Sneeuwspelletjes met kinderen: spelideeën voor de leuke sneeuwstorm

Er is bijna niets beters dan sneeuw in de winter. Als het buiten echt koud is en de zon schijnt, hoef je meestal niet veel te doen om kinderen naar buiten te lokken. Maar om …

Sneeuwspelletjes met kinderen: spelideeën voor de leuke sneeuwstorm

Kind beim Rodeln
  5. Vrije tijd
  7. Groepsspellen
  9. Sneeuwspelletjes met kinderen: spelideeën voor de leuke sneeuwstorm
Welke sneeuwspelen zijn geschikt voor de kinderkamer?

We hebben een aantal spelletjes in de sneeuw samengesteld die bijzonder geschikt zijn voor een groep kleinere kinderen.

Zijn er ook goede sneeuwspelletjes voor oudere kinderen?

Natuurlijk kun je bijna alle spelideeën voor de kleintjes ook later nog uitvoeren. Daarnaast heb je echter de mogelijkheid om complexere spelletjes in de sneeuw te doen.

Waarom is het zo belangrijk om in de winter buiten actief te zijn?

In de wintermaanden krijgen we relatief weinig zonlicht, zodat er snel een tekort aan vitamine D kan ontstaan. Bovendien neemt het gevaar dat kinderen en volwassenen te weinig bewegen in de winter toe.

Maar om ervoor te zorgen dat het niet saai wordt op de skipiste of op het volgende kinderfeestje in de winter, hebben we verschillende sneeuwspelletjes en tips om veilig te blijven in de kou op een rijtje gezet.

[button]Geniet van optimaal rodelplezier met de juiste slee[/button]

1. sneeuwspelen – er is bijna niets mooiers om kinderen enthousiast te maken voor buitenspelen.

kinder spielen gemeinsam im schnee
Je hoeft niet altijd sneeuwspelletjes voor te stellen om iets te doen te bieden.

Helaas bestaan er steeds meer binnenspellen, zodat er voor kinderen weinig reden lijkt te zijn om naar buiten te gaan.
Het nieuwe virtuele sneeuwballengevecht op de spelcomputer is echter niet te vergelijken met de echte ervaring in de sneeuw.

Sport- en bewegingsspelletjes zijn dus een van de beste ideeën om kinderen een beetje uit te putten, plezier te verschaffen en tegelijkertijd de teamgeest te versterken.

Gebruik dit aspect om sneeuwspelletjes te spelen in het kinderdagverblijf, de kleuterschool, de basisschool of zelfs thuis.
Op dit punt zijn volwassenen trouwens van harte uitgenodigd om mee te doen, want de meeste ouders bewegen ook te weinig in hun dagelijks leven.

Volgens een artikel in Die Zeit beweegt ongeveer een kwart van de hele wereldbevolking te weinig. Gebruik sneeuwgames dus als inspiratie om daar verandering in te brengen.

2. de beste sneeuw spelletjes

In de volgende hoofdstukken willen wij u kennis laten maken met verschillende spelideeën, waarvan sommige kunnen worden uitgevoerd met een beetje materiaal, en sommige helemaal zonder materiaal.

2.1 Sneeuwspelletjes voor kleine kinderen – minder is meer

Bij jonge kinderen gaat het er vooral om dat de regels snel worden uitgelegd en de spelletjes relatief kort zijn.

Om te voorkomen dat de kleintjes het te snel koud krijgen, moet u er beslist voor zorgen dat alle kinderen geschikte kleding dragen. Een muts, handschoenen, maar ook goede schoenen en een sneeuwpak zijn verplicht om bij koude temperaturen buiten door te brengen.

kreativ gestaltete schneemaenner
Wees een beetje creatief bij het bouwen van de sneeuwpop.
  • Bouw samen een sneeuwpop: Ontwerp de sneeuwpop individueel. Niet alleen de wortel is een goede neus, maar ook een hoed op het hoofd of een zonnebril zijn geschikt om de sneeuwpop er wat stoerder uit te laten zien.
    Bij deze gemeenschapsactiviteit kunnen alle kinderen helpen en samenwerken als een team.
  • Sneeuwengel spelen: Bij dit eenvoudige spel gaan de kinderen op hun rug liggen en bewegen ze hun armen en benen totdat de sneeuw opzij wordt geschoven. Stap voor stap ontstaan er veel sneeuwengeltjes.
  • Sneeuwballenloop: Bij dit sneeuwspel krijgt elk kind een lepel en een sneeuwbal. Het doel van het spel is de sneeuwbal over een kleine afstand te vervoeren zonder dat hij van de lepel glijdt.
    Voor jonge kinderen begint u met een grote lepel, een kleine sneeuwbal en een korte afstand om het gemakkelijker te maken.
  • Sneeuwbal doel gooien: Elke speler moet eerst een sneeuwbal vormen. Daarna moet hij of zij proberen de sneeuwbal in een emmer te gooien.
    Het beste is om te beginnen met een miniafstand van 50 cm om alle kinderen een gevoel van prestatie te geven. Daarna kunt u geleidelijk de afstand vergroten.

Als u de pret binnenshuis wilt voortzetten, kunt u ook het sneeuwvlokkenspel gebruiken, waarbij het de bedoeling is een stuk watten (dat een sneeuwvlok symboliseert) in de lucht te houden door erop te blazen.

2.2 Spelletjes in de sneeuw voor de iets oudere kinderen

Als de kinderen al op de basisschool zitten, is er niets op tegen om wat uitgebreidere sneeuwspelletjes te doen. Toch zijn de regels meestal snel uitgelegd en kunnen ze aan de slag.

ein junge sitzt in einem iglu
Een iglo bouwen vereist teamwork.
  • Een iglo bouwen: Deze gemeenschapsactiviteit is geweldig om kinderen te laten samenwerken. Ze moeten hun teamwerkvaardigheden laten zien, anders is het project gedoemd te mislukken.
  • Speurtocht of schattenjacht in de sneeuw: Gebruik de zomerklassiekers in een iets gewijzigde vorm om de schat in het ijs te ontdekken.
    Bij de finish wacht een heerlijke glühwein op alle kinderen om hun botten te verwarmen.
  • Hindernisbaan: Zet een klein parcours uit dat de kinderen in de sneeuw moeten overwinnen. Het idee is geschikt als groepsspel als de niet-zo-kleintjes moeten proberen sneller te zijn dan de tegenstander.
    Elk kind kan bijvoorbeeld een sneeuwbal naar het doel brengen en hem dan teruggooien naar de volgende speler.

Als alternatief voor deze sneeuwspelletjes kun je ook samen met het gezin gaan sleeën of een sneeuwballengevecht houden.
Pas wel op dat je geen ijsbrokken vangt, maar alleen sneeuwballen vormt van zachte poedersneeuw.

Zorg ervoor dat de kinderen niet te lang ongestoord buiten blijven. Dit geldt vooral op extreem koude dagen.

3. optimaal rodelplezier met de juiste slee