Integendeel. Binnen je eigen vier muren kun je werken met bijna alles wat voorhanden is. Het kan best lastig zijn als je de binnenspeelfase alleen maar inricht met praktische taken, zoals opruimen als spelidee.
Om redenen van ruimte vallen motorische vaardigheden weg bij binnenspelen. Wel kunt u het concentratievermogen van uw kind stimuleren met vraag- en raadspelletjes. Een echte klassieker die ook de verveling tijdens autoritten tegengaat is en blijft “Ik pak mijn koffer en neem mee…”.
Zelfs op een kinderverjaardagsfeestje in de zomer moet je altijd een alternatief voor slecht weer klaar hebben liggen. Groepsspellen zoals “Gordiaanse knoop”, “Reis naar Jeruzalem”, “Pottenklop”, “Stille post” en andere kunnen gelukkig ook binnen worden gespeeld.
Je hebt niet altijd geluk met het weer. Vooral op vakantie, bij kinderverjaardagen of familiefeesten kan het handig zijn om groepsspelletjes voor kinderen te kennen die ook goed binnen gespeeld kunnen worden. Deze spellen zijn ook goed geschikt als spel in het kinderdagverblijf.
Daarom hebben we hier een grote selectie van binnenspellen voor u samengesteld. Sommige spellen kunnen snel en gemakkelijk gespeeld worden en zijn erg populair bij de kleintjes. Maar ook wat uitgebreidere spellen, zoals het spel “Chaos” zullen duidelijk inspiratie geven voor de volgende verjaardag.
Heeft u nog spelideeën die we hier nog niet hebben vermeld? Aarzel dan niet om ze in een commentaar met andere lezers te delen.
Bent u op zoek naar andere spellen:
- Hier vind je verjaardagsspelletjes voor buiten
- Hier vind je onze beste kinderspelletjes
- Hier vind je goede educatieve spelletjes voor kinderen
[knop]Meer spelideeën voor thuis[/knop]
Inhoudsopgave
1. opruimen op kleur
Dit is een opruimspel. Want na elke speelmiddag, hoe leuk die ook is, blijft er één klus: opruimen. Met dit spel gaat het plezier in opruimen echter nog verder. Tegelijkertijd leren kinderen kleuren herkennen en toekennen.
Het eerste kind begint met het gooien van een kleurblokje. Alle kinderen moeten nu een voorwerp met deze kleur vinden en op de juiste plaats leggen, dus opruimen.
Dan is het volgende kind aan de beurt om met de dobbelsteen te gooien. Het spel gaat door tot er geen speelgoed of voorwerpen meer rondslingeren. Dit spel is slechts een van de vele andere bewegingsspelletjes voor binnen. Maar met dit spel heb je naast de fysieke beweging van je kind ook een opgeruimde kamer als positief neveneffect.
2. Beroepen raden
Beroepen raden is zelfs geschikt voor jonge kinderen. Met dit spel leren ze over verschillende beroepen en kunnen ze hun acteervaardigheden testen.
In het begin zitten alle kinderen in een kring. Eén kind stelt een beroep voor, ofwel pantomimisch ofwel met behulp van geluiden. De andere kinderen proberen zo snel mogelijk het beroep te raden.
Als dat gelukt is, is het volgende kind aan de beurt om een bepaald beroep voor te stellen.
De kinderen kunnen ook voorwerpen of vermommingen gebruiken om een beroep voor te stellen.
3. chaos spel
Wat is nodig
- Spelbord met 40 velden
- 40x genummerde fiches met codewoorden
- 40x bijpassende opdrachten
- Teamleiderplan met alle codewoorden voor matching
Dit spel is geschikt voor een grotere groep kinderen en vergt enige voorbereiding. Het kan zowel binnen als buiten worden gespeeld – cruciaal is dat er voldoende ruimte is. Want de naam zegt het al. Er wordt veel gerend in dit spel. Maar het vergt ook hersens en creativiteit. Daarom is het chaosspel een geweldig programmapunt voor verjaardagen, maar ook voor vakantiekampen of groepssessies.
Een spelplan met een beginpunt, een eindpunt en ongeveer 40 velden is nodig, evenals taken die aan de afzonderlijke velden worden toegewezen. In huis en/of in de tuin wordt voor elk veld op verschillende plaatsen een stuk papier opgehangen. Op de naar buiten toe zichtbare zijde staat het veldnummer, op de achterzijde staat een woord dat de teams moeten onthouden.
De kinderen worden in minstens twee groepen verdeeld. Achter elkaar gooien de teams nu de dobbelstenen en verplaatsen hun speelstuk naar voren op het speelveld. Nu moeten ze het nummer van het speelveld vinden waarop de figuur van hun eigen team in het huis of de tuin staat. Daartoe rennen de teamleden en zoeken het bijbehorende papiertje.
Zodra het juiste papiertje is gevonden, wordt het team geïnformeerd. De papiertjes mogen niet worden meegenomen of opgehangen, want andere teams kunnen later op zoek gaan naar hetzelfde nummer. Iedereen moet het codewoord op de achterkant onthouden en samen teruglopen naar de spelleider. Als de hele groep aanwezig is, vraagt de spelleider aan een van de teamleden het codewoord. Als dit overeenkomt met het woord dat op de lijst van de spelleider staat, krijgt de groep nu een opdracht. Pas als ze dit samen hebben opgelost, mag de groep opnieuw met de dobbelstenen gooien.
De opdrachten kunnen heel verschillend zijn. De spelleider kan hier creatief te werk gaan. Alles van “Schrijf een liedje op de melodie van ‘De Kerstman komt morgen'” tot “Iedereen doet 5 push-ups” tot “Schilder een schilderij met waterverf” kan erin.
Als het doel is bereikt, moet elke groep een laatste taak oplossen: ze moeten de schat vinden die voor hen verborgen is.
Veld Nummer | Code Woord | Taak |
---|---|---|
1 | Tapijt | In welke deelstaat ligt Berlijn |
2 | Lamp | Doet 5 push-ups |
3 | Huis | Gaat 2 velden terug |
4 | Toren | Krijg een handtekening van de opzichter |
5 | Fles | Hoeveel deelnemers zijn er? (incl. begeleider) |
6 | Vis | Vooruitgang 2 velden |
7 | Bloem | Noem 3 voetbalclubs |
8 | Auto | Pak een ei |
9 | Mobiele telefoon | Zoek uit hoe oud jullie samen zijn |
10 | Venster | 2 minuten stilte |
11 | Boom | Maakt een radslag |
12 | Tafel | Gooit opnieuw met de dobbelstenen |
13 | Voetbal | Opstellen volgens grootte |
14 | Broek | Wat is de naam van de bondskanselier? |
15 | Pen | Wat zijn de voornamen van de vier Teletubbies? |
16 | Berg | Noem 3 buurlanden van Duitsland |
17 | Vogel | Geef de namen van alle toezichthouders |
18 | Rood | Ga 3 plaatsen terug |
19 | Zon | Pluk 5 verschillende bloemen |
20 | Printer | Lost het volgende rekenkundige probleem op: 34 + 167 – 18 + 20 x 2 |
21 | School | Zingt samen een liedje |
22 | Schat | Waar woont de paus |
23 | Appel | Schat 1 minuut zonder klok |
24 | Aap | Danst de eendendans |
25 | Bril | Geven elkaar een ritje op de rug |
26 | Pikachu | Hoe heet de hoofdstad van Frankrijk? |
27 | Zak | Hoe heten de 3 neefjes van Donald Duck? |
28 | Fiets | Bij hoeveel graden Celsius bevriest water? |
29 | Blauw | Spel je namen achterstevoren |
30 | Alfa | Draag een gedicht voor |
31 | Piloot | Tekent een tekening |
32 | Teddy | Noemt 3 zoogdieren |
33 | Tomaat | Wat is de naam van de kikker uit Sesamstraat? |
34 | Goud | Wat is zoet, koud en smelt in de zon? |
35 | Arend | Hopt 10 keer op één poot |
36 | Norbert | Wat zijn de kleuren van de Duitse vlag? |
37 | Schnitzel | Hoeveel dagen telt een heel jaar? |
38 | Spiegel | Op welke datum is Heiligab? |
39 | Delta | Vorm een hart van stenen |
40 | Winnaar | Noemt 3 soorten bomen |
4. dubbel / schaduw
Dit waarnemings- en bewegingsspel kan zowel door jongere als oudere kinderen worden gespeeld.
Hiervoor worden alle kinderen in tweetallen bij elkaar ingedeeld. Elk paar stelt zich op achter de ander. Zodra het spel begint, begint het kind vóór het paar te bewegen. Het andere kindheeft nu detaak de bewegingen zo goed mogelijk te imiteren, als een dubbelganger of een schaduw.
Afhankelijk van de ideeën van de kinderen kan dit spel heel rustig of juist heel grappig worden gespeeld.
Na een bepaalde tijd worden de rollen gewisseld.
5. konijn in de put
“Bunny in the Pit” is een oud, heel lief zangspelletje voor jongere kinderen.
De kinderen vormen een kring en houden elkaars hand vast. Eén kind, het konijntje, gaat in het midden van de kring zitten en bedekt zijn of haar ogen.
De kinderen zingen dit liedje:
“Konijntje in de kuil
zat en sliep, zat en sliep.
Arm klein konijntje, ben je ziek
dat je niet meer kunt springen?
Arm klein konijntje, ben je ziek
dat je niet meer kunt springen?
Konijntje, spring! Konijntje, hop! Konijntje hop!”
In “Konijntje hop!” wordt het konijntje in het midden van de kring wakker en hopt naar een van de kinderen in de kring. Dit kind is dan het konijn in de volgende ronde.
Ik pak mijn koffer…
.Bij dit geheugenspel komen alle kinderen na elkaar aan de beurt. Het eerste kind bedenkt een voorwerp dat hij of zij wil meenemen en zegt: “Ik pak mijn koffer in en neem… mee.”
Het volgende kind herhaalt nu welk voorwerp het eerste kind meeneemt en voegt daar zelf nog een voorwerp aan toe.
Zo gaat het maar door. Alle kinderen herhalen wat de kinderen voor hen in de koffer hebben gestopt en voegen er nog een voorwerp aan toe. Het kind dat niet meer alle voorwerpen kan opnoemen wordt geëlimineerd.
Dit spel kan ook actiever worden gemaakt door bepaalde bewegingen te “pakken” als alternatief voor de voorwerpen. De kinderen moeten alle bewegingen doorlopen die de kinderen voor hen in de koffer hebben gestopt en een extra beweging bedenken.
7. instrumenten raden
Instrumenten raden is een vrij rustig spel dat concentratie en een beetje acteertalent vereist. Het is ideaal voor kinderdagverblijven, als programmapunt op een kinderfeestje en kan net zo goed gespeeld worden als afleiding op reis, omdat het geen voorbereiding vergt.
Alle kinderen zitten of staan in een kring. Eén kind begint met het pantomimeren van een muziekinstrument. Voor een viool maakt hij of zij bijvoorbeeld strijkstokbewegingen, of voor een fluit speelt hij of zij met de vingers alsof hij of zij een fluit speelt. De andere kinderen moeten nu raden welk instrument bedoeld wordt.
Als ze het juiste gevonden hebben, mag het volgende kind dat een instrument kan bedenken het bespelen.
8. knoopmoer / de Gordiaanse knoop
Dit leuke spel is gemakkelijk uit te leggen en de verwarring is meestal erg leuk voor alle kinderen. Als het spel begint, verlaat één kind, de knoopmoeder of knoopvader, eerst de kamer.
Alle andere kinderen slaan de handen ineen en vormen een kring. Nu knopen ze zich vast door onder of over de armen van andere kinderen te klimmen of door te draaien. Als ze klaar zijn met knopen, wordt de knoopmoeder of knoopvader erbij gehaald.
Dit kind heeft nu de taak de knoop te ontknopen door de kinderen te vertellen hoe ze zich moeten ontknopen. Als de knoop met succes is losgemaakt, mag een ander kind de knoopmoeder/vader zijn.
9. lachen verboden
Bij dit spel gaat het erom zo lang mogelijk serieus te blijven, maar het zorgt al snel onvermijdelijk voor grote hilariteit in de hele groep.
Alle kinderen vormen een kring. Eén kind staat in het midden. Behalve dit kind hebben alle andere kinderen de opdracht ernstig te blijven en niet te lachen. Het kind in het midden heeft op zijn beurt de taak de anderen aan het lachen te maken.
Hij of zij mag gezichten trekken en grapjes maken of op een grappige manier bewegen. Het kind dat als eerste begint te lachen, neemt het stokje over van de grappenmaker in het midden en het is nu zijn of haar beurt om de anderen zoveel mogelijk aan het lachen te maken.
10. kleine muis, piep!
“Mäuschen, piep mal!” is een klassiek kinderverjaardagsspel. Het past echter net zo goed in het kinderdagverblijf en is geschikt voor kleinere kinderen.
Aan het begin gaan de kinderen in een kring van stoelen zitten. Eén kind wordt geblinddoekt met een doek, de anderen zijn helemaal stil. Nu wordt het geblinddoekte kind naar een van de zittende kinderen geleid en gaat op diens schoot zitten.
Dan zegt hij “Mäuschen, piep mal!”, waarop het zittende kind “piep” zegt. Hij of zij mag dit ook met een vermomde stem doen, omdat hij of zij niet herkend wil worden. Vervolgens mag het blinde kind raden. Zodra het een zittend kind goed herkent, wisselen de twee en is het volgende kind aan de beurt om te raden.
Mijn rechter, rechter zitplaats is vrij!
Dit is een geweldig spel voor jongere kinderen om elkaar te leren kennen. Alle kinderen zitten in een kring van stoelen. Eén stoel is echter vrij. Het kind dat links van de lege stoel zit, begint. Hij of zij tikt op de vrije stoel en zegt “Mijn rechter, rechter stoel is vrij. Ik wil graag dat de … hier komt!
Het kind wiens naam werd geroepen wisselt nu van plaats en gaat op de vrije stoel zitten. Omdat er elders een stoel vrij is gekomen, is het kind dat links van deze stoel zit aan de beurt en wenst dat er iemand naast hem/haar komt zitten.
12. muziekslang
Bij dit bewegingsspel gaan de kinderen in een rij staan. Zodra de muziek begint, bedenkt het eerste kind in de rij een manier van bewegen(huppelen, sluipen, struikelen) en demonstreert die.
Alle andere kinderen in de rij doen nu deze beweging na, zodat de hele rij op deze manier beweegt. Zodra de muziek stopt, gaat het eerste kind aan het einde van de rij staan en is het volgende kind aan de beurt om iets voor hem of haar te doen.
Elk kind moet minstens één keer aan de beurt komen.
13. fruitsalade
Fruitsalade is een snel en leuk groepsspel. Het is zowel geschikt om elkaar te leren kennen als voor groepjes die al meer vertrouwd zijn met elkaar. Hiervoor gaan de kinderen in een kring van stoelen zitten, met slechts één kind in het midden. Vervolgens krijgt elk kind een fruitsoort toegewezen. Minstens twee kinderen moeten dezelfde fruitsoort krijgen.
De speler in het midden wil een stoel voor zichzelf krijgen. Daartoe roept hij een fruitsoort. De kinderen die bij deze fruitsoort horen moeten nu opspringen en een andere zitplaats zoeken, net als het kind dat eerder in het midden zat.
Omdat er één stoel te weinig is, blijft er in elke ronde één kind over dat weer nieuwe fruitsoorten mag roepen. Bij het commando “fruitsalade” springen alle kinderen op om een nieuwe plaats te zoeken.
14 Plumpsack
Bij “Plumpsack” vormen de kinderen een kring. Slechts één kind krijgt de “Plumpsack”: een doek, een kleine zak of iets dergelijks. Hij of zij loopt rond de kring terwijl de kinderen zingen: “Draai je niet om, want de Plumpsack loopt rond. Als je je omdraait of lacht, krijg je je bult gevuld…”.
De Plumpsack probeert zo onopvallend mogelijk het doekje of zakje achter een kind te laten vallen. Zodra dit kind dit merkt, rent het met het doekje in de hand achter de “Plumpsack”-speler aan.
Als hij het vangt voordat het de nieuw ontstane opening bereikt, moet de “Plumpsack”-speler nog een ronde spelen. Als hij het gat echter eerder bereikt dan het andere kind, mag hij zijn plaats innemen. Het andere kind is dan aan de beurt als “Plumpsack”-speler. Als het kind zelf niet in de gaten heeft dat het doek achter hem terecht is gekomen, tikt de Plumpsack hem na nog een ronde op de rug. Dit kind moet dan één ronde in het midden van de kring gaan zitten.
15 Reis naar Jeruzalem
Dit is een spel dat geschikt is voor een middelgrote groep kinderen. Stoelen worden in het midden van een ruimte in een rij of cirkel geplaatst met de stoelen naar buiten gericht. Er is echter één stoel minder dan het aantal spelende kinderen.
Terwijl de kinderen rond de stoelen lopen, wordt er een liedje gespeeld. De muziek stopt echter in het midden van het stuk. De kinderen moeten nu zo snel mogelijk een stoel zien te bemachtigen. Het kind dat met lege handen wegkomt, is in deze ronde uitgeschakeld.
Dan begint de muziek weer en rennen de kinderen weer om de stoelen heen. Er wordt nu echter een stoel weggehaald zodat er weer een stoel ontbreekt als de muziek weer stopt. Dit gaat ronde na ronde door totdat er nog maar één stoel en één kind over is.
16 Slangen vangen
Dit tikspel is ook geschikt voor groepslessen of kinderfeestjes. De kinderen (minstens 6) vormen een slang. Ze stellen zich op in een rij en houden elkaar bij de schouders vast.
Het kind vooraan is de kop, het laatste kind is de staart van de slang. Nu probeert het eerste kind de staart van de slang te vangen. Hij trekt zijn medespelers achter zich aan, terwijl het laatste kind probeert dit te voorkomen en zo lang mogelijk weg te komen.
Zodra het gelukt is de kop van de slang te vangen, schakelt het laatste kind over naar het begin en kan het spel opnieuw beginnen.
17 Stille post
“Stille Post” kan worden gespeeld met 4 of meer spelers, eigenlijk altijd en overal. Onderweg, in een groepsles, op een vakantiekamp of op het verjaardagsfeestje van een kind, er is geen voorbereiding nodig.
De kinderen staan of zitten op een rij of in een kring. Het eerste kind bedenkt een woord of een zin die het fluistert naar het volgende kind. Dit woord wordt van kind tot kind gefluisterd tot het einde van de rij is bereikt.
De laatste in de rij zegt dan hardop op wat de stille post hem heeft ingefluisterd. Het woord salade dat er aan het eind uitkomt, veroorzaakt meestal automatisch grote hilariteit.
18. pottenkijkers
Potten slaan is een klassiek kinderverjaardagsspel. Eén kind per keer wordt geblinddoekt met een doek. De rest van de kinderen verstopt ergens in de kamer een kookpot, waaronder een kleine prijs, een snoepje of een klein cadeautje is verstopt. Nadat het geblinddoekte kind een beetje is rondgedraaid – een beetje meer of minder, afhankelijk van de leeftijd – begint het spel.
Uitgerust met een kooklepel in de hand beweegt het geblinddoekte kind zich nu op handen en voeten door de kamer op zoek naar de kookpot. De andere kinderen geven hints, ze roepen “heet” of “koud” naar het zoekende kind, afhankelijk van of het in de goede of verkeerde richting gaat. Zodra hij of zij met de houten lepel de kookpot raakt, mag het kind de blinddoek afdoen en het cadeautje pakken.
Om de beurt slaan alle kinderen op de pot.
19. tunnel kruipen
Voor dit groepsspel worden twee teams gevormd.
De teamleden stellen zich achter elkaar op met de benen wijd uit elkaar. Het eerste kind in de rij begint met achteruit te kruipen door de beentunnel tot het einde van de rij. Daar staat het aan het einde van de lijn. Nu begint het volgende kind aan het begin van de lijn.
Het is ook een kwestie van snelheid: het team waarin alle kinderen als eerste één keer door de tunnel zijn gekropen is de winnaar.
20 “Wie ben ik?
Als je een paar Post-Its bij de hand hebt en oudere kinderen bezig wilt houden, zorgt “Wie ben ik?” al snel voor een leuke ronde. Voor het spel schrijven kinderen mensen, dieren of soortgelijke namen op een Post-It. Elk kind krijgt zo een naam toegewezen die op zijn of haar voorhoofd wordt geplakt, zodat iedereen weet wie of wat de anderen zijn. Niemand weet echter wie ze zijn.
Het doel van het spel is zo snel mogelijk een antwoord te vinden op de vraag “Wie ben ik?” door ja- en nee-vragen te stellen. De spelers wisselen elkaar af: is het antwoord op een vraag “ja”, dan mag de speler verder vragen. Zodra het antwoord “nee” is, is het volgende kind aan de beurt. Het spel gaat door tot alle kinderen geraden hebben wie ze zijn.
21. knipoog
Dit groepsspel gaat over aandacht en snelheid. Het kan zowel voor kinderfeestjes als voor groepslessen worden gebruikt. Sommige kinderen zitten op stoelen in een kring, terwijl anderen achter een zittend kind gaan staan. Eén stoel blijft echter leeg. Het kind dat achter de lege stoel staat, probeert deze te vullen met een nieuw kind. Het doet dit door te knipogen naar een zittend kind, indien mogelijk zonder dat het kind erachter het merkt.
Wanneer het kind knipoogt, probeert het zittende kind van plaats te wisselen. Als dit echter snel genoeg door de achterblijver wordt opgemerkt en het kind van tevoren wordt vastgehouden, moet het weer gaan zitten. Als het kind er echter in slaagt snel genoeg van plaats te veranderen, is het nu de beurt aan het kind met de stoel die net vrij is geworden om te knipperen.
Naast spelletjes voor binnen zijn er ook veel leuke spelletjes die je bij mooi weer buiten kunt spelen op een kinderverjaardagsfeestje. Meer spelideeën vind je hier.
22. meer spelideeën voor thuis
No products found.
No products found.
No products found.