In 2019 / 2020 worden de rapportkaarten in de meeste deelstaten uitgereikt op 31 januari 2020. Alle data vindt u hier.
Vaak is er een individuele beoordeling. Toch kunnen deze beoordelingen op een beoordelingsschaal worden geplaatst.
In geen geval moet je opgeven. In bijna alle gevallen kan er in het volgende semester veel veranderd worden om de promotie niet in gevaar te brengen.
Binnenkort is het weer zo ver. Het halfjaarverslag over 2019 / 2020 komt eraan. In ons artikel vindt u alle data voor het uitbrengen van het halfjaarverslag voor alle deelstaten in Duitsland.
Daarnaast laten we u zien welke opmerkingen anders op de halfjaarlijkse rapportkaart op de basisschool staan en in hoeverre u uw kind kunt motiveren om in de tweede helft van het jaar betere cijfers te halen.
[button]Rapportkaartmappen om de glans op te houden[/button]
Inhoudsopgave
1. de halfjaarlijkse rapportkaart heeft voor veel
leerlingen in Duitsland:
Volgens cijfers van het Bundesamt für Statistik gaan in Duitsland 11 miljoen mensen naar school. Beroepsscholen zijn echter in deze statistieken opgenomen.
De rapportkaart aan het eind van het jaar beslist of een kind kan worden overgeplaatst of de klas moet overdoen. Als de slechte cijfers zich in de eerste helft van het jaar opstapelen, denken helaas veel te veel ouders er niet aan om hun kind vroegtijdig concrete hulp te bieden om de situatie te veranderen.
Eerst wachten ze op het rapport halverwege het jaar, om vervolgens te ontdekken dat hun kind het op school niet bijhoudt. Het is waar dat het rapport halverwege 2019 / 2020 zeker kan worden aangegrepen als een kans om in de tweede helft van het jaar verbetering te brengen.
Idealiter zouden ouders echter al moeten reageren wanneer de tekenen zich opstapelen dat het slechter gaat met een kind.
Tip: U kunt het beste rechtstreeks aan de leerkracht vragen in hoeverre er problemen zijn en welke mogelijke oplossingen er dus zijn.
2. data voor het halfjaarlijkse rapport in de afzonderlijke deelstaten
Er is geen uniforme datum waarop alle leerlingen van basisscholen en middelbare scholen hun halfjaarverslag ontvangen.
Over het algemeen worden de rapportkaarten in de meeste deelstaten echter altijd eind januari uitgereikt. Alle halfjaarverslagen worden vóór 14 februari 2020 uitgereikt.
De data voor het halfjaarverslag 2019 / 2020 voor alle deelstaten ziet u hier in één oogopslag:
Bundesland | Data voor het halfjaarverslag 2019 / 2020 |
---|---|
Baden-Württemberg | 31 januari 2020 |
Beieren | 14 februari 2020 |
Berlijn | 31 januari 2020 |
Brandenburg | 31 januari 2020 |
Bremen | 31 januari 2020 |
Hamburg | in de week van 27 tot 31 januari 2020 |
Hessen | 31 januari 2020 |
Mecklenburg-Vorpommern | 07 februari 2020 |
Nedersaksen | 31 januari 2020 |
Noordrijn-Westfalen | 31 januari 2020 (op basisscholen tussen 27 en 31 januari 2020) |
Rijnland-Palts | 31 januari 2020 |
Saarland | 31 januari 2020 |
Saksen | 7 februari 2020 |
Saksen-Anhalt | 7 februari 2020 |
Sleeswijk-Holstein | 31 januari 2020 |
Thüringen | 07 februari 2020 |
3. beoordeling op de basisschool – hier spelen niet alleen cijfers een rol
In de eerste twee schooljaren zijn cijfers nu meestal geheel afwezig. Toch gebruiken leerkrachten een bepaalde formulering om de individuele prestaties van elk kind te beoordelen.
Uiteindelijk gaat het dus weer om cijfers, ook al staat er geen duidelijk cijfer op de rapportkaart.
Als kinderen volledig hebben voldaan aan de verwachtingen van hun leraren, komt dit meestal overeen met een B. Voor een A moeten deze verwachtingen worden overtroffen. Voor een A moeten deze verwachtingen worden overtroffen.
Hetzelfde geldt voor de uitdrukkingen bijna, bijna of bijna.
Naast deze formuleringen zijn er echter ook enkele die concrete actie vereisen.
Ouders moeten bijvoorbeeld actie ondernemen als kinderen worden beschreven als onwillig om te leren, niet openstaan voor nieuwe taken of hulp nodig hebben.
Tip: Als u niet zeker weet wat er achter een of meer formuleringen schuilgaat, kunt u dit het beste rechtstreeks aan de leerkracht vragen. Gezien de hoeveelheid verslagen die geschreven moeten worden, is het goed mogelijk dat een of andere tekstmodule in het verkeerde verslag staat.
4. slechte cijfers op het halfjaarverslag – het is nog niet te laat
Als de eerste helft van het jaar in de klas minder goed is verlopen dan verwacht, is dat geen reden om de kop in het zand te steken.
Geen enkel kind hoeft het schooljaar over te doen alleen omdat de rapportkaart van het eerste semester slecht was. Het is echter belangrijk dat ouders en leerkrachten samenwerken om een kind te helpen het in de toekomst beter te doen.
Misschien blijven de problemen in de klas beperkt tot één vak, dan kan gerichte bijles heel nuttig zijn. Maar als de kennis op alle gebieden te wensen overlaat, kan het aangewezen zijn een kind in een vroeg stadium een klas te laten overdoen.
Dit is met name het geval als het kind de andere leerlingen ondanks het leren niet kan bijhouden.
Sommige kinderen zijn echter gewoon te verveeld met de lessen of hebben op een bepaald moment begripsproblemen gehad die het latere werk hebben beïnvloed.
Dit betekent geenszins dat een leerling permanent slecht moet zijn in een bepaald vak of gebied. Het is echter uiterst belangrijk snel te handelen om de aansluiting niet te verliezen.
Als een kind de basis van een nieuw vakgebied in wiskunde, andere wetenschappen of zelfs taal al niet heeft begrepen, zal het steeds moeilijker worden om de vakken die daarop voortbouwen onder de knie te krijgen.
5. schoolrapportmappen om briljante prestaties te bewaren
No products found.
No products found.
No products found.