Integratiehelper in de kleuterschool: Waar een I-helper nuttig voor is

Inveel kleuterscholen in Duitsland is integratie een integraal onderdeel van het programma. Op veel plaatsen is de kinderopvang echter uitbreidbaar, zodat het voor de reguliere opvoeders niet mogelijk is om kinderen die speciale zorg nodig …

Integratiehelper in de kleuterschool: Waar een I-helper nuttig voor is

Integrationshelfer-Kindergarten-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Pedagogische concepten
  8. »
  9. Integratiehelper in de kleuterschool: Waar een I-helper nuttig voor is
Wat is de taak van een integratieassistent?

Een integratieassistent in de kleuterschool werkt specifiek met een kind.

Wat zijn de structurele problemen?

Tot dusver ontbreekt een uniforme opleiding voor integratiemedewerkers in zowel de kleuterschool als de school.

Wanneer krijgt een kleuterschool een integratiemedewerker ter ondersteuning?

Zodra een gehandicapt kind naar een regulier kinderdagverblijf gaat, kan een aanvraag worden ingediend. Op deze en andere vragen gaan wij hier in detail in.

Inveel kleuterscholen in Duitsland is integratie een integraal onderdeel van het programma. Op veel plaatsen is de kinderopvang echter uitbreidbaar, zodat het voor de reguliere opvoeders niet mogelijk is om kinderen die speciale zorg nodig hebben extra op te vangen.

Dit is waar integratieassistenten inde kleuterschool om de hoek komen kijken. Maar wat zijn de eigenlijke taken van een integratieassistent? En is dit zinvol voor kinderen?

In ons artikel lees je in hoeverre een integratieassistent kan helpen in de kleuterschool en welke eisen deze functie stelt.

[button]Nadere literatuur over integratie in de kleuterschool[/button]

1. de taak van een integratieassistent in de kleuterschool

Entwicklungsbericht
Integratieassistenten zorgen speciaal voor één kind.

In tegenstelling tot de taak van de opvoeder, die voor meerdere kinderen tegelijk moet zorgen, houden integratieassistenten zich slechts met één kind bezig.
Het doel van integratie is niet om gehandicapte kinderen uit te sluiten, maar om ze actief op te nemen in het dagelijkse leven op de kleuterschool.

Omdat dit niet in alle gevallen zo gemakkelijk is, wordt een integratieassistent ingezet. Elk kind dat vanwege een lichamelijke of geestelijke handicap speciale ondersteuning nodig heeft, moet ondanks deze achterstand zoveel mogelijk normale lessen of zorg krijgen.

Met wat meer aandacht is het mogelijk dat het integratiekind niet alleen zelf beter meekomt, maar ook geaccepteerd wordt in de groep en deze verrijkt met zijn aanwezigheid.

Een integratiebegeleider op de peuterspeelzaal moet altijd paraat zijn als er ingegrepen moet worden. Afhankelijk van het soort handicap kunnen dit zeer uiteenlopende situaties zijn waaraan de integratieassistenten zich moeten aanpassen.
Het is echter belangrijk dat de reguliere plannen in de kleuterschool niet worden verstoord.

Naast het directe werk met het kind wordt het werk als integratieassistent vooral gekenmerkt door samenwerking met zowel de ouders als de opvoeders. Dit uit zich in regelmatige teamvergaderingen, intensieve voorbesprekingen met de ouders en het opstellen van ontwikkelingsrapporten.

https://www.youtube.com/watch?v=vSsUb_nbcY0

2. niet ieder kind kan naar een inclusieve instelling

leben
Bij ernstige verstandelijke beperkingen is een integratieve begeleider vaak niet voldoende.

Het begeleiden van een integratiegroep in de kleuterschool vergt een niet te onderschatten inspanning. Ook al willen veel ouders van gehandicapte kinderen graag reguliere opvang in een kleuterschool, toch zijn er grenzen aan de integratie.

Als een handicap zeer ernstig is, heeft het voor het kind, de groep of de opvoeder geen zin om naar een integratieve voorziening te gaan. Vooral in het geval van ernstige verstandelijke beperkingen is het leerproces fundamenteel anders, zodat een integrerende begeleider niet zou volstaan om gerichte taken tegen te gaan.

