Succesvolle sportspelen op de basisschool vormen de basis voor kinderen om enthousiast te worden voor sporten in clubverband. Daarom moeten sportspelen vanaf de eerste klas leuk zijn en de kinderen uitdagen.
Bewegingsspelletjes zijn ideaal als opwarming of om de stemming wat te verlichten. Enkele ideeën voor tweede klassers vindt u hier.
In de vierde klas mag u al wat meer verwachten van uw leerlingen, aangezien hun motoriek al wat rijper is.
[button]Boeken kopen met collecties sportwedstrijden[/button]
Lichaamsbeweging is een van de belangrijkste onderwerpen van de 21e eeuw. Ook al lijkt de motoriek van basisschoolkinderen volgens het huidige MoMo-onderzoek inmiddels te verbeteren, er zijn nog te veel kinderen bij wie het bewegingsgedrag te wensen overlaat.
Sportspelen op de basisschool zijn daarom een ideale manier om lichamelijke opvoeding interessant te maken. Zo kunnen de leerlingen spelenderwijs leren hoe mooi sport kan zijn.
In ons artikel presenteren we verschillende sportspelletjes voor de basisschool voor verschillende leeftijdsgroepen en geven we tips voor de uitvoering ervan.
Inhoudsopgave
1. bewegingsspelletjes voor kinderen in de eerste klas van het basisonderwijs
Kleine sportspelletjes die snel kunnen worden uitgelegd zijn bijzonder geschikt voor de eerste klas. Langere en ingewikkelde opstellingen zijn meestal onmogelijk omdat de tijd gewoonweg te kort is en kinderen de eerste 10 minuten al snel verspillen door zich alleen maar om te kleden.
Daarom is het het beste om spelletjes te proberen die gericht zijn op rennen en vangen.
De volgende spelideeën zijn geschikt:
- Ketting vangen: Vorm twee groepjes van elk twee kinderen. De twee kinderen houden elkaars hand vast en moeten nu proberen alle andere kinderen te vangen. Een derde en een vierde kind verlengen de ketting. Als het vijfde kind gevangen wordt, wordt een nieuwe groep gevormd. Het spel gaat door tot alle kinderen gevangen zijn.
- Haas en jager: Bij dit spel kies je een kind dat de anderen moet achtervolgen. Hij of zij krijgt een bal. Nu kan het spel beginnen. Het doel van het spel is om de andere kinderen (konijnen) eraf te gooien. Als dat lukt, worden de kinderen ook jagers. Er is echter maar één bal die de jagers naar elkaar moeten gooien.
Als u merkt dat het spel te lang duurt, kunt u ook met twee ballen werken. - Brandende bal: Verdeel de klas in twee groepen. De eerste speler van de eerste groep moet een bal gooien en beginnen te rennen. De tweede groep rent zo snel mogelijk naar de bal en gooit hem in een doos.
Als de eerste speler een mat haalt, is hij veilig. Anders is het kind verbrand.
Speel het spel in het begin met slechts enkele matten. Als dit zonder problemen lukt, is er niets tegen een paar extra hindernissen te zeggen.
2. sportspelletjes voor klas 2 in de lagere school
De overgangsfase is nu wat korter, zodat je iets meer tijd krijgt om spelletjes voor groepen te organiseren.
Merk echter op dat u zich niet in de eerste plaats richt op duurspellen, maar op plezier.
De volgende leuke sportspelletjes zijn het meest geschikt voor groep 2 van de basisschool:
- Hoeklopen: Plaats vier verschillend gekleurde voorwerpen in de hoeken van de gymzaal. Start nu muziek en alle kinderen rennen door de zaal. Als de muziek stopt, roep je een kleur en moeten alle kinderen zo snel mogelijk naar de bijbehorende hoek rennen. De laatste speler wordt uitgeschakeld.
