Vertrouwensspelen voor kinderen: teambuildingoefeningen in kinderdagverblijven en scholen

Teamwerk en vertrouwen zijn belangrijke kwaliteiten die kinderen niet alleen op school moeten leren, maar al op de kleuterschool. In ons artikel presenteren we verschillende vertrouwensspelletjes voor verschillende leeftijdsgroepen en leggen we uit hoe en …

Vertrouwensspelen voor kinderen: teambuildingoefeningen in kinderdagverblijven en scholen

vertrauensspiele von eltern mit kindern
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Vrije tijd
  6. »
  7. Groepsspellen
  8. »
  9. Vertrouwensspelen voor kinderen: teambuildingoefeningen in kinderdagverblijven en scholen
Waarom is het belangrijk dat kinderen vertrouwen leren?

De ontwikkeling van veel individuele vaardigheden hangt in belangrijke mate af van het kunnen samenwerken met anderen. Als dit belangrijke aspect ontbreekt, stelt het leven in de maatschappij kinderen en natuurlijk ook volwassenen voor een grote uitdaging.

Zijn er vertrouwensspelletjes die speciaal geschikt zijn voor kinderen in het kinderdagverblijf?

Hoe eerder kinderen leren vertrouwen in andere mensen op te bouwen, hoe gemakkelijker het wordt om op de hulp van anderen te vertrouwen en met anderen samen te werken. Daarom volgen hier enkele ideeën voor vertrouwensspelletjes in het kinderdagverblijf.

Hoe zijn vertrouwensspelletjes anders op school?

Terwijl de vaardigheden van kinderen op de kleuterschool nog wat beperkt zijn, kunnen de spelideeën op de basisschool en de middelbare school vrij complex zijn. Toch is de basis van veel spellen ook geschikt voor oudere kinderen, adolescenten of zelfs volwassenen.

Teamwerk en vertrouwen zijn belangrijke kwaliteiten die kinderen niet alleen op school moeten leren, maar al op de kleuterschool.

In ons artikel presenteren we verschillende vertrouwensspelletjes voor verschillende leeftijdsgroepen en leggen we uit hoe en op welk moment ze het best gebruikt kunnen worden. [button]Verder lezen over vertrouwen en vertrouwensspelletjes[/button]

1. vertrouwensspellen als belangrijk onderdeel van ervaringsonderwijs

2. vertrouwensspelen voor volwassenen

Teambuildingoefeningen zijn niet alleen iets voor kinderen, maar worden in veel bedrijven gebruikt. Hier zijn samenwerkingsspellen voor volwassenen sterk gericht op ervaringsonderwijs.

In de loop van de kindertijd zijn er veel verschillende gebieden waarin kinderen iets leren. Langzaam maar zeker verbetert het taalgevoel, wordt de motoriek gerijpt en valt er ook op cognitief gebied veel te ontdekken.

Een ideale manier om de vaardigheden van kinderen te verbeteren is door middel van spelletjes. Veel dingen kunnen echter niet alleen worden bereikt, zodat alleen samenwerking met anderen tot succes leidt. Een geschikte manier om kinderen in een groep een gemeenschapsgevoel te geven is door middel van vertrouwens- en samenwerkingsspelletjes.

U kunt de verschillende spelideeën gebruiken als kennismakingsspelletjes of om kinderen dichter bij elkaar te brengen.

Hoe eerder kinderen leren vertrouwen op de hulp van anderen, hoe volwassener hun sociale vaardigheden zullen worden.
Gebruik daarom af en toe de verschillende spellen om kinderen een gevoel te geven van wat er in een gemeenschap kan worden bereikt en waarom het belangrijk is om andere mensen te kunnen vertrouwen.

Tip: Met RespAct zet Camp Group gGmbH zich in om kinderen met vertrouwensproblemen te helpen en de integratie op school te bevorderen.

2. vertrouwensspelletjes in de kleuterschool

Vertrouwen speelt op elke leeftijd een belangrijke rol. Om dit te bevorderen en kinderen de kans te geven anderen te vertrouwen, maar ook zelf verantwoordelijkheid te nemen, vindt u in de volgende paragrafen enkele geschikte spelideeën.

2.1 Leiden en geleid worden

ein junge laeuft mit einer augenbinde herum
Het is niet zo eenvoudig om geblinddoekt de weg te vinden.
.

Begin met het opzetten van een kleine hindernisbaan in de kinderkamer. Dit werkt zowel binnen als buiten.
Verdeel de kinderen vervolgens in groepjes van twee voor dit spel. Elk team krijgt een blinddoek.

Terwijl de ene speler geblinddoekt is, heeft de andere speler de taak om het kind veilig door het parcours te loodsen.

Let er bij het spelen van dit spel op dat je de kinderen in de groep niet overbelast. Begin daarom met korte cursussen en eenvoudige oefeningen.
Geblinddoekt zijn, zelfs voor een kort moment, kan heel beangstigend zijn.

U kunt het spel ook zo opzetten dat de ene persoon de andere van de ene naar de andere kant van de kamer moet leiden door specifieke commando’s te geven.
Omdat dit voor jonge kinderen nog relatief moeilijk is, is deze oefening alleen geschikt voor de leeftijd vanaf vier of vijf jaar.

Tip: Het is iets gemakkelijker als kinderen kruipen in plaats van lopen. Dit beperkt ook de kans op letsel als de commando’s nogal onnauwkeurig zijn.


2.2 De partner vinden

Bij dit spel staan alle kinderen in een grote cirkel in de kamer. Nu zijn alle kinderen geblinddoekt.
Vervolgens hebben de kinderen de taak om blindelings een eerder gekozen partner te vinden.

Dit gebeurt door alle kinderen langzaam in de vooraf bepaalde richting te laten bewegen. Alle spelers moeten hun armen uitsteken om botsingen met andere kinderen te vermijden en de juiste partner te vinden.

3. vertrouwensspelletjes voor kinderen op school

kinder legen die haende uebereinander
Stimuleer teamwerk door vertrouwensspelletjes.

Terwijl het op de kleuterschool vaak nog relatief harmonieus verloopt, komen uitsluiting en pesten op basisscholen en middelbare scholen vaak voor.
Om deze verschijnselen in een vroeg stadium tegen te gaan, zijn groepsdynamische spellen geschikt, waarvan sommige tijdens de gewone lessen of in de lessen lichamelijke opvoeding kunnen worden gespeeld.

Het is echter vooral belangrijk dat de leerkracht alle leerlingen steeds in het oog houdt om problemen te voorkomen.

In de volgende paragrafen presenteren we enkele groepsspellen die het meest geschikt zijn om de cohesie in de klas te versterken.

3.1 De blinde ruiter

Bij dit spel moeten de kinderen in tweetallen bij elkaar komen. Het is echter iets beter voor het bevorderen van de groepsdynamiek als u, als groepsleider, tweetallen bij elkaar gooit die normaal gesproken niet zouden samenwerken.

Het ene kind gaat op de rug van het andere zitten. Het onderste kind, het paard, is geblinddoekt. Nu moet het bovenste kind, de ruiter, veilig door een parcours zien te komen.
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en de complexiteit van het parcours kan dit op verschillende manieren. U kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • rechtstreeks aanspreken
  • non-verbale communicatie door middel van druk van armen en benen
  • U kunt ook een lint gebruiken als verbinding, zodat de kinderen vrijer kunnen bewegen.

Tip: Wissel van positie na de eerste sessie.

3.2 Gewoon laten vallen

kind springt bei einem vertrauensspiel in die arme seines vaters
Er is moed en vertrouwen voor nodig om te springen of je te laten vallen
.

Je denkt misschien dat het makkelijk is om je te laten vallen. Dat is het echter helemaal niet als je op iemand anders of op de groep moet vertrouwen.

Vorm een kleine kring. Nu staat één geblinddoekt kind in het midden en laat zich naar buiten vallen, zodat de andere kinderen hem opvangen en vervolgens zachtjes een duwtje in een andere richting geven. Belangrijk bij dit spel is dat het kind in het midden zich zo stijf mogelijk maakt, zodat hij gemakkelijker kan worden opgevangen en weer teruggeduwd.

Als deze oefening al goed werkt, kun je er ook een partneroefening van maken met wisselende partners. Er is wat meer moed voor nodig om je van een hoge doos in de handen van de groep te laten vallen.

4 Verder lezen over vertrouwen en vertrouwensspelletjes

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten