Het vermogen om creatief te zijn is bij kinderen aangeboren. Met bewuste aanmoediging en vooral tijd en ruimte om dingen uit te proberen, blijft het ook op oudere leeftijd behouden.
Als u uw kind wilt aanmoedigen om creatief te denken en te creëren, moet u het goede voorbeeld geven.
Daar zijn talloze ideeën voor. Wij hebben er hier enkele voor u verzameld.
Schilders, muzikanten of gewoonweg eeuwse genieën: mensen met creativiteit hebben speciale vaardigheden die moeten worden aangemoedigd. Maar het is ook belangrijk voor alle andere mensen om creatief te zijn, omdat het ons wendbaarder maakt in ons denken.
Daarom moet u uw kind vanaf de geboorte steunen om zich creatief te uiten. Lees hier waarom creativiteit ook op het werk een belangrijke vaardigheid is en hoe u de creativiteit van uw kind kunt bevorderen.
[button]Meer literatuur over dit onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
1. het bevorderen van creativiteit: Een competentie die nodig is

Creatief denken is een belangrijke vaardigheid die mensen weerbaarder maakt: als je geleerd hebt je eigen creatieve manieren te vinden om problemen op te lossen, af en toe iets nieuws te proberen en zelf na te denken, dan ben je vaak beter in staat je weg te vinden in onze complexe samenleving.
Want: het is nog nooit zo belangrijk geweest om flexibel te zijn en open te staan voor nieuwe dingen. Als je creatief denkt, kun je beter omgaan met veranderingen en je sneller aanpassen aan nieuwe situaties – in tijden van voortdurende verandering is creativiteit dus een waardevolle troef die je als ouder zeker moet aanmoedigen.
Creatieve intelligentie
Volgens de Amerikaanse psycholoog Robert Sternberg is creatieve intelligentie een van de drie soorten intelligentie. Ze stelt ons in staat nieuwe dingen te creëren en problemen zelfstandig en op een originele manier op te lossen.
Kinderen zijn vanaf hun geboorte begiftigd met het vermogen om creatief te zijn. Zij leren via hun zintuigen en gaan daarom rechtstreeks met hun omgeving om: Baby’s en peuters voelen aan hun speelgoed en stoppen het in hun mond. Oudere kinderen leren dat papier kan scheuren en dat stenen hard zijn. Als ze schilderen, ontdekken ze hoe kleuren met elkaar kunnen worden gemengd, en in bad worden allerlei alledaagse voorwerpen gebruikt om mee te spelen.
Net als alle andere vaardigheden moet creativiteit in de eerste levensjaren worden gestimuleerd door een omgeving die daarop is afgestemd. Daarvoor is geen speciaal educatief speelgoed nodig. Geef uw kind vooral de tijd en de ruimte om dingen uit te proberen.
2 Algemene tips om creativiteit te bevorderen: wees een rolmodel

Als je creativiteit wilt aanmoedigen, is het in de eerste plaats belangrijk om als ouder een rolmodel te zijn. Als papa en mama de kinderen sturen om te knutselen, maar ze zitten zelf voor de televisie, werkt dat niet motiverend. Daarom wordt u als ouder of ook de pedagogisch medewerkers van de kleuterschool aangemoedigd om suggesties te geven en zelf creatief te worden.
Kinderen hebben niet veel nodig om creatief te worden. Eenvoudige alledaagse voorwerpen worden al snel interessante voorwerpen die ze nauwkeurig bestuderen. Dan wordt bijvoorbeeld de grote opwindbare wekker onderzocht. Waarom moet je de wekker opwinden? Wat gebeurt er dan en wanneer gaat hij af?
Met plakband en een beetje geduld kunnen plastic flessen worden omgetoverd tot een heel eigen knikkerbaan, en kan de keukentafel met dekens en doeken worden omgetoverd tot een boekaniersgrot. Om de creativiteit aan te moedigen is het voldoende de kinderen de tijd te geven om dingen uit te proberen.
Wees dankbaar voor uw kind en spreek nooit laatdunkend over uitvindingen, zelfgeschilderde plaatjes of ideeën. Dit ontneemt het kind de moed om nieuwe manieren uit te proberen.
