie?

In onze korte gids laten we u kort kennismaken met de methoden van het concept en kijken we naar het perspectief op zowel het kind als de samenleving.

[button]Verder lezen over het onderwerp[/button]

1. systemische pedagogie wordt gekenmerkt door een holistische benadering

Kinder beim Tauziehen
Het totaalbeeld van het kind binnen de samenleving is belangrijk.

In vroegere tijden waren onderwijsconcepten er vaak op gericht om alle kinderen hetzelfde te leren. Aan individualiteit werd weinig of geen belang gehecht.

Veel latere concepten keerden deze houding radicaal de rug toe en richtten zich op individueel onderwijs waarbij het kind centraal stond.
Ouders, leraren en opvoeders hadden dus alleen de taak de kinderen op hun weg te begeleiden.

De systeembenadering daarentegen gaat uit van een totaalbeeld van het kind binnen de samenleving. Dit betekent dat het kind niet alleen individueel wordt beschouwd, maar ook binnen de sociale structuren, zoals het gezin, de vriendenkring, de kleuterschool, de sportclub of de school.

Systemisch denken en handelen omvat altijd een wederzijdse beïnvloeding in de beschouwing. Zo beïnvloedt niet alleen het eigen gezin of de groep in de kleuterschool een kind, maar ook omgekeerd heeft elk individu invloed op de groep.

Let op: Door de wederzijdse beïnvloeding veranderen de bestaande structuren voortdurend, zodat een permanente aanpassing noodzakelijk is.

2. de beginselen van systemische pedagogie

Familie beim Picknick
Gezinsinteractie vormt de basis van de systemische benadering.

Er zijn tal van regels waaruit het systemisch onderwijs bestaat. Kinderen moeten leren hiernaar te handelen om mee te kunnen komen in de maatschappij.
Met name de volgende punten spelen een belangrijke rol:

  • Elk individueel kind is belangrijk.
  • De belangen van de hele groep hebben voorrang op de belangen van een individu.
  • Het gezin vormt de basis waarop de verbondenheid in alle andere groepen is gebouwd. Vertrouwen is daarom de basisvoorwaarde voor het samenleven in het gezin.
  • De aanpak is oplossings- en hulpbrongericht, zodat de aandacht vooral moet uitgaan naar de ontwikkeling van sterke punten.
  • Niet alle mensen binnen de groep hebben dezelfde rechten.

De systemische pedagogie steunt op actieve communicatie om problemen en conflicten in een vroeg stadium te herkennen en door een goede discussie weg te werken.
Om dit te bereiken is bijvoorbeeld de ochtendkring in de kleuterschool een goede plek voor kinderen om hun ervaringen te delen of kritiek te uiten.

Elk kind in de groep moet leren dat het verantwoordelijkheid draagt voor zichzelf en voor anderen.

Aandacht: Op het gebied van interculturele pedagogie wordt het belang van systemische pedagogie bijzonder duidelijk.
Aangezien interculturele pedagogie vooral gericht is op tolerantie en gelijke kansen, is het systeemperspectief elementair. Kinderen moeten automatisch leren hun weg te vinden binnen de groep, die gekenmerkt wordt door duidelijke verschillen.

3. belangrijke vragen en antwoorden – FAQ’s

alle Hände in die Mitte
Pedagogie veronderstelt harmonisch samenzijn.

Kan ik een verdere opleiding in systemische pedagogie volgen?

Informatie over opleiding en bijscholing is te vinden op de website van de Duitse Vereniging voor Systemische Pedagogie.

Staat het welzijn van het kind nog steeds centraal in het pedagogisch concept?

Systemische pedagogie wordt gekenmerkt door harmonieuze saamhorigheid. Elk individueel lid van de samenleving moet zich vrij leren ontwikkelen.
Alleen het sociale kader moet voor elk kind bewust zijn, zodat het zich in een vroeg stadium regels eigen maakt.
In het bijzonder richt het concept zich op het vermijden van conflicten door ze actief uit de weg te ruimen.

Is systemisch onderwijs uniform geregeld?

In theorie zijn er verschillende principes. Maar omdat de praktische uitvoering sterk afhankelijk is van externe factoren, kan de uitdrukking van systemische pedagogie sterk variëren.

4 Verdere literatuur over het onderwerp

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten