Carnavalsspelen: Grappige spelideeën voor kindercarnaval

5. Vrije tijd
  7. Groepsspellen
  9. Carnavalsspelen: Grappige spelideeën voor kindercarnaval
Welke carnavalsspelen zijn geschikt?

Omdat alle kinderen toch verkleed naar de crèche komen, zijn rollenspellen de optimale invulling van de dag.

Welke carnavalsspelen zijn geschikt voor mooi weer?

Als de zon buiten schijnt, kan het carnavalsfeest ook naar buiten verplaatst worden. Carnavalsspellen voor buiten vind je hier.

Welke alternatieven voor slecht weer zijn er?

Ook als het een beetje een grijze dag is, hoeft de stemming op het carnaval niet getemperd te worden. Er zijn ook een aantal fantastische carnavalsspelen voor binnen.

Carnaval of Fasching is een heel bijzondere ervaring voor kinderen. Het feest wordt gevierd op de kleuterschool, in de naschoolse opvang en op school. Eindelijk krijgen kinderen de kans om zich te verkleden en in verschillende rollen te kruipen. Maar wat zou carnaval zijn zonder leuke gezelschapsspelletjes? In ons artikel presenteren we daarom verschillende carnavalsspelletjes voor binnen en buiten, zodat ze goed voorbereid zijn op elk weer.

[button]Schminksets voor kinderen online kopen[/button]

1. carnaval voor peuters – een perfecte gelegenheid voor rollenspel

geschminktes Kind mit einem Schmetterling im Gesicht
Met een beetje schmink kun je je eigen kostuums tevoorschijn toveren.

Kinderen vinden het heerlijk om in andermans schoenen te staan. Niet voor niets spelen zelfs 2-jarigen op de crèche met rolbegrip. Het doktersbezoek, waarbij een kind zich voordoet als dokter, of zelfs de klassieke vader, moeder, kind helpen kinderen de gevoelswereld van anderen te ontdekken.
Zo leren de kleintjes zichzelf kennen en kunnen ze onderscheid maken tussen de rol en hun ware ik.

Het vieren van Shrovetide is daarom vooral populair op de kleuterleeftijd en in de eerste twee klassen van de basisschool. Later nemen kinderen steeds meer afstand van dit soort rollenspel, zodat de ideeën voor kindercarnaval veranderen.

Dit betekent echter geenszins dat carnavalsspelen oninteressant worden. Wel krijgt het pure verkleden een wat lagere status, waardoor de spelletjes met carnaval zelfs meer in het middelpunt komen te staan.

Een eerste spelletje voor binnen, dat je heerlijk met veel kinderen tegelijk kunt spelen, zie je in deze YouTube-video:

Tip: Het wisselen van rollen vergt veel creativiteit en inlevingsvermogen. Onderschat dit aspect niet, ook al ben je zelf geen fan van het carnaval.

2. carnavalsspelen voor binnen – zodat je het feest niet hoeft te missen, zelfs als het regent

kostümierte Kinder
Sommige kostuums zijn makkelijk te raden.
  • Kostuum raden: Een kind wordt geblinddoekt. Nu moet hij of zij proberen het kostuum van een ander kind te herkennen door het alleen maar aan te raken. Hoe groter de groep en hoe ongebruikelijker de kostuums, hoe leuker het spel is.
  • Ballondans: Bij dit spel moeten twee kinderen tegelijk proberen een ballon tussen hen in te houden zonder hun handen te gebruiken. Nu wordt de passende muziek voor het carnaval gestart en hebben alle kinderen de taak om te dansen.
    Als de ballon op de grond valt, is het team uitgeschakeld.
  • Carnavalsreis naar Jeruzalem: Hier ontbreekt de cirkel van stoelen. In plaats daarvan verzamel je verschillende kostuumstukken op een tafel. Alle kinderen moeten nu rond de tafel dansen. Wanneer de muziek stopt, moet elk kind een voorwerp pakken en aantrekken.
    Elke ronde is er een item minder beschikbaar als de kinderen rond de tafel dansen, zodat de groep steeds kleiner wordt.
  • Blaas de slingers breed uit: Alle kinderen of zelfs alle leden van het gezin gaan in een rij staan. Nu, met slechts één opgerolde slinger, moet je proberen die zo ver mogelijk naar voren te blazen.

Tips voor een geslaagd feest: Gebruik actuele gelegenheden voor kindercarnavalsideeën.

3. carnavalsspelen voor buiten – profiteer van mooi weer

De carnavalsdatum wisselt:

Soms is het al begin februari en in andere jaren moeten de kinderen wachten tot maart voordat je carnavalsspelletjes kunt doen. Meer informatie over het berekenen van de datum vind je hier.

Hoewel de carnavalsdagen in Duitsland meestal nogal saai en nat zijn, zijn er toch uitzonderingen. Daarom willen we je de leuke carnavalsspelen in de buitenlucht niet onthouden:

• Kostuum estafette (voor grote groepen): Eerst heb je twee of meer kostuums nodig die uit hetzelfde aantal gebruiksvoorwerpen bestaan. Doe alle kostuumstukken in een doos en zet die ongeveer 15 m verderop. Vorm nu minstens twee groepen, die het tegen elkaar opnemen in een estafette.
    De bedoeling van het spel is om bij de start te gaan rennen, een stuk uit de daarvoor bestemde doos te kiezen, het aan te trekken en weer terug te rennen.
    Wie achteraan staat doet het kledingstuk uit, de volgende in de rij trekt het aan, moet weer naar voren rennen, het volgende kledingstuk aantrekken en weer terugrennen.
    De winnaar is de groep waarvan de laatste speler aan het eind een complete, hopelijk passende, outfit draagt.
    Mogelijke kostuums zijn ridder, piraat, prinses, clown of bandiet. Zorg ervoor dat de moeilijkheidsgraad van het verkleden ongeveer gelijk is.
Clown mit Luftballons in der Hand
Je kunt veel doen met ballonnen.
  • Ballonnen pletten: Voor dit spel heb je veel opgeblazen ballonnen nodig. Elk kind krijgt nu een ballon, die ze met een kort touwtje aan hun voet moeten vastmaken. Nu moeten alle kinderen proberen de ballonnen van de andere kinderen te verpletteren zonder hun eigen ballon te vernielen.
  • Carnavalsolympiade: Combineer verschillende kleine wedstrijden tot een Olympische Spelen. Zorg ervoor dat elk kind zijn individuele vaardigheden op een of andere plaats kan gebruiken.
    Bijvoorbeeld de verkleed estafette, de langste slinger maken in een bepaalde tijd of een beker gevuld met confetti op het hoofd laten balanceren zijn geschikt voor de carnavalsolympiade.

4. schminksets voor kinderen online kopen