Bouwspel: de ontwikkeling van kinderen bevorderen door spel

In ons huidige artikel behandelen we bouwspelletjes. Wat zit er achter het fenomeen om iets te willen bouwen en in hoeverre profiteren kinderen al op de kleuterschool van constructiespeelgoed? U krijgt informatie over de betekenis …

Bouwspel: de ontwikkeling van kinderen bevorderen door spel

Kind beim Konstruktionsspiel
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Dagverblijf
  8. »
  9. Bouwspel: de ontwikkeling van kinderen bevorderen door spel
Wat is de speciale uitdaging in een bouwspel?

Bij een constructiespel moeten kinderen in hun hoofd bedenken hoe iets eruit zou kunnen zien voordat ze het uiteindelijk maken. Het gevoel van prestatie aan het eind heeft veel positieve effecten op de ontwikkeling van kinderen.

Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen bouwspelletjes spelen?

Zelfs zeer jonge kinderen kunnen hun eerste experimenten met bouwstenen uitvoeren. Oudere kinderen spelen graag met Lego of Lego Duplo. Qua complexiteit moet u zich oriënteren naar de mogelijkheden, leeftijd en interesses van uw kind.

Welke bouwspelletjes zijn er?

We hebben hier een aantal verschillende bouwspelletjes voor peuters voor je verzameld.

In ons huidige artikel behandelen we bouwspelletjes. Wat zit er achter het fenomeen om iets te willen bouwen en in hoeverre profiteren kinderen al op de kleuterschool van constructiespeelgoed?

U krijgt informatie over de betekenis van constructiespelletjes voor kinderen op pedagogisch gebied. Daarnaast presenteren we enkele ideeën die u zelf kunt uitvoeren.

[button]Aanbeveling van de redactie: Probeer verschillende constructiespellen uit[/button]

.

1. bouwspellen bevorderen de ontwikkeling

drei Kinder bauen gemeinsam mit Bauklötzen
Kinderen kunnen bouwspellen zowel alleen als in een groep spelen.

Bouwspellen hebben een duidelijke bedoeling: kinderen moeten met bepaalde materialen een bepaald doel bereiken. Het is echter niet altijd nodig dat ouders of opvoeders dit doel specificeren.

Vooral bij de eerste constructiespellen volgen kinderen hun eigen aanpak en stellen ze individuele doelen die buitenstaanders niet noodzakelijk hoeven te begrijpen.

Volgens de definitie is het altijd een constructiespel wanneer een product ontstaat door verschillende elementen samen te voegen.

Drie op elkaar gestapelde bouwstenen zijn dus, gemeten naar de definitie, iets dat al een plan en de bijbehorende uitvoering vooronderstelt.

In de loop van de tijd worden de bouwspellen, die in het begin meestal heel eenvoudig zijn, steeds complexer en vereisen ze een hoge mate van concentratie.

Naarmate de eisen toenemen, neemt ook het risico toe dat kinderen falen in het betreffende constructiespel. De mogelijkheid van falen houdt echter ook een kans in om de gewenste constructie onder de knie te krijgen en zo zelfvertrouwen op te bouwen.

Tip: Het doel van het bouwspel mag niet te gemakkelijk zijn om gevoelens van geluk te ervaren.

2. bouwspellen voor verschillende leeftijdsgroepen

Kinder tragen einen Baumstamm
De complexiteit van bouwspellen verandert met de leeftijd.

Kinderen die misschien nog niet eens goed kunnen lopen, zijn vaak al gefascineerd door bouwen en creëren. Hun eerste ervaringen worden meestal verzameld in de zandbak. De eerste kunstwerken worden gemaakt met kleine vormpjes, schepjes en emmertjes, even later gevolgd door een mini-zandkasteel op een gezinsvakantie.

Binnenshuis zijn kinderen van deze leeftijd meestal enthousiast over houten bouwstenen of spelen ze graag met plasticine.

Iets later gaan kinderen in de kleuterklas vaak over op ingewikkelder bouwsets met boetseerklei of waarbij verschillende bouwdelen in elkaar gestoken kunnen worden.

Speciaal constructiespeelgoed is meestal geschikt voor kinderen vanaf 4 of 5 jaar. Met het kindvriendelijke speelgoed hebben kinderen veel creatieve vrijheid.

Natuurlijk is het mogelijk om bepaalde constructies volgens een plan te bouwen. Maar tegelijkertijd kunnen kinderen ook helemaal zelf een toren bouwen of een voertuig ontwerpen.

zwei Kinder bauen mit Legoteilen
Complexe opdrachten kunnen kinderen soms urenlang boeien.

