Sterke sociale vaardigheden helpen kinderen en volwassenen beter om te gaan met negatieve emoties.
Hoe beter de sociale vaardigheden ontwikkeld zijn, hoe gemakkelijker het voor kinderen is om met leeftijdsgenoten en opvoeders om te gaan.
Je kunt sociale vaardigheden direct bevorderen met verschillende spelletjes.
Sociale vaardigheden zijn delaatste decennia steeds belangrijker geworden en zijn in de meeste banen van onschatbaar belang.
Er zijn verschillende methoden om sociale vaardigheden bij kinderen te bevorderen. In onze gids leggen we uit welke gebieden onder de zogenaamde soft skills vallen, waarom deze vaardigheden zo belangrijk zijn geworden en welke oefeningen geschikt zijn om ze te bevorderen.
[button]Verder lezen over het onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
1 Sociale competentie is niet alleen voor kinderen
Ieder mens heeft individuele sterke en zwakke punten. Daarom kan niet elk kind vanaf het begin zijn gevoelens tonen of goed met andere kinderen omgaan.
Ook al zijn sociale vaardigheden bij kinderen uiterst belangrijk, dit betekent helemaal niet dat elk kind bijzonder extravert moet zijn of dat verlegenheid iets slechts is.
Door hun zelfvertrouwen te versterken, kunnen kinderen hun sociale vaardigheden echter uitbreiden. Vooral verlegen kinderen vinden gemakkelijker contact met andere mensen.
In het kader van de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen speelt vooral de ontwikkeling van sociale vaardigheden een doorslaggevende rol. Het doel is echter allereerst dat kinderen zichzelf kunnen waarnemen en hun eigen emoties kunnen classificeren.
Op de leeftijd van ongeveer twee jaar zijn kinderen niet alleen in staat om hun eigen gevoelens te interpreteren, maar ook om in de gezichten van anderen te herkennen of de persoon verdrietig, blij, teleurgesteld of boos is.
Sociale competentie gaat verder dan de emotionele ontwikkeling en omvat ook het handelen binnen een groep. Het ligt bijvoorbeeld voor de hand om een verdrietig kind te troosten.
Let op: Vaak hebben kinderen met gedragsproblemen slecht ontwikkelde emotionele vaardigheden, zodat gerichte therapie nodig is.
2. leren omgaan met positieve en negatieve gevoelens
.
Om sociale competentie bij kinderen te bevorderen, is het belangrijk om verschillende gevoelens bewust te classificeren en toe te laten.
Het helpt kinderen weinig om acute problemen alleen maar af te doen, want dan voelt je kind zich niet serieus genomen.
Het is veel belangrijker om de moeilijkheden, hoe klein ze u ook lijken, in vraag te stellen en er precies op te reageren.
Als u merkt dat uw kind depressief is, probeer hem dan niet meteen op te vrolijken en zijn gedachten af te leiden. Vraag eerst waarom uw kind verdrietig is. Hoe preciezer uw kind u kan uitleggen welke gevoelens hem dwarszitten, hoe beter zijn emotionele vaardigheden al ontwikkeld zijn.
Actief vragen belet je natuurlijk niet om je kind te troosten en vervolgens op andere gedachten te brengen. Het is alleen belangrijk om kort in te gaan op de betreffende gevoelens.
Tip: Door actief te reageren op de gevoelens van uw kind brengt u veiligheid over op uw kind. Deze veiligheid stelt kinderen vervolgens in staat zich zelfverzekerd op te stellen tegenover andere mensen. 3.
3. andermans gevoelens herkennen
Gerichte ondersteuning:
Om de sociale competentie van kinderen te verbeteren heeft het Bondsministerie voor Gezinszaken, Vrouwen, Jeugd en Senioren een modelproject in opdracht gegeven om de ontwikkeling van gezinnen en kinderen te bevorderen.
De details van het effectprogramma vindt u hier.
Sociale intelligentie vereist niet alleen het vermogen tot zelfreflectie, maar ook inzicht in andere mensen en hun gedrag.
Hoe beter kinderen andermans gevoelens kunnen herkennen en interpreteren, hoe gemakkelijker ze kunnen communiceren.
Als u de sociale competentie van kinderen actief wilt bevorderen, zorg er dan voor dat u uw gevoelens zo duidelijk mogelijk maakt. Als u erg gesloten bent en nauwelijks gevoelens toont, zal uw kind het automatisch moeilijk vinden om emoties te ontdekken in de gezichten van vreemden.
Ouders en opvoeders hebben een bijzondere positie door het veelvuldige contact, waarvan zij bewust gebruik moeten maken.
Om kinderen van u te laten leren, is de manier waarop u met elkaar omgaat bijzonder relevant. Kijk kinderen daarom altijd in het gezicht als ze praten, zodat ze uw gezichtsuitdrukkingen kunnen volgen.
4. Spelideeën om sociale vaardigheden bij kinderen te bevorderen
.
Emotioneel en sociaal leren kan worden verbeterd door verschillende oefeningen. Hieronder volgen enkele ideeën om gemakkelijker met gevoelens om te gaan:
- Emotiepantomime: Verzamel in de kleutergroep met alle kinderen in een kring en ga na welke gevoelens de kinderen al kennen. Als je verzameling compleet is, fluister je een gevoel in het oor van één kind, dat hij of zij voor de groep moet pantomimen .
Alle andere kinderen moeten het gevoel raden.
Bij dit spel leren de kinderen om zelf actief met dit gevoel om te gaan en het tegelijkertijd bij anderen te herkennen. - Rollenspel: Wanneer kinderen in andermans kostuum kruipen of zelfs in een andere rol, krijgen ze onvermijdelijk te maken met de gevoelswereld van de rol. Hoe gedraagt een eigenaar van een dierentuin, een brandweerman, een prinses of een piraat zich?
Daarna volgt een zeer intiem gesprek en communicatie met andere kinderen, waarbij zowel taalkundige als sociale interactie op de voorgrond staat. - Ballontransport: Voor dit spel heb je twee kooklepels of soortgelijke stokjes nodig. Twee kinderen hebben nu de taak een ballon naar de andere kant van de kamer te brengen met alleen de kooklepel. Dit bewegingsspelletje stimuleert de vaardigheid en de samenwerking. U kunt dit type spel naar eigen inzicht aanpassen door verschillende voorwerpen en transportmogelijkheden te gebruiken.
Het wordt moeilijker als je groepjes van drie of vier gebruikt in plaats van twee.
5 Een overzicht van de effecten van goede en slechte sociale vaardigheden bij kinderen
In de praktijk zijn er vaak duidelijke verschillen in de emotionele en sociale vaardigheden van individuele kinderen. Met gerichte spelletjes en doordacht onderwijs kunnen tekorten echter in een vroeg stadium worden gecompenseerd.
Bovendien helpen spelletjes die sociale vaardigheden bevorderen kinderen om deel te nemen aan het sociale leven.
De volgende korte lijst toont de effecten van goede of slechte sociale vaardigheden bij kinderen:
- Kinderen leren omgaan met en zich houden aan regels.
- Sociaal intelligente kinderen bouwen relaties op met andere kinderen en herkennen hun gevoelens.
- Ze zijn in staat zelfverzekerd te handelen en conflicten vreedzaam op te lossen.
- Vaak reageren sociaal onderontwikkelde kinderen agressief.
- Contact met andere kinderen is voor hen moeilijk of onbestaande.
- Regels worden niet geaccepteerd en worden herhaaldelijk in twijfel getrokken.
- Er zijn ernstige leerproblemen.
Deze korte lijst laat zien hoe belangrijk het is om op jonge leeftijd een gezond zelfvertrouwen op te bouwen en moeilijkheden met gerichte training tegen te gaan.
6. verdere literatuur over dit onderwerp
No products found.
No products found.
No products found.