Kimspellen hebben meestal betrekking op een van de vijf zintuigen. Het is echter ook mogelijk om meerdere zintuigen tegelijk uit te dagen.
Als het gaat om voelen en aanraken, kun je in de eerste plaats nagaan of kinderen met hun handen of voeten moeten aanraken. Daarmee kunnen heel verschillende waarnemingen worden gecreëerd.
In onze dagelijkse waarneming wordt aan dit zintuig het minste belang gehecht, hoewel het altijd nuttig voor ons is. Enkele ideeën voor spelletjes lees je hier.
Kinderen moeten eerst leren hun zintuigen te gebruiken. Op de kleuterschool worden veel dingen aangeraakt; daarvoor beginnen baby’s al voorwerpen te herkennen met hun tong.
Op die manier wordt de waarneming geleidelijk beter. De Kim-spelletjes, die al onze zintuigen aanspreken, zijn ook precies op dit aspect gericht.
Maar waar komt de naam eigenlijk vandaan en wat onderscheidt de Kim-spellen precies?
In ons artikel leer je hoe de afzonderlijke zintuigen kunnen worden bevorderd en welke verschillende mogelijkheden er zijn om waarneming en geheugen te trainen.
[button] Koop boekjes met spelideeën [/button]
Inhoudsopgave
1. kim games – spelenderwijs verbeteren van zintuiglijke waarneming
De verschillende Kim-spellen hebben tot doel het geheugen te trainen en de zintuigen te scherpen. Interessant is dat de term Kim games gebaseerd is op een roman uit 1901 van Rudyard Kipling. De essentie van het verhaal is om te laten zien dat bijna alles bereikt kan worden door leren en trainen.
Een gedetailleerde bespreking van het jeugdboek, dat vandaag de dag nog steeds populair is, vind je hier.
Omdat niet alle zintuigen tegelijk kunnen worden verbeterd, maar er een focus moet worden aangebracht, zijn de spelvarianten onderverdeeld in de afzonderlijke zintuigcategorieën.
Allereerst zijn dat de vijf klassieke zintuigen:
- Zicht
- Horen
- Ruiken
- Voelen
- Smaak
Daarnaast spelen ook de gebieden geheugen, herkenning en de zogenaamde vestibulaire waarneming, het evenwicht, een belangrijke rol.
In de volgende hoofdstukken gaan we daarom specifiek in op de afzonderlijke aspecten van de Kim-spelen en geven we u verschillende ideeën om de vaardigheden van kinderen te verbeteren.
Tip: Kim-spellen op het gebied van geheugen en retentievermogen kunnen ook op oudere leeftijd worden gebruikt om dementie en de ziekte van Alzheimer tegen te gaan en te voorkomen.
2. zien betekent niet alles zien
Het gezichtszintuig is alomtegenwoordig en moeilijk voor te stellen om zonder te leven. Onze ogen zijn voortdurend in beweging en op zoek naar een focus. Maar wat zien we eigenlijk? Kim-spelletjes zijn een geweldige manier om uit te vinden hoe goed ons gezichtsvermogen is ontwikkeld en op welke gebieden er nog ruimte is voor verbetering.
De volgende Kim-spellen zijn daarom ideaal voor het gebied van het gezichtsvermogen:
- Wat is er veranderd? Verdeel een groep. De ene helft krijgt nu de taak om het hele lokaal te onthouden. Na korte tijd worden de kinderen van deze groep de deur uitgestuurd. De andere groep heeft nu de taak om 5 tot 10 veranderingen in de kamer aan te brengen, die de anderen daarna moeten uitzoeken.Hetzelfde spel werkt ook op kleine schaal door verschillende voorwerpen op een dienblad te rangschikken en gedeeltelijk te vervangen of te herschikken.
Hoe zo’n geheugenspel weer zou kunnen werken zie je in deze korte YouTube-video:
- Visie en schatten combineren: Schattaken bevorderen de concentratie en helpen kinderen een goed voorstellingsvermogen voor hoeveelheden te ontwikkelen. Hoeveel munten zitten er in een pot? Hoeveel weegt een pak rijst? En hoeveel kersenpitten zitten er in een graankussen?
