Fröbel-pedagogiek: Alles over het pedagogisch concept

DeFröbel-pedagogie wordt al vele jaren gebruikt in talrijke kleuterscholen in en buiten Duitsland. Maar wat is eigenlijk de Fröbel-pedagogie? Wat zijn de doelen achter Fröbels opvoeding? En waarom is er kritiek op Froebels mensbeeld? In …

Fröbel-pedagogiek: Alles over het pedagogisch concept

Fröbelpädagogik-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Pedagogische concepten
  8. »
  9. Fröbel-pedagogiek: Alles over het pedagogisch concept
Wat zijn de kenmerken van Froebel’s pedagogie?

Elk kind moet leren zelfstandig te handelen. Daarom staat vrij spel op de voorgrond van Froebels pedagogie.

Welke andere concepten worden in de praktijk gebruikt?

Enerzijds moeten opvoeders een zo vrij mogelijk kader scheppen. Anderzijds moet het aangeboden speelgoed de kinderen steeds stimuleren tot creativiteit en zelfstandigheid.

Wat zijn de voor- en nadelen?

Natuurlijk zijn er niet alleen voorstanders van deze aanpak. Wij hebben hier alle voor- en nadelen voor u samengevat.

DeFröbel-pedagogie wordt al vele jaren gebruikt in talrijke kleuterscholen in en buiten Duitsland.

Maar wat is eigenlijk de Fröbel-pedagogie? Wat zijn de doelen achter Fröbels opvoeding? En waarom is er kritiek op Froebels mensbeeld?

In onze korte gids informeren wij u over de voor- en nadelen van de Fröbel-kleuterschool. U komt te weten voor wie dit type onderwijs geschikt is en welke kinderdagverblijven en crèches bij u in de buurt dit concept volgen.
[button]Boeken over de pedagogie van Froebel online kopen[/button]

1. “Vrij spel” is het centrale uitgangspunt van Froebels pedagogie.

Typische Rollen in einer Kindergartengruppe
Vrij spel laat kinderen hun mogelijkheden ontdekken.

De eerste kleuterschool opgericht door Friedrich Froebel herdefinieerde de rol van de opvoeder volledig. In 1840 ontwikkelde het eerste moderne kinderdagverblijf een model dat vandaag de dag nog steeds wordt toegepast.
Naast pure zorg geloofde Fröbel dat opvoeding en onderwijs een belangrijke rol speelden.

Volgens Froebel is het beeld van het kind positief en nieuwsgierig. Kinderen komen actief in contact met hun omgeving en willen die begrijpen. Dit is precies waar de rol van de opvoeder in het kinderdagverblijf om de kinderen te ondersteunen op hun weg naar zelfstandigheid.
De kinderen mogen in geen geval aan hun lot worden overgelaten, maar moeten leren zich actief te ontwikkelen.

Het concept van de Reggio-pedagogie

Dit type pedagogie is nauw verbonden met Fröbels beeld van het kind. Daarom wordt deze benadering, die teruggaat op de Italiaanse stad Reggio Emilia, in enkele van Fröbels instellingen toegepast.

Het vrije spel in het kinderdagverblijf dient dus specifiek voor het vinden van interesses, die elk individueel kind zelf moet doorlopen. Het holistische karakter van de pedagogie is hier cruciaal. Om hieraan recht te doen is een stimulerende omgeving nodig, zodat de kinderen hun aangeboren capaciteiten leren gebruiken en zichzelf daarbij realiseren.

Actief spel is een groot onderdeel van de opvoeding, waarbij kinderen de vrijheid krijgen om andere kinderen en hun omgeving te leren kennen en begrijpen.

[kita_suche]U bent op zoek naar een Fröbel kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij u in de buurt![/kita_suche]

2. speelgoed dat verder onderwijs stimuleert

Fröbel-Spielzeug
Speciale spelmaterialen bevorderen de cognitieve vaardigheden.

Aangezien Froebel onderwijs en opvoeding als een eenheid ziet, dient het door de opvoeder gekozen speelgoed ook precies dit doel.
Kinderen krijgen daarom in de loop van de verschillende ontwikkelingsfasen in de crèche of kleuterschool steeds nieuw basisspeelgoed dat de cognitieve vaardigheden moet stimuleren.

Volgens de speltheorie van Fröbel volgen de individuele spelcadeaus een systeem dat steeds prikkels geeft om zich met het speelgoed bezig te houden en nieuwe dingen uit te proberen.
In detail baseert Fröbel zich op de volgende speelgeschenken:

  • ballen (van wol of een ander zacht materiaal)
  • kubussen en cilinders (van hout)
  • verschillende bouwstenen in steeds kleinere vormen van hout, bijvoorbeeld om een toren te bouwen
  • andere geometrische vormen (trapeziums, vierkanten, parallellogrammen, enz.)
  • ringen en stokjes
  • gekleurde stippen, bijvoorbeeld om bloemmotieven te maken

[kita_suche]Ben je op zoek naar een Froebel kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij u in de buurt![/kita_suche]

3. belangrijke vragen en antwoorden – FAQ’s

Pädagogik
De individualiteit van de kinderen staat altijd op de voorgrond.
Hoeveel instellingen zijn er in Duitsland die de Fröbel-pedagogie volgen?

De Froebel Groep, die gespecialiseerd is in de Froebel-pedagogiek, exploiteert binnen Duitsland tot nu toe meer dan 150 verschillende instellingen in tien verschillende deelstaten.
Op de website kunt u door het invoeren van uw postcode nagaan of de kleuterschoolpedagogie van Fröbel ook bij u in de buurt wordt toegepast.

Welke pedagogische richtingen zijn gebaseerd op de pedagogie van Fröbel?

De pedagogische benadering stelt per definitie vrijheid en persoonlijke verantwoordelijkheid op de voorgrond, waardoor de taken van de opvoeders in de kleuterschool veranderen. Deze grondgedachte is ook terug te vinden in de pedagogie van Freinet, in de oriëntatie van Steiner en in de hoofdlijnen van Maria Montessori.

Is er naast de kleuterschool ook een Fröbelschool?

Het begrip Fröbel-onderwijs heeft vooral betrekking op het gebied van kinderdagverblijven, dus er zijn relatief weinig scholen die zich rechtstreeks met dit begrip bezighouden.

Wat zijn de voor- en nadelen van de pedagogie van Froebel?
  • Leren met alle zintuigen
  • Individualiteit staat op de voorgrond
  • veel tijd om te spelen
  • weinig begeleiding is niet voor alle kinderen ideaal
  • soms te weinig personeel om vrij spel op een zinvolle manier te organiseren
  • vergt veel inzet en uitstekende observatievaardigheden van de individuele opvoeders

4. boeken over de Fröbel-pedagogiek online kopen

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten