Koken met kinderen: wanneer de keuken een avontuur wordt

Koken met kinderen: wanneer de keuken een avontuur wordt

5. Vrije tijd
  7. Koken met kinderen: wanneer de keuken een avontuur wordt

Kinderen beginnen vaak al op jonge leeftijd belangstelling te tonen voor samen koken. De kleintjes laten helpen betekent dat de band tussen u en uw kind wordt versterkt. Het is ook erg leuk voor kinderen! Maar om ervoor te zorgen dat samen koken geen ramp wordt, zijn er een paar dingen waar u rekening mee moet houden. Meer nuttige informatie over dit onderwerp vindt u ook in het volgende artikel.

Ook jongere kinderen kunnen helpen in de keuken

Zolang je kind al kan lopen en dingen kan vastpakken en de nodige kennis over eten heeft, kan het al helpen in de keuken. Dit is meestal het geval op een leeftijd van 2 à 3 jaar. Voorzichtigheid is echter geboden: verwacht niet te veel van uw kind! Ook al begrijpt uw kind al veel van zijn omgeving, het moet nog leren omgaan met hete potten en pannen.

Voor het begin is het voldoende om uw kind bijvoorbeeld koekjes te laten snijden. Op dezelfde manier kan uw kind brood of andere dingen smeren of ingrediënten mengen in een kom. Zorg er wel voor dat alle scherpe voorwerpen buiten het bereik van uw kind zijn.

Op de leeftijd van 5 tot 6 jaar kan het echt beginnen: een kind heeft dan meestal een goede mate van zelfstandigheid bereikt. Bovendien mag u vanaf nu meer van uw kind verwachten, in die zin dat het ook het fornuis mag gebruiken. Zelfs het snijden of hanteren van anderszins gevaarlijk keukengerei is redelijk. Laat uw kind echter nooit zonder toezicht achter!

Met deze tips wordt koken veiliger

Sommige dingen zijn al aangestipt, maar het kan nooit vaak genoeg gezegd worden hoe belangrijk veiligheid is zodra kinderen in de keuken gaan helpen. Het is niet alleen belangrijk dat u uw kind nooit zonder toezicht laat, maar met nog een paar dingen kunt u de kans op ongelukken enorm verkleinen.

Als uw kind er op jonge leeftijd op staat om u in de keuken te helpen, hoeft u dat niet te weigeren! Er zijn nu bijvoorbeeld kinderveilige messen die een afgeronde punt hebben om uitglijden te voorkomen. U kunt ook veel ander kindveilig keukengerei kopen waarmee uw kind u kan helpen koken – zonder risico op letsel.

Bij het koken met kinderen gebeuren vaak ongelukken omdat ze bij dingen willen die buiten hun bereik liggen. In het ergste geval glijdt het kind uit en raakt het ernstig gewond. Om dit te voorkomen, moet u er altijd voor zorgen dat alle dingen die uw kind nodig heeft om te koken, binnen zijn of haar bereik liggen. Vooral de hoogte van het werkblad is een veelvoorkomend probleem. Daar zijn extra verhogingen voor, waarop uw kind veilig kan staan en werken.

Maar u moet er niet alleen voor zorgen dat uw kind zich niet kan verwonden aan voorwerpen. Er schuilt ook een gevaar in het onveilig omgaan met voedsel. Dit betekent dat uw kind al op jonge leeftijd moet weten wat hygiëne in de keuken betekent. Onthoud altijd: u bent in dit opzicht een groot rolmodel voor uw kind! Daarom is het belangrijk regelmatig uw handen te wassen. Natuurlijk moet ook het eten voldoende gewassen worden!

Met de juiste schaal kunnen kinderen veel helpen

Als u geen idee heeft wat u met uw kind moet koken, is dat geen probleem! In het begin moet de afwas natuurlijk niet te moeilijk zijn, want een kind moet nog oefenen. Toch zijn er enkele dingen waar u en uw kind zeker van zullen genieten!

Pannenkoeken zijn bijzonder populair. Hier kan uw kind helpen met het mengen van het beslag en ook nadenken over het soort pannenkoek, want er zijn veel variaties! Als u uw kind vertrouwt, kan het ook de pannenkoeken omdraaien.

Zin in iets hartigs? Dan zijn pizzabroodjes perfect! Ze zijn niet alleen lekker, maar geven je kind ook de kans om flink mee te helpen. Of het nu gaat om beleg, smeren of andere stappen – je kind kan overal zonder problemen meehelpen.

Bovendien zijn soepen, stoofschotels, koekjes of smoothies bijvoorbeeld perfect voor de crèche, de kleuterschool of andere uitstapjes van het kind.

Koken met kinderen moet vooral veilig zijn

Met voldoende veiligheid wordt samen koken met uw kind heel leuk! Kijk vooral uit voor scherpe voorwerpen en zorg ervoor dat de nodige ingrediënten binnen het bereik van uw kind liggen. Uiteindelijk bepaalt u zelf het best wanneer kinderen in de keuken kunnen helpen. Veel plezier bij het uitproberen!