Je kunt ook met meer dan vier kleuren werken en twee of vier andere gekleurde voorwerpen op de muur zetten. Of noem gemengde kleuren zodat de kinderen zich aan één kant van de zaal verzamelen en niet in de hoek. - Chinese muur: Bij dit spel kies je één speler die naar het midden van de zaal gaat. Alle andere kinderen moeten op een commando lopen en proberen van de ene naar de andere kant te komen. Daarbij probeert de speler in het midden de andere kinderen in te halen. Hij mag echter alleen langs de middenlijn bewegen. Vanaf nu is degene die gevangen wordt ook de vanger, zodat de muur steeds onoverkomelijker wordt.
Kies een iets sterkere speler om mee te beginnen.
3. sportspelletjes voor derdeklassers
In de derde klas kan het al wat uitdagender worden. Eenvoudige spelletjes als vangen en rennen zijn natuurlijk op bijna elke leeftijd geschikt. In toenemende mate, naarmate de basisschool vordert, kunnen ook balspelen in de lessen lichamelijke opvoeding worden opgenomen.
Probeer een van de volgende sportspellen voor de basisschool:
- De bank: Hoewel het spel heel comfortabel klinkt, zegt de spelbeschrijving iets anders. Kies vier kinderen. Twee zijn vangers en twee moeten ontsnappen. Alle andere kinderen gaan in groepjes van twee op de grond zitten. Het kind dat wil ontsnappen kan op elk moment naast een paar op de grond gaan zitten. Nu moet het kind aan de andere kant van de bank opstaan en proberen te ontsnappen.
- De memory run: Met dit spel trainen de kinderen meer dan alleen hun lichaam. Vorm twee groepen. Zet nu aan één kant van de zaal twee identieke geheugenspellen op. Nu rent het eerste kind in elke groep weg, draait twee kaartjes om en rent terug. Het volgende kind in de rij draait deze kaarten om, onthult twee nieuwe en neemt een paar, als er al een is.
Anders moet het volgende kind zich melden. De winnaar is de groep die de memory het snelst oplost. Het gaat dus niet alleen om snelheid, maar ook om het onthouden en vooral om een goede coördinatie onderling.
Tip: Ga naar buiten als het weer het toelaat. De meeste sportspelletjes voor de basisschool kunnen met een beetje fantasie ook worden omgezet in bosspelletjes.
4. sportspelen voor klas 4 in de lagere school
In de vierde klas hebben kinderen de basiscoördinatievaardigheden onder de knie, zodat spelletjes op allerlei gebieden mogelijk zijn. In toenemende mate kun je kinderen ook fysiek uitdagen, zodat ze hun grenzen bereiken en grenzen leren overwinnen.
Verschillende toestellen bieden mogelijkheden voor fysieke ervaringen op verschillende gebieden. Kinderen kunnen bijvoorbeeld in het touw klimmen, over omgekeerde banken tussen twee boxen balanceren of vliegende rollen oefenen op de trampoline. Het gaat er altijd om de eigen angst enigszins te overwinnen. Zorg ervoor dat u individuele kinderen niet overbelast, want het niveau van prestaties en verlegenheid bij uitdagingen varieert sterk.
Probeer een variatie op het tv-programma Takeshis Castle:
Zet eerst aan één kant van de zaal een uitdagend parcours op, dat de kinderen bij de volgende stap moeten overwinnen. Gebruik verschillende elementen die evenwicht en lichaamsbewustzijn vereisen.
Verdeel de klas in twee groepen. Terwijl de ene groep het parcours probeert te overwinnen, heeft de andere groep de taak om de spelers van de eerste groep af te gooien. Daartoe gaat de tweede groep naar de andere kant van de zaal achter een grenslijn. Alle spelers krijgen een softbal waarmee ze zo vaak mogen gooien als ze willen.
Voor elke mislukte poging moeten ze echter eerst hun bal weer ophalen en achter de grenslijn gaan staan.
Daarna wisselen de spelers. De winnaar is de groep waarvan meer kinderen ongedeerd, dus zonder geraakt te worden, de eindstreep halen.
Tip: Pas de moeilijkheidsgraad van het parcours en de werpafstand aan aan de capaciteiten van de kinderen.
U kunt enkele spelideeën voor iets oudere kinderen zien in deze YouTube-video:
5. boeken kopen met collecties sportgames
No products found.