Duplo en Lego zijn daarom onmisbaar bij de ontwikkeling van spellen. Voor wat zwaardere modellen moeten kinderen zelfs meerdere dagen bouwtijd inplannen.
Concrete instructies helpen kinderen om zelfs ingewikkelde constructies te kunnen bouwen.

Op dit punt is het echter belangrijk dat de instructies zo zijn opgesteld dat kinderen ze ook daadwerkelijk kunnen begrijpen. In de regel zijn voor bouwinstructies geen woorden nodig.

Ook in de kinder- en pubertijd spelen bouwspelletjes nog een niet te onderschatten rol. Zo is het bouwen van een hol of een boomhut voor bijna alle kinderen een must.
In dit geval kunnen vaders en moeders als steun optreden, maar moeten zij nogal voorzichtig zijn met goedbedoelde adviezen.

Een voorbeeld van een eenvoudig bouwspel is te zien in deze korte YouTube-video:

3. de educatieve waarde is hoog

kleines Kind baut Häuser aus Holzbauklötzen
Bouwen lukt niet altijd bij de eerste poging.

Vanuit cognitief oogpunt leren kinderen extreem veel door constructiespelletjes. Ze moeten een concreet plan bedenken of een gegeven set instructies precies volgen om het spel in kwestie onder de knie te krijgen. Dit vereist een zeer hoog aandachtsniveau, zodat kinderen leren hun aandacht te richten op het betreffende bouwspel.

Het succesvol bouwen van een bouwwerk leidt tot een gevoel van prestatie. Het zelfvertrouwen neemt toe en de kinderen zien zichzelf in staat om in de toekomst nog meer taken te beheersen.

Tegelijkertijd moeten kinderen echter ook leren omgaan met hun ontevredenheid en boosheid wanneer een geplande constructie mislukt. Als deze fasen echter worden overwonnen en het doel toch wordt bereikt, is het gevoel van voldoening des te groter.

Bovendien bieden constructies, als ze eenmaal zijn gemaakt, de kinderen allerlei mogelijkheden om ze voor andere spelletjes te gebruiken. Ze kunnen bijvoorbeeld de rol aannemen van individuele figuren in een door henzelf geplande dierentuin of het leven op een bouwplaats nabootsen.

Andere mogelijke spelvormen voor kinderen, zoals regelspelen volgens Piaget, zijn te vinden in ons aparte artikel.

4. voorbeelden van constructiespelen

Spelen is belangrijk:

Kinderen verkennen de wereld via spel om geleidelijk aan beter hun weg te vinden. Over de vraag waarom mensen spelen kun je hier meer lezen.

Naast de reeds in de tekst genoemde voorbeelden zijn er nog tal van andere constructiespellen die u kunt uitproberen.

Maak bijvoorbeeld samen een papieren vliegtuigje en test dan in de praktijk hoe ver het kan vliegen. Het is ook gemakkelijk om hier een kleine wedstrijd van te maken door te besluiten dat de verste vlucht een kleine prijs wint.

Voor kleinere kinderen is een knikkerbaan van toiletpapier en keukenrol geschikt. Met een beetje handigheid en wat lijm kan een bal op reis worden gestuurd door de buizen.

selbst gebaute Hütte im Wald
Eerste bouwprojecten kunnen ook wat scheef en scheef uitpakken, maar zijn daarom niet minder geslaagd.

Natuurlijk kun je ook samen met je kinderen moeilijke Lego-opdrachten uitproberen of hun handigheid op de proef stellen bij modelbouw.

In de natuur zou je naast het bouwen van een boomhut ook een dam in een beekje kunnen bouwen. U kunt ook overwegen een hut te bouwen in de tuin of samen een kruidenslak te maken in de kleuterschool.

Gebruik uw ideeën en pas de opdrachten zo leeftijdsgericht mogelijk aan. Als de taken echter nog te moeilijk zijn voor jonge kinderen, kunt u ook helpen met advies en ondersteuning. Vooral bij grotere projecten ligt de nadruk op samenwerking, terwijl kinderen bij kleinere taken het gevoel van prestatie niet hoeven te delen.

Tip: Wees niet bang om echt gereedschap te gebruiken. Met een beetje hulp en een goede instructie staat niets de speelse ervaring van het bouwen in de weg.

Aanbeveling van de redactie: Probeer verschillende bouwspelletjes uit.

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten