Een integratieve kleuterschool is een voorziening waar zowel kinderen met als zonder handicap samen worden opgevangen.
Een integratieve kleuterschool is vergelijkbaar met het concept van Montessori-kleuterscholen. In beide voorzieningen ligt de nadruk op individuele ondersteuning en het aanmoedigen van zelfwerkzaamheid.
Inschrijving in een integratieve instelling brengt vele voordelen met zich mee. De kinderen leren al heel vroeg verschillen te accepteren en te waarderen.
Tolerantie, aanvaarding en hulpvaardigheid zijn waarden die in de huidige maatschappij een zeer hoge waarde hebben. Een integratieve kleuterschool volgt het principe van inclusie. Dit betekent dat ieder kind wordt geaccepteerd zoals hij of zij is.
Maar hoe werkt dit model? Welke voordelen biedt het voor zowel gehandicapte als niet-gehandicapte kinderen? En welke verschillen zijn er in de zorg?
In onze gids leggen we uit wat een inclusieve kleuterschool is en met welk pedagogisch concept deze overeenkomt. We laten de voordelen zien en leggen uit welke speciale ondersteunende maatregelen worden toegepast.
[button]Meer lezen over het onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
1. een inclusieve kleuterschool bevordert de aanvaarding van verschillen
Een integratieve kleuterschool, ook wel I-kinderdagverblijf genoemd, is een van de vele mogelijke kleuterschoolmodellen. In dit type voorziening worden zowel kinderen met als zonder handicap opgevangen. Het type en de omvang van de handicap spelen geen rol. Elk kind wordt individueel verzorgd en leert ook andere kinderen kennen zonder vooroordelen.
Mensen met een handicap worden in onze samenleving vaak gemarginaliseerd. Ze worden in aparte instellingen opgevangen en hebben daardoor weinig contact met andere mensen. Daarom is de integratieve kleuterschool opgericht. Daar kunnen alle kinderen van elkaar leren zonder te worden uitgesloten vanwege hun handicap.
Opkomst van de integratieve kleuterscholen
Pas in de jaren tachtig bestonden de eerste voorzieningen waar zowel gehandicapte als niet-gehandicapte kinderen samen werden opgevangen. Sinds 2009 bestaan er uniforme normen op het gebied van inclusie.
Ook hier worden consideratie en tolerantie sterk bevorderd. In de voorziening leren de kinderen dat mensen met een handicap niet beter of slechter zijn. Ze horen bij de maatschappij, net als mensen zonder handicap. Elk kind kan zich vrij ontwikkelen en in zijn eigen tempo leren.
Samengevat worden de volgende waarden benadrukt in een inclusieve kleuterschool:
- Tolerantie
- Respect en waardering
- Aandacht
- Waardering
[kita_suche]U bent op zoek naar een integratieve kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij jou in de buurt![/kita_suche]
2. Integratieve kleuterschool = Montessori kleuterschool?
Het Montessori-onderwijs is genoemd naar de Italiaanse arts en hervormingspedagoge Maria Montessori. Door haar werk met gehandicapte kinderen en kinderen met gedragsproblemen zag zij in dat deze kinderen onvoldoende ondersteuning kregen. Hieruit ontwikkelde zij het concept van zelfstandig, individueel leren.
HetMontessori-concept wordt in veel integratieve instellingen gebruikt. En met reden. In beide modellen speelt de individuele ontwikkeling van het kind een bijzondere rol. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel Montessori-kleuterscholen ook integratieve instellingen zijn.
De concepten lijken zo op elkaar dat ze vaak samen worden gebruikt. Zowel de zelfstandigheid als het zelfvertrouwen van het kind moeten worden bevorderd. Dit uitgangspunt is vooral belangrijk in een kleuterschool met gehandicapte kinderen. Elk kind wordt geaccepteerd met zijn sterke en zwakke punten zoals het is.
De kinderen moeten een gevoel van saamhorigheid ontwikkelen en leren dat iedereen anders is. Dit verschil mag echter niet leiden tot uitsluiting of isolement.
3. ondersteunende maatregelen en kinderopvangratio’s in kleuterscholen met integratie
Om het concept van integratieve kleuterscholen uit te voeren, zijn speciaal opgeleide opvoeders nodig. Dit is vooral belangrijk om gehandicapte kinderen individueel te ondersteunen, maar tegelijkertijd niet-gehandicapte kinderen niet af te remmen.
De opvoeders hebben tot taak de relaties van de kinderen met elkaar te versterken. Anderzijds moeten zij ook de individuele kinderen gericht ondersteunen. Om aan deze eisen te kunnen voldoen, werken zij vaak samen met de curatieve onderwijsdienst. Ook medische specialisten zoals logopedisten, fysiotherapeuten of ergotherapeuten worden regelmatig geraadpleegd.
Om de integratieve ondersteuning in de kleuterschool te kunnen garanderen, zijn de groepen meestal veel kleiner dan in veel andere instellingen. De zorgratio bedraagt normaal gesproken 1:5. Dit zou betekenen dat één verzorger voor vijf kinderen zorgt. Helaas is de realiteit meestal anders.
Zoals in normale kinderdagverblijven staan taalontwikkeling, training van de fijne motoriek en kleuterwerk dagelijks op de agenda in een inclusieve kleuterschool. Ook het ouderwerk staat centraal. Zo kunnen ouders en opvoeders informatie uitwisselen over het gedrag van het kind.
Een normale dagelijkse routine ziet er ongeveer zo uit:
- “Breng fase
- Ochtendcirkel
- Vrij spel en gerichte aanmoediging
- Eerste “ophaalfase
- Middagbegeleiding (lunch/rustfase)
- Vrij spel en geleide projecten
Het is heel belangrijk voor de kinderen dat deze vaste structuur met alle rituelen stevig wordt nageleefd, omdat dit veiligheid en geborgenheid uitstraalt.
Er zijn aanvullende voorzieningen die meestal integrerend zijn. Deze omvatten:
- Een Lebenshilfe kleuterschool
- Een Caritas-kleuterschool
- Een kleuterschool voor curatief onderwijs
[kita_suche]Bent u op zoek naar een integratieve kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij u in de buurt![/kita_suche]
4. voor- en nadelen van deze speciale voorzieningen
Een integratieve kleuterschool accepteert alle soorten handicaps, dus er worden hier geen grenzen getrokken tussen lichte en zware handicaps. Natuurlijk zijn de groepen zo ingedeeld dat ze ongeveer in evenwicht zijn.
Om een plaats te krijgen voor een kind met een handicap, moeten ouders hun kind eerst laten onderzoeken om vast te stellen in hoeverre er sprake is van een handicap. Vervolgens kunnen zij een aanvraag voor integratiehulp indienen. Voor het vinden van een geschikte voorziening kunnen ouders ook de hulp inroepen van het Bureau Jeugdzorg.
Ongeveer een derde van de kinderen die naar een inclusieve kleuterschool gaan, heeft een handicap. Ouders van niet-gehandicapte kinderen zijn vaak sceptisch of dit model wel geschikt is voor hun kind. Zij vrezen soms dat hun kind niet genoeg steun en uitdaging zal krijgen. Deze bezorgdheid is echter in de meeste gevallen ongegrond.
Om u een beter beeld te geven van de voordelen van een inclusieve kleuterschool, hebben we hieronder een lijst voor u samengesteld, waarin u de belangrijkste voor- en nadelen van dit kleuterschoolmodel vindt.
- Kinderen leren waarden als tolerantie, acceptatie en consideratie
- kinderen met een handicap worden geïntegreerd in de groep en krijgen gerichte ondersteuning
- de personeelsbezetting is veel ruimer
- alle kinderen krijgen individuele ondersteuning
- de angst voor contact wordt verminderd
- intensieve samenwerking met ouders en medisch personeel
- de kleuterschoolgroepen zijn kleiner
- deelname aan de kleuterschool
- de zorgkosten zijn aanzienlijk hoger
- er zijn relatief weinig echte integratieplaatsen en navenant lange wachttijden
- de ruimtelijke omstandigheden in veel voorzieningen zijn onvoldoende
- er is vaak een tekort aan personeel ondanks goede kinderopvangratio’s
5 Meer informatie over dit onderwerp
No products found.
No products found.
No products found.