Rugpijn bij kinderen: hoe ergonomisch te voorkomen

Rugpijn bij kinderen: hoe ergonomisch te voorkomen

kind mit schwerem rucksack
  5. Rugpijn bij kinderen: hoe ergonomisch te voorkomen

Ergonomie in het thuiskantoor, ergonomische muismatten, ergonomische bureaustoelen … hele bedrijfstakken richten zich steeds meer op een betere fysiologische aanpassing van voorwerpen in de arbeidswereld. Maar het begrip ergonomie is geëvolueerd, veralgemeend. Ook voor andere voorwerpen is het inzicht gegroeid dat een zachter gebruik op lange termijn positieve effecten heeft.

Alleen voor kinderen is het aanbod nog zeer beperkt. Rugpijn bij kinderen wordt meestal geweten aan de groei, maar ook hier zijn er talrijke probleemgebieden voor verkeerde belasting. In deze gids bieden wij een overzicht van mogelijke benaderingen zodat uw kinderen rugpijn zoveel mogelijk kunnen vermijden.

1. al de weg naar school kan stress bieden

Scoliose

Tijdens de groei kan een kromming van de wervelkolom optreden in de adolescentie, los van de lichaamshouding. Dit moet met de arts worden besproken om zo vroeg mogelijk therapieën of andere behandelingsmethoden toe te passen.

Vaak wordt er goed gelachen: kleuters met een schooltas op hun rug die bijna net zo groot is als zijzelf. Toch ligt hier al een duidelijk probleemgebied dat bij kinderen rugpijn kan veroorzaken.

Naarmate kinderen groeien, is ook de wervelkolom gevoelig voor aandoeningen, die onder meer door houdingsproblemen kunnen worden veroorzaakt.

Daarom moet je bij de keuze van een schooltas zeker kiezen voor ergonomische modellen.

Controleer ook of de boekentas niet te zwaar is. Hier kunnen al waardevolle accenten worden gelegd voor een passende belasting. De meer zorgvuldige selectie strekt zich idealiter uit tot duurzame schooltassen, maar ook tot tassen die qua kleur en motief de voorkeur van uw kind weerspiegelen.

2 Langdurig zitten veroorzaakt rugpijn bij kinderen

rueckenschmerzen werden vom arzt ueberprueft
Langdurig verkeerd zitten kan bij kinderen rugpijn veroorzaken.

De meest voorkomende oorzaak van overbelasting van de rug is te lang en verkeerd zitten. Dit inzicht is wijdverbreid voor volwassenen – kantoorstoelen zijn ergonomisch geoptimaliseerd, de werkplek is ideaal ontworpen om de eenzijdige belasting te verminderen.

Kinderen en adolescenten daarentegen brengen de schooldag meestal door op goedkope, stijve stoelen aan vaste bureaus die niet kunnen worden aangepast aan de verschillende fasen waarin zij groeien. De korte beweging tijdens de pauzes compenseert dit niet, vooral omdat stilzitten in de klas meestal wordt veroordeeld.

Tegelijkertijd zijn ergonomisch ontworpen klaslokalen goed voor zowel de gezondheid als het concentratievermogen. Ouders kunnen impulsen geven aan de scholen, maar zijn meestal beperkt in hun mogelijkheden om op te treden.

Zij kunnen er daarentegen voor zorgen dat er thuis betere omstandigheden heersen, bijvoorbeeld voor het maken van huiswerk. Bovendien moet worden gezorgd voor afwisseling door sport en beweging. Thuis zitten is bijzonder schadelijk voor de houding van een kind.

3. te weinig beweging voorkomt compenserende stress

kinder springen auf einem trampolin
Een trampoline daagt bij het springen de wervelkolom en de spieren uit. Vooraf kunnen lichtere oefeningen nuttig zijn.

Terwijl zitten de rug belast, is het het gebrek aan beweging dat houdingsproblemen verankert. Daardoor zijn de spieren slecht ontwikkeld en kunnen ze de wervelkolom niet voldoende ondersteunen. Vooral de rompspieren moeten door oefeningen worden versterkt.

Idealiter worden langere perioden van zitten onderbroken door kleine gymnastische oefeningen. Nog beter is echter langere, gevarieerde lichaamsbeweging, zoals klimmen of andere sportieve activiteiten.

Als kinderen al rugpijn hebben, is het belangrijk de fysieke belasting langzaam op te voeren. Meer extreme belastingen zoals springen op de trampoline, waarbij de wervelkolom en de spieren sterk worden belast, kunnen anders de klachten nog doen toenemen.

Let op: Overgewicht kan een extra factor zijn die bij kinderen rugpijn kan veroorzaken. Sporten is hier dus nog belangrijker om klachten te voorkomen of te bestrijden.

4 Wat te doen bij langdurige rugpijn?

kind mit rueckenschmerzen beim arzt
Als de rugpijn aanhoudt, heeft een bezoek aan de kinderarts de hoogste prioriteit.

Zoals meermaals is vastgesteld aan de hand van een studie, komt rugpijn bij kinderen relatief vaak voor. Preventieve maatregelen en oefeningen zijn altijd op hun plaats, maar niet alle klachten houden verband met ergonomische tekortkomingen of te weinig beweging.

Als de rugpijn langere tijd aanhoudt en zelfs met specifieke, zachte oefeningen niet vermindert, is een bezoek aan de arts uiteraard noodzakelijk. Oorzaken kunnen zijn stoornissen tijdens de groei, ontstekingen of langdurige verkeerde belasting.

De mogelijke behandelingen variëren afhankelijk van de ernst. Terwijl bij sommige oorzaken schoenzolen al een groot effect hebben, zijn in andere gevallen pijntherapieën of andere vormen van therapie noodzakelijk.

Ook hier is het medische doel meestal om het kind weer in een positie te brengen waarin het vaak en gezond kan bewegen en eenzijdige belasting kan voorkomen.