Een grote verzameling speelgoed is vaak een belemmering voor creativiteit. Geprefabriceerde spelletjes vertellen de kinderen hoe ze ermee moeten spelen. Een paar plankjes, oude dekens of stoffen leveren echter veel verschillende kunstwerken op.
2.1 Suggesties voor het spelenderwijs bevorderen van creativiteit

- Ook al kan het vermoeiend zijn: Beantwoord de vragen van je kleine ontdekkingsreiziger.
Waarom is het water blauw? Natuurkundig gezien kan niet iedereen meteen een antwoord geven, maar je moet toch moeite doen om er een te vinden. - Als je geen antwoord hebt, zeg dat dan ook tegen het kind en zoek samen naar de oplossing.
- Of het nu iets is dat je zelf hebt gemaakt of een zandkasteel, toon waardering voor de creatieve oplossingen en resultaten van je kind.
- “Wat als…”: Wat als we allemaal ondersteboven zouden lopen? Wat als we achterstevoren zouden praten? Ga op een denkbeeldige reis met je kind!
- Moedig uw kind aan om nieuwe dingen te proberen en andere wegen in te slaan.
- Kooklepels, bloempotten of tuinslangen: geef je kind de vrijheid om alledaagse voorwerpen opnieuw te gebruiken.
- Dooi, regenbogen of waterreflecties: Loop met open ogen door de natuur en ontdek het wonderlijke in de eenvoudigste verschijnselen.
- Spelletjes zijn heel belangrijk voor kinderen. Speel bordspelletjes, buitenspelletjes of verander gewoon de spelregels die je kind zelf kan verzinnen.
- Praat, lees, speel en experimenteer met je kind.
3. ideeën om creativiteit aan te moedigen – Sta open!
Creativiteit stimuleren is geen fulltime baan die je er even bij moet doen. Natuurlijk hebben volwassenen heel vaak een krappe werkdruk die ze in het dagelijks leven moeten verwerken. Maar je mag nooit vergeten wat belangrijk is voor de ontwikkeling van je kind. Daarom: neem bewust tijd om creatief te zijn.
3.1 Ontwikkel een creatieve geheimtaal
Observeer uw kind en krijg een gevoel voor welke interesses uw kind heeft. U kunt ook aan de kleuterschool of school van uw kind vragen wat het momenteel bijzonder leuk vindt om te doen. Sommige kinderen ontwikkelen, als ze ongeveer vier à vijf jaar oud zijn, een voorkeur voor een geheimtaal waarin ze met anderen willen communiceren. Sta hiervoor open, verzin misschien samen nieuwe woorden en probeer ook in de geheimtaal te spreken.
3.2 Ga samen op een denkbeeldige reis

Als je je kind ’s avonds een verhaaltje voor het slapen gaan voorleest, vraag dan wat ze van het verhaaltje vinden. Hoe denk je dat het afloopt? Dit is in het begin zeker een beetje vermoeiend na een lange werkdag. Maar het versterkt de relatie tussen het kind en de ouder en prikkelt de verbeelding, wat weer ontspant.
Laatruimte voor vrije expressie in uw gezinstijd samen. In plaats van ’s avonds voor de tv te gaan zitten of zich te haasten van de ene afspraak naar de andere: Ga gewoon zitten en vraag je kind wat hij of zij wil doen.
3.3 Minder knutselmateriaal geeft meer resultaat
Neem de krant van de vorige dag en gebruik dit eenvoudige papier om er iets mee te maken. Vouw iets uit de krant, kleur de plaatjes in de krant bij elkaar of knip de letters uit. Uw kind maakt er vast en zeker een creatieve collage van. Creatieve vormgeving voor kinderen is dus mogelijk met de eenvoudigste materialen.
Tip: Less is more: probeer uw kind zelf oplossingen te laten bedenken en niet de weg te verkorten met uw kennis als volwassene. Dat ontneemt je kind de kans om het principe van self-efficacy te ervaren.
Ga in de zomer met het hele gezin de natuur in en laat je kind de wereld ontdekken. Soms kan het gewoon fijn zijn om op het gras te gaan liggen en de voorbijtrekkende wolken te tellen.
Verzamel materialen bij elkaar die je je kind kunt geven om te verkleden, te knutselen en te knutselen. Denk ook om hoeken en pak zelfs de eenvoudigste dingen die de creativiteit kunnen stimuleren.
3.4 Suggesties voor leuke en creatieve bezigheden voor het hele gezin
Ideeën | Suggesties | |
---|---|---|
![]() |
Kleurenspelletjes | Of het nu gaat om vingerverf, zijdeverf of acrylverf: Geef uw kind de kans om op elk moment kleine kunstwerken op groot papier te maken. Schilderen is een heel directe manier om emoties uit te drukken en zich met de omgeving bezig te houden. |
![]() |
Speelgoed | Kies bij voorkeur speelgoed dat de creativiteit stimuleert en geen simpel gebruik voorschrijft. Van bouwstenen kan van alles worden gebouwd en de rails voor de trein kunnen steeds opnieuw worden gelegd. |
![]() |
Muziek | Vroege muzikale opvoeding is een zeer zinnelijke manier om creatief te worden. Laat uw kind verschillende instrumenten uitproberen in oefeningen zonder het juiste gebruik ervan voor te schrijven. Zo ontdekken de kinderen zelf hoe ze klanken uit het betreffende instrument kunnen halen. |
![]() |
Gezelschapsspelletjes | Of het nu gaat om bordspellen, kaartspellen of andere creatieve spelletjes voor kinderen, kies spellen die logisch denken en creativiteit stimuleren. Neem de tijd om nieuwe spellen te ontdekken of misschien zelfs je eigen spel te ontwerpen. |
![]() |
Knutselen | Een van de beste manieren om creativiteit aan te moedigen is door te knutselen. Heb vertrouwen in uw kind en steun het om met de materialen in kwestie aan de slag te gaan. Zelfs kleuters kunnen prima overweg met hamer en spijker als ze hulp krijgen. Bouw samen iets creatiefs en laat uw kind verschillende gereedschappen uitproberen. |
![]() |
Experiment | Wat gebeurt er als ik water met voedselkleurstof meng en het in de vriezer leg? Waarom beslaat het raam na het koken? En waarom zinkt de boot niet in het water, maar de steen wel? Stimuleer uw kind om zijn of haar omgeving en verschijnselen in vraag te stellen. |
![]() |
Knutselen | Om de creativiteit te bevorderen is knutselen als creatieve activiteit met kinderen onmisbaar. Vooral voor speciale gelegenheden als Pasen of Kerstmis zijn er tal van klassieke en vernieuwende ideeën die jong en oud inspireren. Hoe maak je een kerstster van een stuk papier? Wat kan ik doen met transparant papier? En wat kan ik met verschillende gereedschappen uit een speksteen toveren? Als u suggesties nodig hebt, vraag dan de crèche van uw kind om leeftijdsgebonden ideeën. |
![]() |
Tuinieren en koken | Creativiteit is ook nodig in de zinnelijke omgang met voedsel en de natuur. Als u de gelegenheid hebt, laat uw kind dan samen met u tuinieren. Dit werkt heel goed bij kinderen onder de drie jaar. Al snel zal hij grappige kruipende kevers, glibberige regenwormen en prachtige vlinders ontdekken. Laat hem zien waar bloemkool en appels vandaan komen en laat hem proeven van de interessante bloemen van de Oost-Indische kers. Gebruik deze ervaringen als een gelegenheid om samen met je kind na te denken over waar ons voedsel vandaan komt en hoe ons ecosysteem werkt. |
![]() |
Verveling | Geef je kind de ruimte en de tijd zonder vast plan. Kinderen hebben verveling nodig om manieren te vinden om zichzelf bezig te houden. Dus op een regenachtige zondag wordt de kamer van het kind omgetoverd tot een grot en ontdekt het kind dat van de grote kartonnen doos een raceauto kan worden gemaakt. |
4 Verder lezen over het onderwerp
No products found.