Afgezien daarvan zijn er echter geen algemene beperkingen met betrekking tot het soort handicap. Daarom vind je in een integratieve kleuterschool bijvoorbeeld

  • autistische kinderen,
  • kinderen die lijden aan het syndroom van Asperger,
  • kinderen die worstelen met ADHD,
  • evenals kinderen met kleine lichamelijke zwakheden.

Opmerking: Veel vluchtelingen krijgen aanvankelijk ook een integratieassistent toegewezen, omdat de taalbarrière een groot obstakel vormt. In deze gevallen is één integratiebegeleider echter vaak verantwoordelijk voor meerdere kinderen.

3. opleiding tot integratieassistent in de kleuterschool

Kontakt
Integratieassistenten worden beduidend minder betaald dan opvoeders.

Tot nu toe is het beroep van integratie- of inclusieassistent geen erkende functieomschrijving. Deze grief leidt ertoe dat veel integratieassistenten een beroepsopleiding op een vergelijkbaar gebied hebben, maar dat er geen duidelijke richtlijnen worden gegeven.
Het is dus niet mogelijk een specifieke vervolgopleiding tot integratieassistent te volgen. In plaats daarvan huren de lokale kinderdagverblijven integratieassistenten in als pedagogisch medewerkers.
Dit betekent dat de integratieassistenten enkel pedagogische taken mogen uitvoeren in aanwezigheid van een opgeleide opvoeder. Deze omstandigheid is in de praktijk niet altijd gemakkelijk en wordt niet in elke voorziening toegepast.

Bijgevolg is het salaris van een integratieassistent aanzienlijk lager dan dat van een opvoeder. Maar omdat er niet altijd vacatures zijn voor opvoeders en veel mensen op zoek zijn naar een baan in de kinderopvang, solliciteren veel mensen naar een baan als inburgeringsassistent.

  • werknemers in de kinderopvang,
  • verpleegkundigen,
  • evenals curatieve onderwijsverpleegkundigen

voor een baan als integratiemedewerker. Als je vertrouwen hebt in het werken met bijvoorbeeld lichamelijk gehandicapte of autistische kinderen, kun je ook zonder pedagogische achtergrond solliciteren naar een baan als integratiemedewerker.
Het belangrijkste is dat het werken met kinderen belangrijk voor je is, dat je een goed inlevingsvermogen hebt en geen angst voor contact met gehandicapte kinderen.

4. belangrijke vragen en antwoorden – FAQ’s

Wanneer krijgen kinderdagverblijven ondersteuning van een integratieassistent?

Als een kind met een handicap naar een reguliere crèche gaat, kunt u bij het betreffende bureau voor maatschappelijk welzijn een vacature voor een integratiehulp aanvragen.

Zodra de aanvraag is beoordeeld en goedgekeurd, kunt u beginnen. Houd er rekening mee dat u de aanvraag zo vroeg mogelijk moet indienen om goed voorbereid te zijn op het moment dat een kind met een handicap naar de kleuterschool gaat.

Is een integratieassistent alleen verantwoordelijk voor de kleuterschool?

Het terrein van de integratie strekt zich niet alleen uit tot de kleuterschool. Veel integratieassistenten of schoolbegeleiders, zoals ze soms worden genoemd, werken ook met kinderen op scholen.
Hier is inclusie niet alleen gericht op de tijd die de kinderen op de basisschool doorbrengen, maar gaat soms verder dan dat.
De taken veranderen echter vaak met de leeftijd. Zo werken sommige inclusieassistenten meestal met jongere kinderen, terwijl andere gespecialiseerd zijn in het begeleiden van jongeren.

Waar vind ik informatie van de afzonderlijke deelstaten?

De verantwoordelijkheid ligt bij de lokale overheden, zodat er soms verschillen zijn met betrekking tot de tewerkstelling van integratieassistenten in de kleuterschool of op school. Verdere informatie met talrijke links en oriëntatiehulpmiddelen van de afzonderlijke deelstaten vindt u hier.

5 Verdere literatuur over integratie in het kinderdagverblijf

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten