Spelen zonder materiaal: hoe je kinderen ook zonder speelgoed kunt vermaken

Of het nu binnen, buiten of onderweg is, kinderen spelen graag. Maar omdat de juiste accessoires niet altijd voorhanden zijn, zetten wij in ons artikel verschillende spelletjes zonder materiaal op een rij die niet alleen …

Spelen zonder materiaal: hoe je kinderen ook zonder speelgoed kunt vermaken

Kinder spielen im Wald
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Vrije tijd
  6. »
  7. Groepsspellen
  8. »
  9. Spelen zonder materiaal: hoe je kinderen ook zonder speelgoed kunt vermaken
Wat is het voordeel van spelen zonder materiaal?

Door spellen zonder materiaal te spelen, kun je op elk moment een idee uit de hoge hoed toveren. Op die manier kunnen woordspellen bijna altijd gebruikt worden.

Wanneer kunnen spellen zonder materiaal goed geïntegreerd worden?

Gebruik spellen zonder materiaal voor een snelle warming-up in de sportles om de sfeer op de kleuterschool en op school te verlichten. Ze zijn ook geschikt voor op reis.

Voor hoeveel spelers zijn spellen zonder materiaal geschikt?

Veel spellen zonder materiaal zijn geschikt voor twee of drie spelers, maar ook voor grotere groepen.

Of het nu binnen, buiten of onderweg is, kinderen spelen graag. Maar omdat de juiste accessoires niet altijd voorhanden zijn, zetten wij in ons artikel verschillende spelletjes zonder materiaal op een rij die niet alleen leuk zijn, maar ook educatief waardevol.

Om het je gemakkelijker te maken een overzicht te krijgen, hebben we de afzonderlijke spelletjes in verschillende categorieën ingedeeld. Houd er rekening mee dat sommige spellen in meer dan één categorie kunnen vallen.

[button]Meer spelideeën zonder materiaal[/button]

1. spellen zonder materiaal, maar met veel beweging – ideaal voor grote groepen

  • Lopen als een dier (voor de kleuterschool of de eerste klassen van de lagere school):
    Als spelleider geef je ofwel verschillende dieren die alle kinderen tegelijk moeten nadoen, ofwel kan elk kind in de groep om de beurt een dier kiezen.
    Slangen, apen, kikkers, roofkatten of vogels zijn bijzonder geschikt. De kinderen zorgen bij dit spel voor het passende klankbeeld door de respectieve dierengeluiden na te bootsen.
  • Transportband (voor kinderen van groep 3 van de basisschool of kinderen van de middelbare school):
    Alle kinderen gaan in een rij van twee liggen met hun rug op de grond en hun voeten naar elkaar toe. Nu legt de spelleider een grote bal, een rugzak of iets dergelijks op de voeten van het eerste paar, die van de ene naar de andere kant moet worden doorgegeven.
    De lopende band kan ook zonder hulpmiddelen werken door een kind van de ene naar de andere kant door te geven.
  • De Gordiaanse knoop (voor kinderen vanaf ongeveer 5 jaar):
    Bij dit binnen- en buitenspel vormen alle kinderen een kring. Nu lopen alle spelers met gesloten ogen langzaam naar het midden van de kring en pakken met elke hand een andere hand.
    Zo ontstaat een mooie kluwen kinderhanden en komen de kleine of zelfs wat oudere kinderen wat dichter bij elkaar.
    Nu mogen de ogen geopend worden. Het doel van het teambuildingsspel is om de kluwen te ontwarren zonder de handen los te maken. Het achtergrondverhaal van de Gordiaanse Knoop in kindvriendelijke vorm kun je hier lezen.

Meer spellen zonder materiaal, die het best geschikt zijn als warming-up en waarbij reactiesnelheid, teamgeest en vertrouwen belangrijk zijn, zie je in deze YouTube-video:

Natuurlijk zijn klassieke buitenspelen als vangen, springen en gooien ook geschikt voor tussendoor.

2. spelletjes zonder materiaal voor de volgende autorit

Op reis is er vaak weinig materiaal beschikbaar of ligt de extra speltas die je hebt ingepakt nog thuis terwijl je al op de snelweg zit.

Mutter mit zwei Kindern im Auto
Maak de autorit interessant met spelletjes.

