De babykamer inrichten – wat is echt belangrijk?

De babykamer inrichten – wat is echt belangrijk?

kinderzimmer mit dachschraegen eingerichtet
  5. Vrije tijd
  7. De babykamer inrichten – wat is echt belangrijk?

Een baby brengt altijd een grote, maar mooie, verandering voor het hele gezin. Ook het huis moet met de komst van de baby opnieuw worden ingericht. Vooral de inrichting van de babykamer is voor veel nieuwe ouders een grote uitdaging. Wat heb ik echt nodig in deze kamer? Hoe maak ik het veilig voor mijn baby? Wij vertellen u alle belangrijke informatie over dit onderwerp en geven u waardevolle tips en trucs.

Hoe kies ik het juiste bed?

Een van de belangrijkste meubelstukken voor de babykamer is het babybedje. Veel ouders vinden het vaak moeilijk om het juiste bed te kiezen, omdat de keuze enorm is en je alleen het beste voor je baby wilt kiezen.

Een belangrijke factor bij de keuze is de grootte. In het begin heeft de baby geen groot bed nodig, maar hij moet toch voldoende bewegingsruimte hebben. Een iets groter babybed is ook zinvol, gezien hoe snel kinderen groeien. Een groter bed gaat ook langer mee. Er zijn ook speciale bedden voor baby’s die met het kind meegroeien, d.w.z. dat ze iets groter kunnen worden.

Veiligheid is ook van groot belang. Het bed moet zo zijn ontworpen dat je baby ’s nachts niet uit bed kan vallen. Bovendien moet uw baby zich niet kunnen verwonden aan scherpe hoeken en randen.

U moet er ook voor zorgen dat de matras comfortabel is en geschikt voor baby’s. Het kleine lichaam heeft nog steeds speciale ondersteuning nodig tijdens de slaap.

Welke meubels zijn geschikt voor een babykamer?

Het meubilair in een babykamer moet vooral een functionele waarde hebben. Naast het babybedje zijn er andere meubels die in geen enkele babykamer mogen ontbreken.

Hiertoe behoort bijvoorbeeld de luiertafel. Deze biedt een praktisch en comfortabel oppervlak waarop u uw baby kunt verschonen. Veel aankleedtafels hebben extra opbergruimte die u kunt gebruiken voor aankleedkussens, luiers en allerlei gebruiksvoorwerpen.

Het is ook handig om een kleine kledingkast of ladekast te hebben waar je de kleren van je baby in kunt opbergen. In het begin heb je niet veel opbergruimte nodig, maar houd er rekening mee dat je baby snel zal groeien en de kleertjes groter worden en meer ruimte nodig hebben.

Vooral in het begin kun je in de babykamer een gezellige plek voor jou en je baby creëren. Hiervoor is bijvoorbeeld een fauteuil of schommelstoel geschikt. Hier kun je met je baby knuffelen of de ruimte gebruiken om borstvoeding te geven.

Met welke veiligheidsmaatregelen moet je rekening houden?

Bij de inrichting van de babykamer zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden om ervoor te zorgen dat je baby veilig is in deze kamer. Zoals reeds vermeld, moet vooral het bed ontworpen zijn voor baby’s en idealiter een rooster hebben.

Vooral wanneer de baby de leeftijd bereikt waarop hij kan kruipen en zich zelfstandig kan verplaatsen, moet u alle voorwerpen waar de baby bij kan, verwijderen. Vooral kleine kinderen trekken graag allerlei voorwerpen uit planken en kasten. Daarbij kunnen dingen snel stuk gaan en is de kans op letsel groot.

Het is ook raadzaam de stopcontacten af te dekken met een kinderbeveiliging om elektrische schokken te voorkomen. Vooral het meubilair in deze kamer moet te allen tijde stevig en stabiel staan, zodat geen enkel meubelstuk kan omvallen.

U kunt er ook aan denken de babykamer uit te rusten met een babyfoon. Zo kunt u uw kind altijd in de gaten houden.

Welk speelgoed en welke accessoires zijn geschikt voor de babykamer?

Op babyleeftijd zijn vooral knuffels, rammelaars en muziekdoosjes geschikt als leuk kinderspeelgoed. De kleintjes kunnen zich ook prima vermaken met een speelkleed en beginnen langzaam de wereld te ontdekken.

Voor een babykamer heb je minder accessoires nodig. Denk aan het aspect veiligheid. Je kunt wel een paar kleuraccenten in de kamer aanbrengen met muurverf of een mooi behangetje om een leuke sfeer te creëren.

Minder is meer

Bij de inrichting van de babykamer is het zinvol u te concentreren op het essentiële. Het meubilair moet functioneel en veilig zijn. Vooral het babybedje moet goed gekozen worden. De veiligheid van de baby mag in geen geval worden verwaarloosd. Het is de moeite waard om hier alles te controleren. Natuurlijk mogen speelgoed en accessoires niet ontbreken in de babykamer, maar ook hier moet verstandig mee worden omgegaan. Anders kunnen ook deze dingen de baby overbelasten.