Gymnastiek in het kinderdagverblijf is uiterst belangrijk om kinderen de kans te geven hun fysieke mogelijkheden te ontdekken en uit te breiden.
Integreer de ideeën van de kinderen om de gymnastiekles interessanter te maken en laat oudere kinderen meebeslissen over de keuze van de oefeningen.
Er zijn veel mogelijkheden. Banden, sjaals en ballen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor gymnastiekoefeningen.
Beweging is een van de belangrijkste onderdelen van de kleuterschool. Helaas wordt er vaak weinig beweging aangeboden, zodat het lichaamsbewustzijn van veel kinderen te wensen overlaat. Om ervoor te zorgen dat dit niet zo blijft, is gymnastiek op de kleuterschool een uitstekende manier om kinderen het plezier van bewegen bij te brengen en tegelijkertijd te ontdekken waar er misschien nog een of twee tekortkomingen zijn.
In ons artikel laten we je kennismaken met verschillende bewegingsspelletjes en geven we je een paar ideeën voor het uitvoeren van enkele oefeningen in de kleuterschool.
[button]Praktische ideeën voor gymnastieklessen in het kinderdagverblijf[/button]
Inhoudsopgave
1. gymnastiek in de kleuterschool – bevordering van motorische vaardigheden in een vroeg stadium
Terwijl kinderen van 2 of 3 jaar nog bezig zijn zich langzaam maar zeker te verplaatsen en geleidelijk hun lichaamsbewustzijn te verbeteren, beginnen kinderen van 3 tot 6 jaar in de kleuterschool al hun eigen ideeën in het rollenspel te verwerken.
Maak gebruik van deze creativiteit om van de gymnastiekles een belevenis te maken. Sport en rollenspel kunnen prachtig worden gecombineerd.
Wilde leeuwen brullen niet alleen, maar kruipen ook over de gymzaalvloer. Antilopen springen weg en proberen aan de wilde leeuwen te ontsnappen. Je kunt dergelijke jachtscènes met veel verschillende dieren gebruiken om de concentratie en de coördinatie van de kleintjes uit te dagen en aan te moedigen.
Hoe veelzijdig bewegingsspelletjes kunnen zijn in de kleuterklas zie je in deze YouTube-video:
2. kinderen hebben beweging nodig
Kinderen vinden het vaak nog relatief moeilijk om langdurig stil te zijn en te luisteren. Sporten in het kinderdagverblijf biedt daarom de perfecte gelegenheid om in te spelen op die natuurlijke bewegingsdrang en om kinderen met gerichte oefeningen te helpen hun grove en fijne motoriek te verbeteren. Zorg altijd voor voldoende bewegingsvrijheid.
De meeste kinderen laten zich heel gemakkelijk inspireren tot nieuwe spelletjes, dus kun je gymnastiek in de kleuterschool gebruiken om niet alleen de motoriek te trainen.
Onderweg verbeteren bewegingsspelletjes in de kleuterschool ook de volgende gebieden:
- Concentratie (bij het uitleggen en uitvoeren van de individuele oefeningen)
- Teamgeest (door samen te werken in groepen)
- Behulpzaamheid (wanneer oudere kinderen jongere kinderen helpen)
- Coördinatie (gymnastiek vereist een goede oriëntatie in de ruimte)
- Creativiteit (als u de kinderen aanmoedigt hun eigen spelideeën in te brengen)
Tip: Natuurlijk moet plezier de belangrijkste focus zijn van gymnastiek in de kleuterschool, ook al zijn de ontwikkeling van spieren, de verbetering van conditie en de training van motorische vaardigheden belangrijke gebieden in de ontwikkeling van kinderen.
3. spelideeën voor gymnastiek in de kleuterschool
Kinderen lijden aan een gebrek aan beweging:
Volgens een artikel in de Ärztezeitung beweegt slechts 57% van alle ouders samen met hun 4- tot 6-jarige kinderen. Dat maakt voldoende beweging in de kleuterschool des te belangrijker.
Ook al is gymnastiek een beetje verouderd, het biedt nog steeds een uitstekende gelegenheid om verschillende sportieve vaardigheden te verbeteren.
Maak een kleine bewegingsbouwplaats met verschillende planken, ladders en matten om kinderen de kans te geven zichzelf uit te proberen en uit te dagen.
Kinderen kunnen ook helpen bij avontuurlijke gymnastiek en zelf hindernissen bedenken. Blijf dus altijd openstaan voor verandering en geef de kinderen steeds nieuwe uitdagingen om hun vaardigheden te trainen.
In de volgende rubrieken vindt u verschillende spelideeën om de gymnastieklessen te vullen.
3.1 Gymnastiekoefeningen met ballen
- Ballengooien:
Vorm twee teams voor het teamspel. Baken het speelgebied af met 4 grote banken. Gooi nu talrijke ballen in het afgebakende speelgebied. De taak van het eerste team is om de ballen uit het speelgebied te gooien, terwijl de andere groep probeert zoveel mogelijk ballen terug te gooien.
De winnaar is het team dat aan het einde van de tijd minder ballen in de eigen zone heeft. - Estafette met een verschil:
Vorm opnieuw twee teams. Alle kinderen in het team stellen zich achter elkaar op. De eerste speler rent vanaf de startlijn, pakt een bal in een vak, rent terug, stelt zich achteraan op en speelt de bal door zijn benen naar de speler voor hem. Als de bal weer vooraan is aangekomen, is de volgende speler aan de beurt. De snelste groep wint het loopbalspel. - Verzamelen van ballen:
Gooi aan het einde van de gymnastiekles alle ballen in de zaal. Het doel is om zo snel mogelijk alle ballen te verzamelen. Maak hier een gemeenschappelijke taak van om het opruimen te versnellen. Neem telkens de tijd om de kinderen te laten zien dat ze zich kunnen verbeteren.
3.2 Gymnastiek met hoepels
Banden zijn uitstekende obstakels op een kleine hindernisbaan. De kinderen kunnen er zowel doorheen kruipenals overheen springen om verschillende vaardigheden te trainen.
U kunt ook de volgende oefeningen proberen:
- Rol een hoepel:
Alle kinderen krijgen een eigen hoepel. Het doel is om de hoepel zo ver mogelijk van de startlijn te rollen. Voor oudere kinderen kun je ook doelen opstellen die geraakt moeten worden om het spel te winnen.Een interessant alternatief is om de hoepel voorbij een bepaald punt te laten rollen om de terugdraaiing te gebruiken zodat de hoepel terugrolt over de startlijn. De eerste pogingen zijn bij jonge kinderen echter meestal een hele uitdaging. - Hoepelwerpen:
Het gooien is voor veel kinderen in het begin een grote moeilijkheid en moet daarom specifiek worden aangemoedigd. Hang een of meer ringen op en laat de kinderen proberen er een bal doorheen te gooien. U kunt werken met verschillende afstanden en met grote en kleine ringen om punten toe te kennen. Het spel kan ook goed buiten worden gespeeld.
3.3 Werken met sjaals
Sjaals zijn zeer geschikt om muziek in de gymnastieklessen te verwerken. Zo leren de kinderen te bewegen op het ritme van de muziek of de maat te volgen en hun beweging aan te passen.
Natuurlijk zijn er ook spelletjes met sjaals:
- Sjaals dragen:
Het spel klinkt eenvoudig, maar vereist nogal wat vaardigheid. Elk kind krijgt de taak om een doek van een startpunt naar een eindpunt te dragen. Hiervoor worden echter niet de handen gebruikt, maar afwisselend alleen de linkervoet, de rechterelleboog of ook beide voeten tegelijk. - Varen:
Elk kind zit op een doek en probeert zich voort te bewegen zonder zijn armen of benen te gebruiken. Kleinere kinderen kunnen hun armen en benen gebruiken om het spel te versnellen. - Sjaal gooien:
Alle kinderen gooien hun sjaals in de lucht. Het doel is om tegelijk met hun eigen doek op de grond te komen. Zo stimuleer je de aandacht en train je de reacties van de kinderen.
4. praktische ideeën voor gymnastieklessen in het kinderdagverblijf
No products found.
No products found.
No products found.