Inclusie in de kleuterschool: Wat dit betekent voor de kinderopvang

Inclusie begint al op de kleuterschool. Maar waar gaat het om? Wat zijn de doelen van inclusie? In onze korte gids lees je welke speciale vereisten nodig zijn om inclusie in de kleuterschool te laten …

Inclusie in de kleuterschool: Wat dit betekent voor de kinderopvang

Inklusion-Kindergarten-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Pedagogische concepten
  8. »
  9. Inclusie in de kleuterschool: Wat dit betekent voor de kinderopvang
Wat betekent inclusie?

Een korte definitie van de inclusiepedagogiek vooraf: Elk kind heeft een talent dat gekoesterd moet worden. De inclusiepedagogiek wil dit principe mogelijk maken.

Wat zijn de problemen van inclusie?

Theorie en praktijk verschillen soms sterk van elkaar.

Hoe moeten alledaagse belemmeringen worden voorkomen?

Inclusieassistenten helpen het dagelijks leven zo drempelvrij mogelijk te maken.

Inclusie begint al op de kleuterschool. Maar waar gaat het om? Wat zijn de doelen van inclusie?

In onze korte gids lees je welke speciale vereisten nodig zijn om inclusie in de kleuterschool te laten werken. Daarnaast bespreken we de voor- en nadelen van het concept.
[button]Koop boeken over inclusie in de kleuterschool online [/button]

1. gelijke kansen voor alle kinderen

lernen Inklusion
Inclusieve voorzieningen moeten drempelvrij zijn.

Elk kind heeft individuele sterke en zwakke punten. Dit geldt vooral in een inclusieklas, omdat kinderen met een handicap samen met niet-gehandicapte kinderen leren.
Om inclusie met succes te bekronen, moeten kinderen al op de kleuterschool wennen aan samen spelen en leren.

Omeen kleuterschool of school voor inclusie te openen, moeten deze faciliteiten barrièrevrij zijn uitgerust. In tegenstelling tot een speciaal kinderdagverblijf voor gehandicapte kinderen, richten kleuterscholen voor inclusie zich op de opvoeding van gemengde groepen.

Dit biedt veel voordelen voor iedereen, omdat ze van elkaar kunnen leren. Hoe eerder integratie in de samenleving begint, hoe eerder barrières die alleen in de geest bestaan, kunnen worden geslecht.

2. insluitingshulp als link

Het aantal gehandicapten neemt toe:

Volgens het Bundesamt für Statistik is het aantal gehandicapten in Duitsland nu gestegen tot iets meer dan 10 miljoen, wat betekent dat één op de acht Duitsers ermee te maken heeft.

Reguliere instellingen vertrouwen op extra inclusiemedewerkers die aan een kind worden toegewezen om de inclusie te bevorderen. Hierdoor kunnen kinderen met een handicap deelnemen aan lessen in een “normale” omgeving.

In veel gevallen zijn er geen fundamentele ontwikkelingsproblemen die alle gebieden betreffen. Individuele kinderen hebben alleen hulp nodig, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan of om te leren leven met een autistische stoornis.

Aangezien opvoeders slechts in beperkte mate voor elk individueel kind kunnen zorgen, ondersteunen inclusieassistenten het pedagogische werk in de kleuterschool.

Als het mogelijk is dat het kind na het bezoek aan de kleuterschool naar een gewone school gaat in plaats van naar een speciale school, is er al een grote bijdrage aan de integratie geleverd.
Met name op basisscholen wordt nog steeds een beroep gedaan op schoolassistenten, die zich speciaal inzetten voor een individueel kind.

Deze inspanning loont in die zin dat veel kinderen een reguliere school kunnen bezoeken.

3 Realiteit en concept zijn deels verschillend

Was ist Integration im Kindergarten
Inclusie kan in de praktijk een probleem worden door externe factoren.

Een definitie van inclusie is eenvoudig: in een notendop gaat het om de acceptatie van ieder mens, ongeacht zijn of haar zwakke of sterke punten.
De definitie van inclusie helpt echter niet veel in de praktijk, omdat mensen met een beperking soms duidelijke tekorten vertonen op bepaalde gebieden. Dit betekent dat gezamenlijk onderwijs zijn grenzen bereikt.

Het concept is zeker niet slecht of twijfelachtig. Bij de praktische uitvoering ontbreekt het echter vaak aan voldoende personeel. Zo is het moeilijk om in een kinderdagverblijf aan de behoeften van alle kinderen te voldoen.

Grotere ruimten, aangepast materiaal en opgeleid personeel zijn nodig om inclusie in de praktijk te brengen.
Bovendien worden de grenzen van inclusie bereikt op het punt waar het ontwikkelingsniveau van individuele kinderen te veel verschilt.

Het is geen probleem als bijzonder slimme kinderen iets leren aan minder begaafde kinderen. Het geheel wordt echter een probleem als de verschillen in aanleg zo groot worden dat de pogingen om ze te verklaren gedoemd zijn te mislukken.
Het zou de taak van opgeleide opvoeders en integratieassistenten in kleuterscholen moeten zijn om juist dit verschil te herkennen en zo nodig in te grijpen.

4 Het kleine maar subtiele verschil tussen inclusie en integratie

Besonderheiten Inklusion
Bij integratie worden alleen de verschillen benadrukt.

Inclusie versus integratie – de twee termen kunnen nauwelijks meer van elkaar verschillen. De term integratie benadrukt de bestaande verschillen tussen individuen, die daarom actief in de samenleving moeten worden geïntegreerd.

Deopvatting in het kader van integratie is daarentegenniet gericht op de verschillen, maar plaatst de pluraliteit van de samenleving op de voorgrond. De individuele persoon hoeft zich dus niet aan te passen. In plaats daarvan moet het systeem veranderen. Het moet zo worden opgezet dat iedereen ondanks zijn individuele sterke en zwakke punten aan het maatschappelijk leven kan deelnemen.

Ondanks deze fundamentele verschillen worden de twee termen vaak synoniem gebruikt. In veel gevallen is er alleen een taalkundig verschil. Dit betekent dat er in de praktische uitvoering nauwelijks onderscheid wordt gemaakt tussen inclusie en integratie. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen met elkaar omgaan, ongeacht of iemand een handicap heeft of niet.

5. boeken over inclusie in de kleuterschool online kopen

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten