Een doopcadeau maken: Creatieve cadeau-ideeën en suggesties

5. Vrije tijd
  7. Knutselideeën
  9. Een doopcadeau maken: Creatieve cadeau-ideeën en suggesties
Kan ik zelf een doopcadeau maken?

Ja, verreweg het meest voorkomende doopcadeau is de doopkaars. Gewoonlijk wordt de doopkaars aangeboden door de peetouders.

Kan ik ook met geld een doopcadeau geven?

Natuurlijk kun je naast speelgoed en een doopkaars ook geld geven. Voor het uiterlijk moet je echter wel een beetje creatief worden.

Moet ik de gasten bij de doop iets geven?

Laat je gasten zien dat je blij was met de kleine of zelfs grotere cadeaus. De beste manier om dit te doen is om uw vrienden en familie een klein cadeautje mee naar huis te geven als ze vertrekken.

De doop is een van de belangrijkste gebeurtenissen in het leven van christenen. De meeste kinderen die gedoopt worden zijn echter vrij klein op dat moment en krijgen weinig mee van deze belangrijke dag. Toch blijven de doopgeschenken die zij meebrengen meestal lang bij hen om hen aan de dag te herinneren.
Om ervoor te zorgen dat uw doopcadeau niet te snel vergeten wordt, geven wij u in ons artikel veel tips voor het maken van een doopcadeau.
[Button] Bestel een doopkaars knutselpakket [/button]

1. maak een doopkaars als cadeau voor de doop zelf.

Er zijn veel doopkaarsen die je kant-en-klaar kunt kopen. Het is echter veel creatiever als je zelf een doopkaars maakt. Je hebt de volgende benodigdheden nodig:

• een witte kaars
  • decoratiewas
  • een ambachtelijke scalpel (of een scherp klein mes)

Het is het beste om een vrij grote kaars te gebruiken, omdat het dan gemakkelijker is om motieven aan te brengen.

De taak van de peetouders:

Doorgaans geven de peetouders van het kind een doopkaars als geschenk om het belang van het op zich nemen van het peetschap te symboliseren.

Wat de keuze van de decoratieve was betreft, zijn er veel verschillende sets waaruit men kan kiezen. Versierwasbladen zijn bijzonder goedkoop. Hieruit kunt u zelf motieven tekenen en uitsnijden met behulp van een scalpel en een geschikt sjabloon.

U kunt echter ook losse waselementen kant-en-klaar kopen. U hoeft ze dan alleen nog maar op de kaars over te brengen. Deze procedure is bijzonder geschikt voor kleine symbolen zoals een duif, een vis of een doopkelk, maar ook voor letters.

Het aanbrengen van de wasplaten is heel eenvoudig, zodat u zich meestal de moeite van het lezen van ingewikkelde instructies kunt besparen. U hoeft alleen maar een beetje druk uit te oefenen en ze hechten zich aan het oppervlak van de kaars.

Tip: label de kaarsen met de naam van de baby en voeg een doopdatum toe om de kaars onmiskenbaar van u te maken.

2. geef geld – je kunt ook een doopcadeau maken van geld.

taufgeschenk mit geld basteln
Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om een geldcadeau voor een doop te maken.

Het vinden van een geschikt cadeau voor een doop is niet altijd eenvoudig. Maar gelukkig hoef je niet per se iets te kopen, maar kun je ook overtuigen met een zelfgemaakt geldcadeau.

Verschillende kistjes of zelfs een eerste spaarpot voor het kind kunnen hiervoor in aanmerking komen. Hoewel het de taak van de ouders zal zijn om dit spaarvarken de eerste jaren te vullen, kun je op deze manier voor veel vreugde zorgen.

Vooral engelen of duiven worden vaak gebruikt om een geldgeschenk te geven. De engelen kunnen wat geld in hun handen houden of de duiven een bundeltje geld in hun klauwen.

Natuurlijk hoeft het geldgeschenk niet per se een christelijke connectie te hebben, maar kan het ook gebaseerd zijn op een eventuele hobby van een kind.

Als alternatief kan voor heel kleine kinderen knuffels worden aangeboden samen met een zakje. Terwijl de beer of giraffe voor het kind is gereserveerd, gaat het geld naar de ouders.

Voor een geboorte kunnen ook geldgeschenken worden gegeven. Idealiter zijn deze zo ontworpen (voor grotere bedragen) dat het kind er op latere leeftijd daadwerkelijk over kan beschikken.

3. een doopgeschenk geven – vaak een moeilijke taak bij oudere kinderen

Ongeacht of het jongens of meisjes zijn, zodra de kinderen wat ouder zijn, zijn de wensen meestal wat preciezer en vaak ook groter. Hoewel het zeker een optie is om zelf een doopcadeau te maken, worden veel cadeau-ideeën steeds slechter ontvangen.

Met een gepersonaliseerde sleutelhanger of een individueel ontworpen ketting kun je echter veel meisjes blij maken.

Voor jongens en meisjes zijn ook mooie houten naambordjes of een eigen spaarpot met foto geschikt. Als de spaarpot al gedeeltelijk gevuld is, groeit de stimulans om te blijven sparen.

Tip: Een spaarpot helpt kinderen de waarde van geld beter te begrijpen.

4. doopgeschenken maken voor gasten

geschenke zur taufe fuer gaeste
Er is bijna niemand die niet blij is met een klein cadeautje.

Als je veel gasten uitnodigt voor de doop, is het nog leuker als vrienden en familie de dag nog lang herinneren. Door kleine doopcadeautjes voor de gasten te maken, kan iedereen na afloop iets mee naar huis nemen.

Kleine gedrukte of handgeschreven kaartjes met een paar mooie woorden van dank zijn ideaal.
Het beste is om de toespraak op het kaartje vrij kort te houden. Bevestig het kaartje nu met een lint aan een klein cadeautje.

De volgende ideeën komen in aanmerking voor het DIY-cadeau:

• Bloemzaadjes in een reageerbuisje
  • likeur in miniflesjes (liefst niet meer dan 10 cl)
  • een kruidenmix in een zelf samengesteld zakje

Voor al deze ideeën hebt u alleen een beetje tijd nodig, maar een beperkt budget is ook voldoende om uw gasten te bedanken voor hun tijd en de cadeaus die ze hebben meegebracht.

In 2018 werden in Duitsland 167.000 kinderen gedoopt door de Protestantse Kerk. Meer informatie over de cijfers en gegevens vindt u hier.

5. gepersonaliseerde doopkaarsen maak je in een handomdraai met een knutselset