Een tienerkamer inrichten: 3 basisideeën voor de overgang van de kinderkamer

Een tienerkamer inrichten: 3 basisideeën voor de overgang van de kinderkamer

zwei jugendliche in gemuetlichem zimmer
  5. Vrije tijd
  7. Een tienerkamer inrichten: 3 basisideeën voor de overgang van de kinderkamer

De eerste inrichting van een kinderkamer stelt de ouders nog voor weinig uitdagingen: Wat opbergruimte, een bedje en speelgoed, in een inrichting die de ouders zelf kiezen. Maar terwijl dit voor een klein kind nog prima is, wil een groot kind natuurlijk inspraak hebben. Nog voor de tienerjaren is het goed als een kind zijn eigen karakter in het ontwerp kan inbrengen. Maar uiterlijk tegen de tijd dat ze tiener zijn, moet je een tienerkamer inrichten die hen weerspiegelt.

Het is echter geen goed idee om de inrichting van de jeugdkamer volledig aan de ouders over te laten. Als de kinderen hun zin krijgen, heerst er in veel gevallen al snel chaos. Wij presenteren enkele ideeën die een verstandige inrichting combineren met individuele voorkeuren.

1. eerst moeten hoekpunten worden ingesteld voor de meubels

zwei maedchen im jugendzimmer
Als tieners vrienden over de vloer krijgen, voelen ze zich meestal niet prettig bij kinderlijk meubilair zoals kinderbedjes na een bepaalde leeftijd.

Decoraties en andere losse elementen kunnen later gemakkelijk worden toegevoegd. Sommige hoekstenen moeten echter vanaf het begin worden aangepast aan de nieuwe eisen van een jongerenkamer. Zo kan later de inrichting eromheen worden gebouwd.

Of het nu voor meisjes of jongens is, sommige ontwerpregels zijn universeel geldig. Het is bijvoorbeeld essentieel om de adolescenten op een bepaald moment van geschikte jeugdbedden te voorzien. Dit is belangrijk om kinderen meer ruimte en een comfortabelere slaap te bieden. Bovendien verliezen kinderbedden snel hun aantrekkingskracht in de ogen van tieners, passen ze niet meer bij hun leeftijd en kunnen ze de kinderen zelfs ongemakkelijk maken bij leeftijdsgenoten.

Natuurlijk hangt de keuze van het bed af van de omstandigheden. Een kleine of smalle kamer is meer in het voordeel van een stapelbed of soortgelijke ruimtebesparende alternatieven, terwijl een grote kamer meer uitgebreide bedden toelaat.

Opmerking: als de kamer zich op zolder bevindt, moet wellicht rekening worden gehouden met het schuine dak – als het mogelijk is het bed eronder te plaatsen zonder het slapen te beperken, wordt de ruimte bijzonder goed benut.

Naast het bed is opbergruimte belangrijk bij de inrichting van een tienerkamer om van meet af aan een systeem van organisatie in de kameraan te brengen.

2 Een plek om je terug te trekken wordt bijzonder gewaardeerd bij de inrichting van een jeugdkamer.

kind sitzt auf einem sitzsack
Een zitzak is een goedkope manier om een gezellig hoekje in de kamer te creëren.

Als jongens en meisjes ouder worden, willen ze meestal vaker alleen zijn. In het belang van het gezinsgeluk is het goed om de kinderen hun toevluchtsoord te gunnen waar ze af en toe voor zichzelf kunnen zijn.

Een gezellig hoekje in de kamer is daarvoor geschikt. Een zitzak is meestal erg populair bij oudere kinderen en tieners. In de zitzak vallen na een zware dag voelt goed, en het is ook handig als er vrienden in de buurt zijn. Want iedereen op de rand van het bed of de stoel laten zitten is op den duur nogal ongemakkelijk.

Het bed zelf kan ook enigszins uit het zicht worden gehaald door een kamerscherm, bijvoorbeeld een eenvoudige goedkope plank. Natuurlijk moeten kinderen niet helemaal uit hun doen zijn, maar het is goed voor het vertrouwen als kinderen zich niet voortdurend in de gaten gehouden voelen en de kamer optimaal is ingericht.

Ook een bureau of werkruimte is hiervoor bij uitstek geschikt. Want zo kan huiswerk soms in hun eigen ruimte worden gemaakt in plaats van midden in de gezinsactiviteit aan de keukentafel.

3 Decoratie moet aan de jongeren worden overgelaten.

Inspraakrecht voor kinderen

Hoewel het goed is om kinderen bij de dagelijkse beslissingen te betrekken, kan het voor jonge kinderen overweldigend zijn om voortdurend beslissingen te nemen. Deelname moet aangepast zijn aan de leeftijd en moet toenemen naarmate het kind vordert.

Beslissingen nemen is een aspect dat ouders hoogstens moeten ondersteunen. Beslissingen hierover zouden idealiter door de jongeren moeten worden genomen, omdat hier veel ruimte is voor een individuele inrichting van de jongerenkamer.

Natuurlijk moeten grote projecten vooraf worden besproken, zoals het schilderen van de muren. Maar kleine dingen zoals posters en foto’s zijn aan de tieners. De muren zijn hier het belangrijkste element. Natuurlijk kunnen ook planken en andere elementen worden versierd, maar de muren bieden de kinderen meestal volledige ontplooiing – een wit vel waarop ze hun creativiteit kunnen laten zien.

Tenslotte is verlichting een middel om de bestaande elementen vakkundig in scène te zetten. Een lichtsnoer rond enkele foto’s van vrienden bijvoorbeeld, creëert sfeer en benadrukt wat voor u belangrijk is.