Veel kinderen willen een echte piratenverjaardag met veel plezier en avonturen.En aan het eind van de dag mag een schat natuurlijk niet ontbreken. Bij elke echte schattenjacht hoort echter ook de juiste schatkaart. Ons artikel …

schatzkarte
  5. Vrije tijd
  7. Knutselideeën
  9. Maak een schatkaart: Maak je eigen schatkaart voor het verjaardagsfeestje van de kinderen
Waar moet ik rekening mee houden als ik een schatkaart wil maken?

Een schatkaart moet vooral begrijpelijk zijn. Gebruik daarom referentiepunten die de kinderen ook kennen om een schatkaart te maken.

Hoe laat ik een vel papier vergeeld lijken?

Met zwarte thee of koffie kun je duidelijke veranderingen aanbrengen waardoor een kaart er heel oud uitziet.

Welke eenvoudige trucs zijn er om een schatkaart te maken?

Met gescheurde hoeken en een enkele verschroeide plek kun je goede resultaten bereiken waar de kleine piraten blij mee zullen zijn.

Veel kinderen willen een echte piratenverjaardag met veel plezier en avonturen.
En aan het eind van de dag mag een schat natuurlijk niet ontbreken.

Bij elke echte schattenjacht hoort echter ook de juiste schatkaart. Ons artikel laat zien hoe je een bedrieglijk echt uitziende schatkaart maakt.

[Button]Andere accessoires voor het piratenfeest[/button]

1. een schatkaart maken – de basis op papier zetten

ein als pirat verkleidetes kind haelt eine schatzkarte in den haenden
Een schatkaart hoort gewoon bij elke echte speurtocht.

Neem allereerst een vel papier en werk een parcours uit voor je geplande speurtocht. Om ervoor te zorgen dat het volgende kinderfeestje of zomerfeestje een succes wordt, markeer je heel duidelijk de belangrijke punten op de kaart.

Afhankelijk van hoe groot de straal van uw gezamenlijke activiteit moet zijn, kunt u meer of minder in detail treden. Zorg er echter altijd voor dat kinderen een paar dingen op de kaart herkennen, zodat ze zich daardoor kunnen oriënteren.
Dit geldt vooral als u met kleine kinderen een speurtocht wilt organiseren.

Schets dus eerst globaal de belangrijkste punten, zodat je daarna je sjabloon kunt gebruiken als leidraad voor de definitieve versie.

Als het voorwerk klaar is, neem je een potlood en wat kleurpotloden en kun je de kaart gaan tekenen.
Als je de kinderen een kompas wilt geven, teken dan een kompassymbool met de juiste windrichting.

2. Maak de schatkaart snel zelf – zo ziet een nieuwe kaart er heel oud uit

Schateiland:

Iedereen met een beetje literaire interesse en een passie voor avontuur moet het boek van Robert Louis Stevenson eens goed bekijken. Meer informatie over de inhoud vindt u hier.

Een goede schatkaart die er zo echt mogelijk uitziet vereist een beetje herbewerking.
Dat kan vrij eenvoudig met de volgende methoden:

• Scheur hoekjes af: Piraten mogen blij zijn als je nog een redelijk intacte kaart vindt.
    Het ene of andere ontbrekende hoekje of zelfs een klein gaatje is wat de schatkaart bijzonder maakt.
  • Bruine verkleuring: Vervaag de kaart een beetje door met een bruine viltstift te werken. Het resultaat zal wat meer uitgewassen zijn als je waterverf met veel water gebruikt.
eine karte mit mit absichtlich zugefuegten gebrauchsspuren
Als je de kaart er oud uit wilt laten zien, kun je gebruik maken van eenvoudige trucs.
  • Watervlekken: De meeste schatkaarten zijn al meer dan eens nat geworden. Met een beetje water en een beetje waterverf kun je hier een bijzonder goed effect mee bereiken.
    Zorg er wel voor dat de kaart zelf leesbaar blijft en laat de schatkaart goed drogen voordat je hem oprolt.
  • Verkoolde randen: Met een aansteker kun je heel gemakkelijk een duidelijke verkleuring van het papier bereiken. Als je de aansteker echter te dicht bij het vel papier houdt, zal je kaart in vlammen opgaan.
    Op de rand van de schatkaart kunnen enkele brandplekken echter een indrukwekkend resultaat opleveren. Ga echter voorzichtig te werk en houd altijd de brandende kant naar boven om te voorkomen dat hij te snel afbrandt.

Hoe je een schatkaart maakt zonder er al te veel tijd aan te besteden, zie je ook in deze video:

Tip: Je kunt de tips voor het maken van een oude schatkaart ook gebruiken voor de uitnodiging voor het piratenfeest.

3. maak een professionele schatkaart – met deze tips ziet de kaart eruit als uit een andere tijd

Als je wilt dat al het papier waarvan je een schatkaart maakt er al vergeeld uitziet, vergt dat wat voorbereidend werk.

Daarvoor heb je een vel papier en een paar zakjes zwarte thee nodig, naast wat tijd.

alt aussehendes papier als basis fuer eine schatzkarte
Een bijzondere kleuring bereik je met zwarte thee.

Scheur eerst een paar hoeken van het papier af om de typische vorm van een schatkaart te creëren. Verkreukel het vel vervolgens een paar keer en vouw het weer open zodat er talrijke vouwen ontstaan.

Nu komt de thee om de hoek kijken. Kook wat water en doe het in een kommetje met wat theezakjes. Wacht tot de zwarte thee voldoende is afgekoeld zodat je er zonder problemen je hand in kunt steken. Leg nu het papiertje in het water. Na een paar uur zouden al duidelijk zichtbare tekenen van veroudering zichtbaar moeten zijn.

Laat het papier vervolgens drogen. Dit kan iets sneller in de oven. U moet het blad echter goed in de gaten houden, zodat het niet gaat verbranden.
Herhaal het proces als u het verouderingseffect wilt maximaliseren.

Vervolgens kun je beginnen met het overbrengen van de schets op de schatkaart. Daarna kunt u de hoeken nog knijpen en enkele donkere plekken aanbrengen door te wrijven met een gebruikt koffiepad of een stukje houtskool.

Tip: U kunt ook zelf een schatkaart maken door het vel papier in een koffiebad te leggen.
Het effect is echter niet zo mooi als met zwarte thee.

4. Verdere accessoires voor het piratenfeest