Maar maak je geen zorgen, er zijn genoeg spelletjes zonder materiaal om de tijd tot aankomst te verkorten:

  • Raad nummerborden:
    Bedenk op langere ritten welke stad er misschien schuilgaat achter de afkorting op de nummerplaat. Je kunt een overzicht vinden in oudere wegenkaarten of op internet om je ideeën te controleren.
  • Wie lacht het eerst?
    Knipperen, gezichten trekken of met je ogen rollen – alles is toegestaan om je tegenspeler aan het lachen te maken. Degene wiens mondhoeken het eerst trillen, verliest het spel.
  • Ik zie iets wat jij niet ziet!
    Kies een voorwerp en houd het in gedachten. Begin nu met te zeggen “Ik zie iets wat jij niet ziet en het is groen, geel, rond, vierkant, groot, klein of mysterieus”. De taak is nu om stap voor stap dichter bij de oplossing van het raadsel te komen door vragen te stellen. Daarna is het de beurt aan de volgende persoon om iets te bedenken. Dit spel is zelfs educatief waardevol. Het bevordert zowel de creativiteit als de concentratie en bereikt dat kinderen concrete vragen bedenken.
  • Herken melodieën:
    Neurie verschillende melodieën van bekende kinderhoorspelen of -series. De andere deelnemers aan het spel moeten raden welke melodie het is. Als je niet goed bent in neuriën, kun je ook zingen, in je handen klappen of met je vingers trommelen. Met dit spel verbeter je je gevoel voor ritme en train je je geheugen. Ook maakt het lang in de auto zitten draaglijker.


3. schattingstaken tegen de opkomende verveling

Het indelen van maten en het schatten van hoeveelheden is iets wat veel kinderen verrassend moeilijk vinden. Het is daarom een goed idee om juist dit te oefenen.

eine Hand mit einer Stoppuhr
Hoe snel vliegt de tijd?
  • Raad een minuut:
    Zet de tijd stil terwijl een groepje kinderen in hun hoofd mee telt om zo dicht mogelijk bij de uitkomst te komen. Je zult versteld staan hoe verschillend de resultaten zijn. Het is ook heel interessant om te zien of en in hoeverre kinderen bij dit spel beïnvloedbaar zijn door anderen.
  • Hoeveel dennenappels zitten er in een cirkel?
    Teken met je voet een cirkel in de bosbodem en laat alle groepsleden even naar de cirkel kijken. Draai je dan om en doe een gok. Daarna verzamelt de groep om het resultaat te controleren.

4. voor woordspelletjes is geen materiaal nodig

Woordspelletjes zijn een leuke manier om de taalvaardigheid te verbeteren:

Kind sitzt auf einem Bücherturm, während Buchstaben aus dem Mund strömen
Speel met woorden en letters.
  • Verzamel woorden:
    Hoeveel woorden die beginnen met de letter A kun je om de beurt bedenken? Elke speler in de rij heeft maar een paar seconden om te antwoorden. Het spel wordt wat moeilijker als je het eens wordt over bepaalde categorieën zoals in de klassieker Stadt Land Fluss. Welke dieren met B of welke persoonlijkheden met een D in hun naam schieten je te binnen?
  • Verzin verhalen:
    Als groepsleider geef je het gewenste verhaal een basis. Nu heeft elk kind de taak om er één of twee zinnen aan toe te voegen zodat er gaandeweg een min of meer betekenisvol verhaal ontstaat.
  • Woordkluwen:
    De eerste speler noemt een woord. De tweede speler heeft de taak een nieuw woord te vormen met de laatste letter van het vorige woord. Als je bijvoorbeeld dokter zegt, kan het volgende woord truc zijn. Voor oudere kinderen wordt het wat ingewikkelder als de woorden bij een thema moeten passen.

5. spelletjes zonder materiaal in het water

Bij het zwemmen ontbreekt vaak het nodige materiaal voor spelletjes. Gelukkig zijn er ook spelideeën waarvoor geen extra materiaal nodig is:

drei Mädchen springen in einen Swimming-Pool
Bij veel spelletjes in het water kun je zonder materialen uit de voeten.
  • Ruitergevecht:
    Bij dit spel vormen steeds twee kinderen een paar. Het ene kind neemt het andere op zijn of haar schouders en de strijd van de teams tegen elkaar kan beginnen. Het doel van het spel is om de andere kinderen te laten vallen door te worstelen, trekken en duwen. Het laatste paar wint.
  • Duiken:
    Wie kan zijn adem het langst inhouden? Wie lukt het om het verst te duiken of wie haalt de bodem in het zwembad? Zorg ervoor dat je alle kinderen steeds in het zicht houdt en dat de kinderen al goed kunnen zwemmen.
  • Blind vangen:
    Dit spel is alleen geschikt in een klein afgebakend gebied. Eén kind wordt geblinddoekt met een doek en heeft de taak de andere kinderen te vangen.
    Wie gevangen wordt, is de nieuwe vanger.

6 Andere spelideeën zonder materiaal

No products found.

Gerelateerde berichten