Laat je fantasie de vrije loop en ontwerp je eigen schattingsopdrachten. - Plaatjes uitknippen: Zorg voor wat grotere plaatjes en een sjabloon waardoor slechts een deel van het plaatje zichtbaar is. Het doel van het spel is de totale foto te raden.
3. ruiken – de neus als onderschat zintuig
Een ideale manier om kinderen een gevoel voor verschillende geuren te geven is door geurmonsters te gebruiken die in oude filmblikken zijn verstopt. Vergeet niet een paar gaatjes in het deksel te maken en de bodem van het blikje te labelen om de geur te kunnen matchen.
Het spel kan ook als geheugenspel worden gebruikt door steeds precies dezelfde geuren in twee blikken te stoppen.
Zorg ervoor dat u zo sterk mogelijke geuren gebruikt, zodat het Kim-spel op geuren niet te moeilijk is.
Tip: Het is natuurlijk ook mogelijk om zonder veel voorbereiding filmbussen te gebruiken als de kinderen geblinddoekt zijn voordat het raden begint.
4. Proeven als link naar gezonde voeding
Proefopdrachten kunnen goed gekoppeld worden aan gezonde voeding. Bijna geen enkel kind zal weigeren exotisch fruit of minder gangbare groenten te proeven als er een spelletje bij komt kijken.
Hoe ouder de kinderen worden, hoe ingewikkelder het spel kan zijn. Werk bijvoorbeeld met een lepel waarop twee of drie ingrediënten staan die naast elkaar geproefd moeten worden.
5. luisteren in Kim-spelletjes gebruiken om alledaagse geluiden te herkennen
Bij het horen is er een belangrijk verband tussen geheugen en zintuiglijke waarneming. Hoewel de kinderen bijna alle geluiden in dit spel al eerder hebben gehoord, is het niet zo gemakkelijk om erachter te komen wat ze precies zijn.
Vul bijvoorbeeld enkele blikken met stenen, zand, kastanjes, plastic bestek, bouwstenen, paperclips of soortgelijke dingen en laat de kinderen raden wat er in de afzonderlijke blikken verstopt zit door ze te schudden.
Als alternatief kunnen de kinderen in uw groep hun eigen geluiden maken, die de andere kinderen in de groep moeten raden. In dit geval moeten de kinderen op verschillende manieren denken en verschillende zintuigen combineren.
6. Aanraken – zonder iets te zien – is een echte uitdaging.
De tastzin speelt een belangrijke rol in het dagelijks leven, maar wordt naar verhouding zelden uitgedaagd. In de regel kunnen we vertrouwen op onze ogen, zodat de tastzin aan belang inboet.
Het gebied van de tastzin is ideaal voor een grote verscheidenheid aan spelletjes en diverse zintuiglijke indrukken. In de volgende lijst vind je enkele Kim-spelletjes waarmee je de tastzin op de proef kunt stellen:
- voorwerpen herkennen aan hun vorm
- verschillende materialen onderscheiden aan de hand van hun oppervlaktestructuur (tapijt, hout, steen, enz.)
- verschillende voorwerpen aan een bepaalde categorie toewijzen door alleen de tastzin te gebruiken (ronde voorwerpen, bouwstenen, grote voorwerpen)
- zich blindelings door de kleuterschool verplaatsen (dit spel kan ook worden omgevormd tot een vertrouwensspel in combinatie met een blinde begeleider, een ander kind)
- elkaar vinden: Leg een aantal gebruiksvoorwerpen klaar en blinddoek alle kinderen. Nu krijgt elk kind een kledingstuk, zoals een hoed of een sjaal, of ze moeten een schoen uittrekken.
Het doel van het spel is de andere kinderen met dezelfde kenmerken te vinden.
Overigens bevordert de beweging zonder iets te zien het evenwichtsgevoel.
7. koop oefenboeken met spelideeën
No products found.